Ida Marie III Startet 30.April.2020 Link til dette innlegget Startet 30.April.2020 (redigert) Fikk meg en overraskelse i båten i går. Kom ombord og kjente en sur lukt på akter dekket. Åpnet motoromslukene, og så røyk ut av det ene batteriet... fikk det frakoblet og lempet det ut på brygga... Har merket at forbruksbanken har holdt dårlig på strømmen i det siste, og mistenkteat et eller flere batteri var dårlige... koblet dem fra, og lot dem stå et døgn...målte spenningen på alle... det ene var falt til 12.7...de andre var bedre...regnet de for med de var i orden, og satt dem ombord igjen... men fant nå åpenbart synderen.... Hva er egentlig årsaken til at et batteri nesten tar fyr...? Bilde av synderen under...Byttet både dette og et annet identisk... Redigert 30.April.2020 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SimenMadsen Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 kan nok kanskje tyde på en innvendig kortslutning i batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Ja, defekt celle og overlading. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Ja, men det var merkelig at det likevel holdt så pass på strømmen 12.7 V etter 12 timer frakoblet..bare 2 dager tidligere... Kan et slikt batteri faktisk antenne...altså åpen flamme..? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Du måler spenning, du måler ikke kapasitet. Det kan være en celle med 4 mA kapasitet og 12,7 V spenning, satt meget på spissen. De andre cellene vil utligne spenningen i denne 'minicellen'. Målbart med multimeter vil dette ikke redusere totalspenningen. Hadde batteriet hatt kork, ville syrevekten nok avslørt sannheten. Det siste der vet jeg ikke. For et par år siden hadde vi en båt i havnen vår der batterirommet tok fyr og båten brant ned til vannlinjen. Båten lå og ladet på solceller. Fyren har el-sikkerhet som profesjon, gjeipen hang på tredje knappehullet. Året før hadde han greid å kjøre en annen båt på grunn så den ble kondemnert. Ser ut som uflaksen forfølger enkelte. Jeg har sett en del batterier som har svellet til eksplosjonsstadiet, gått til smeltepunktet, men jeg har ikke erfaring for at noen faktisk har tatt fyr. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Hulda skrev On 30.4.2020 at 19.05: Du måler spenning, du måler ikke kapasitet. Det kan være en celle med 4 mA kapasitet og 12,7 V spenning, satt meget på spissen. De andre cellene vil utligne spenningen i denne 'minicellen'. Målbart med multimeter vil dette ikke redusere totalspenningen. Vis hele sitatet Ok, det forklarer mye... Er egentlig noe drit med disse lukkete batteriene der en ikke kommer til for å måle syrevekten i hver celle... Ser de selger slike batteri testere..kanskje en idé å kjøpe...om det funker da...? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 (redigert) Selv en billig BT-tester ville nok dømt det batteriet ditt nedenom og hjem. Idag var jeg forresten en tur hos BT og kjøpte batterivann, tid for den årlige fylling av litt vann på mine åpne forbruksbatterier. Redigert 30.April.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 30.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Lars H. skrev On 30.4.2020 at 20.03: Selv en billig BT-tester ville nok dømt det batteriet ditt nedenom og hjem. Idag var jeg forresten en tur hos BT og kjøpte batterivann, tid for den årlige fylling av litt vann på mine åpne forbruksbatt erier. Vis hele sitatet Ok, får kjøpe meg en slik tester til neste "korsvei"... Åpne batterier ja....lenge siden jeg har sett det.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Jeg har 2stk. 140Ah smitraction batterier med en CCA på 1000A hver. De er ganske nye, kun 4 - 5 år så gode som nye. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Taskeladden Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Er batteriene under 5 år gamle så kan du kanskje få nye på reklamasjon. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Bigdrago Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 (redigert) Koblet feil på + og - på batteriet her om dagen. Kom masse hvit røyk? Redigert 30.April.2020 av Bigdrago (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 S/Y Vega skrev On 30.4.2020 at 22.36: Er batteriene under 5 år gamle så kan du kanskje få nye på reklamasjon. Vis hele sitatet Ja, de er nok under 5 år...er riktig nok bare det ene som gikk varmt...har alt kjøpt nye og installert dem... er vel et langt lerret å bleke for å få erstattet de batteriene... står der produksjons dato på slike batteri..? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 På bildet av batteriet ditt øverst i tråden, det kan se ut som om det er et lokk på toppen. Har du sjekket det? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Flid skrev On 1.5.2020 at 6.22: På bildet av batteriet ditt øverst i tråden, det kan se ut som om det er et lokk på toppen. Har du sjekket det? Vis hele sitatet Et lokk..? Mener du det indikator øye..? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Kan det være at hele toppen på batteriet kan vippes av? Det ser ut som om det er klaring rundt batteripolene. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 S/Y Vega skrev On 30.4.2020 at 22.36: Er batteriene under 5 år gamle så kan du kanskje få nye på reklamasjon. Vis hele sitatet Har vel vært noen saker angående batterier og reklamasjon og da har det vært anslått at et batteri skal kunne være to til tre år. Med andre ord har man neppe noen sak hvis batteriet er mer enn tre år. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 (redigert) Flid skrev On 1.5.2020 at 6.28: Kan det være at hele toppen på batteriet kan vippes av? Det ser ut som om det er klaring rundt batteripolene. Vis hele sitatet Ja det la jeg også merke til...forsøkte også å få det av...men det virket som det satt godt fast...jeg kan forsøke igjen nå når det forhåpentlig er blitt kaldt igjen... Tenker du at der er påfyllingslokk til cellene under der..? Redigert 1.Mai.2020 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Jeg hadde det samme probelmet i vår båt. Et av batteriene, Sønnack 145 Aht kokte. De var tre år gamle. Klaget til Sønnack. Det viste seg at under klistremerkene på toppen var det en liten stripe hvor man med litt lirking kunne åpne og fylle vann. Batteriet var nesten tomt for elektrolytt. Tenkte at det kanskje var sånn med dine Varta batterier også. Et sted må de jo fylle på vann/syre. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Flid skrev On 1.5.2020 at 6.40: Jeg hadde det samme probelmet i vår båt. Et av batteriene, Sønnack 145 Aht kokte. De var tre år gamle. Klaget til Sønnack. Det viste seg at under klistremerkene på toppen var det en liten stripe hvor man med litt lirking kunne åpne og fylle vann. Batteriet var nesten tomt for elektrolytt. Tenkte at det kanskje var sånn med dine Varta batterier også. Et sted må de jo fylle på vann/syre. Vis hele sitatet Hmm.. får sjekke...men dette skal jo være slike vedlikeholdsfrie lukkete batteri, med et "øye" som indikerer tilstanden på det.. øyet var forøvrig grønt...noe som indikerer god tilstand, hvilket det ikke var... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Flid skrev On 1.5.2020 at 6.40: Jeg hadde det samme probelmet i vår båt. Et av batteriene, Sønnack 145 Aht kokte. De var tre år gamle. Klaget til Sønnack. Det viste seg at under klistremerkene på toppen var det en liten stripe hvor man med litt lirking kunne åpne og fylle vann. Batteriet var nesten tomt for elektrolytt. Tenkte at det kanskje var sånn med dine Varta batterier også. Et sted må de jo fylle på vann/syre. Vis hele sitatet Det som er «moro», er at Sønnak kaller de for vedlikeholdsfrie, men samtidig sier de at de skal etterfylles med vann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.