Jump to content

Varmgang i forbruksbatteri, hva er årsak ?


Ida Marie III

Recommended Posts

Fikk meg en overraskelse i båten i går. Kom ombord og kjente en sur lukt på akter dekket. Åpnet motoromslukene, og så røyk ut av det ene batteriet... fikk det frakoblet og lempet det ut på brygga...

Har merket at forbruksbanken har holdt dårlig på strømmen i det siste, og mistenkteat et eller flere batteri var dårlige... koblet dem fra, og lot dem stå et døgn...målte spenningen på alle... det ene var falt til 12.7...de andre var bedre...regnet de for med de var i orden, og satt dem ombord igjen... men fant nå åpenbart synderen....

Hva er egentlig årsaken til at et batteri nesten tar fyr...? 

 

Bilde av synderen under...Byttet både dette og et annet identisk...

 

 

20200429_103820.jpg

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du måler spenning, du måler ikke kapasitet. Det kan være en celle med 4 mA kapasitet og 12,7 V spenning, satt meget på spissen. De andre cellene vil utligne spenningen i denne 'minicellen'. Målbart med multimeter vil dette ikke redusere totalspenningen. Hadde batteriet hatt kork, ville syrevekten nok avslørt sannheten.

 

Det siste der vet jeg ikke. For et par år siden hadde vi en båt i havnen vår der batterirommet tok fyr og båten brant ned til vannlinjen. Båten lå og ladet på solceller. Fyren har el-sikkerhet som profesjon, gjeipen hang på tredje knappehullet. Året før hadde han greid å kjøre en annen båt på grunn så den ble kondemnert. Ser ut som uflaksen forfølger enkelte. 

 

Jeg har sett en del batterier som har svellet til eksplosjonsstadiet, gått til smeltepunktet, men jeg har ikke erfaring for at noen faktisk har tatt fyr. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 51 minutter siden:

Du måler spenning, du måler ikke kapasitet. Det kan være en celle med 4 mA kapasitet og 12,7 V spenning, satt meget på spissen. De andre cellene vil utligne spenningen i denne 'minicellen'. Målbart med multimeter vil dette ikke redusere totalspenningen.

 

Ok, det forklarer mye...

Er egentlig noe drit med disse lukkete batteriene der en ikke kommer til for å måle syrevekten i hver celle...

 

Ser de selger slike batteri testere..kanskje en idé å kjøpe...om det funker da...?

 

 

Link to post
Share on other sites

Selv en billig BT-tester ville nok dømt det batteriet ditt nedenom og hjem. Idag var jeg forresten en tur hos BT og kjøpte batterivann, tid for den årlige fylling av litt vann på mine åpne forbruksbatterier.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 4 minutter siden:

Selv en billig BT-tester ville nok dømt det batteriet ditt nedenom og hjem. Idag var jeg forresten en tur hos BT og kjøpte batterivann, tid for den årlige fylling av litt vann på mine åpne forbruksbatt

erier.

 

Ok, får kjøpe meg en slik tester til  neste "korsvei"...

Åpne batterier ja....lenge siden jeg har sett det....

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2stk. 140Ah smitraction batterier med en CCA på 1000A hver. De er ganske nye, kun 4 - 5 år så gode som nye. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

S/Y Vega skrev for 7 timer siden:

Er batteriene under 5 år gamle så kan du kanskje få nye på reklamasjon. 

 

Ja, de er nok under 5 år...er riktig nok bare det ene som gikk varmt...har alt kjøpt nye og installert dem... er vel et langt lerret å bleke for å få erstattet de batteriene... står der produksjons dato på slike batteri..? 

Link to post
Share on other sites

S/Y Vega skrev for 7 timer siden:

Er batteriene under 5 år gamle så kan du kanskje få nye på reklamasjon. 

 

Har vel vært noen saker angående batterier og reklamasjon og da har det vært anslått at et batteri skal kunne være to til tre år. Med andre ord har man neppe noen sak hvis batteriet er mer enn tre år. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Flid skrev 5 minutter siden:

Kan det være at hele toppen på batteriet kan vippes av? Det ser ut som om det er klaring rundt batteripolene.

 

Ja det la jeg også merke til...forsøkte også å få det av...men det virket som det satt godt fast...jeg kan forsøke igjen nå når det forhåpentlig er blitt kaldt igjen...

Tenker du at der er påfyllingslokk til cellene under der..? 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde det samme probelmet i vår båt. Et av batteriene, Sønnack 145  Aht kokte. De var tre år gamle. Klaget til Sønnack. Det viste seg at under klistremerkene på toppen var det en liten stripe hvor man med litt lirking kunne åpne og fylle vann. Batteriet var nesten tomt for elektrolytt. 
Tenkte at det kanskje var sånn med dine Varta batterier også. Et sted må de jo fylle på vann/syre.

Link to post
Share on other sites

Flid skrev 2 minutter siden:

Jeg hadde det samme probelmet i vår båt. Et av batteriene, Sønnack 145  Aht kokte. De var tre år gamle. Klaget til Sønnack. Det viste seg at under klistremerkene på toppen var det en liten stripe hvor man med litt lirking kunne åpne og fylle vann. Batteriet var nesten tomt for elektrolytt. 
Tenkte at det kanskje var sånn med dine Varta batterier også. Et sted må de jo fylle på vann/syre.

 

Hmm.. får sjekke...men dette skal jo være slike vedlikeholdsfrie lukkete batteri, med et "øye" som indikerer tilstanden på det.. øyet var forøvrig grønt...noe som indikerer god tilstand, hvilket det ikke var...

 

Link to post
Share on other sites

Flid skrev 1 time siden:

Jeg hadde det samme probelmet i vår båt. Et av batteriene, Sønnack 145  Aht kokte. De var tre år gamle. Klaget til Sønnack. Det viste seg at under klistremerkene på toppen var det en liten stripe hvor man med litt lirking kunne åpne og fylle vann. Batteriet var nesten tomt for elektrolytt. 
Tenkte at det kanskje var sånn med dine Varta batterier også. Et sted må de jo fylle på vann/syre.


Det som er «moro», er at Sønnak kaller de for vedlikeholdsfrie, men samtidig sier de at de skal etterfylles med vann. :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...