Jump to content

Er det vann i olje på dette Bravo 2-drevet?


riskyrasmussen

Recommended Posts

I vinter har jeg fått skiftet transom.

 

Vi hadde noe slakke og lekkasje i forrige sesong - så vi valgte denne løsningen. Godt å vite at ting er "på stell".

 

Jobben ble satt bort til et verksted som naturligvis også gjorde diverse service på motor og drev samtidig.

 

I går hadde jeg en første prøvetur på 30minutter, og alt fungerer helt fint.

 

Sjekker motorrommet etterpå, og ser noe "skum" i beholderen for olje til drevet, dette har jeg ikke lagt merke til før.

 

Er dette "normalt", eller indikerer det noe feil? 

 

Første som slår meg er vann i oljen, men jeg er ikke sikker.

 

Kan mevne at jeg har Bravo 2 drev :)

 

 

20200430_220810.jpg

Redigert av riskyrasmussen
Glemte å si hvilket drev jeg har. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved litt intens brug av Google, så ser det ut som at oljen i beholderen skulle ha endret farge mer.

 

Kan det være at man ikke har fått ut all luft ved fylling, og at det har blitt pisket et "skum" under kjøring?

 

Skal nedover å se i dag, når den har stått over natten.

 

Håper veldig at sesongen ikke blir ytterligere utsatt!🤣

Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev 15 minutter siden:

Oljen kan da umulig bli så hvit uten vanninnblanding ? !

Håper for din skyld att jeg tar feil.

 

Jeg aner rett og slett ikke ;)

 

Kan det være en mulighet for at to typer olje er blandet, og kan gi dette utslaget?

 

Gjenner jeg griper etter halmstrå her nå 🤣

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
LM 605 skrev 5 minutter siden:

Syntes det ligner mer på skum som ligger på toppen. Vann vil vel blande seg mer med olja, til en "majones" farge, ikke legge seg på toppen?

Det er det jeg også så for meg.

 

Alt jeg finner av "vann i olje" på nett ser i allefall mye værre ut ift. farg på olje.

 

Det kan være storm i vannglass dette, men da lærer jeg i alle fall noe!

 

Fant ut at Mercruiser har spesielle krav til olje, verksted sier de har brukt original olje. Så da skal det være greit. 

 

Redigert av riskyrasmussen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra reservoaret er det ca 1 meter 5mm slange til drevet. Du skal ha veldig mye vann i drevet før det vises i reservoaret i motorrommet.

For meg ser dette ut som skum. Jeg ville ikke umiddelbart bekymret meg for dette, men holdt det under oppsyn.

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Oppdaterer denne.

 

Nå er skummet helt borte, olje har riktig farge - og eieren fornøyd 😎

 

Hva dette var får jeg vel kansje ikke svaret på, men det ser altså ut til å være greit nå 

 

Etter denne verksted-operasjonen er jeg veldig obs på ukjente lyder, og følger med adferden til drevet nøye nå den første tiden.

 

En ting jeg ikke har lagt merke til før, er når jeg kjører trimmer drevet nedover med belastning, så kommer det en "dunk"-lyd, og drevet tilter relativt langt nedover. Mye lengre enn et tilsvarende tastetrykk oppover gir av respons.

 

Dvs at når drevet trimmes og får hjelp av motorkraften. 

 

Normalt dette også?

Kan ikke huske å ha lagt merke til dette i fjor. 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er helt vanlig. Å trimme nedover er noe raskere enn oppover. Siden du har propellen som hjelper til mens du kjører og du har tyngdekraften som hjelper når du ligger stille, så vil kraften fra hydraulikken få litt hjelp til å trimme nedover noe raskere.

 

Og om du kjører drevet helt ned til den stopper så kan det komme dunk. Ikke kraftig rar lyd, men en bestemt lyd av at dette stanses av noe mekanisk mer enn at det er hydraulikken som bare stanser å pumpe. Slik at å stoppe trimmingen nedover før den stanser av seg selv er mykere i lyden, dvs når det kun er hydraulikken som stanser.

 

Pust med magen... :-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Ny status på denne.

 

Jeg fikk som nevnt verkstedet til å skifte olje på drevet, de fylte da til maks-merket (høyere nivå enn de kansje burde ha gjort)

 

Så etterhvert at nivået seg ned til midt på beholderen, og regnet kansje med at noe ekspansjon under kjøring hadde presset noe olje ut av beholder over tid.

 

I går oppdaget jeg til min overraskelsr av beholder var nesten helt tom!.

 

Når det gjelder konsistens på olje, så ser det helt normalt ut.

 

For å spørre; hvis jeg har lekassje under vannlinjen burde jeg ikke få en indikasjon inform av farge/skum i beholder ganske raskt?

 

Jeg håper at jeg har en lekkasje på beholder eller annen intern sak, og da vil jeg finne igjen olje i kjølen.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har to stk Bravo 2 .X diesel drev på båten og bytter olje og gjør service selv.

Det jeg har gjort ved bytte av olje er å passe på å få ut all gammel olje, tilte drevet litt.

Det går ca 3 liter girolje på Bravo 2 og man får ikke fyllt allt på en gang.

Ved å pumpe inn i tappe hullet til det pipler litt ut på luftehullet og skru igjen pluggene.

Men det er ikke fullt ennå pga det er litt på toppen som ikke blir fyllt, øvre del av huset ligger over lufte skruen.

Man skal etterfylle i ekspansjons tanken inne.

Så du kan oppleve at tanken blir tom. da er det bare å etterfylle til det stabiliserer seg.

Når drevet er fyllt, skal du ha brukt tre kanner eller 3 liter olje.

 

Og viktig å bruke kun Mercruiser eller Quicksilver High Perfomance girolje. De har tilsetninger som bl.a gjør at oljen ikke skummer.

Så kan hende den første oljen du fikk på var en annen type.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Sant.

 

Det skal også sies at når de kom innom og skiftet olje en gang (ref. tilfelle med at oljen skummet en del), så VET jeg at de egentlig ikke hadde tid til det. jeg åpnet selv drenplugg og lufteplugg, og fikk tappet av drevet, så svingte de innom og fikk etterfyllt.

 

Kan det være så enkelt at de har hatt det litt for travelt ved fylling, og at det er dannet seg luftlommer som gjør at nivået synker?

Vi er på ferietur, så jeg er ikke veldig bekymret for om jeg må etterfylle olje, for det har jeg om bord. Det som uroer meg er om jeg har en lekkasje som gjør at sjøvann trenger inn i drevet på noe måte - og setter en effektiv stopper for ferieturen etter hvert :)

 

Men i sistnevnte tilfelle mener jeg selv at det burde bli en slags indikasjon på konsistens og farge på olje, og den er helt strøken.

 

Har for øvrig kontrol på at der er ritkig olje som er brukt. 

Link to post
Share on other sites

Sjelden det er vannintrengning eller lekkasje i Bravo drev.

Det er selvsagt mulig i simring på propellaksel, men en lekkasje ser du sikkert ved at det er oljefilm på vannet.

En annen mulighet er at drevet ikke er skrudd fast med riktig moment, så det kan komme ut olje.

Siste muighet er mellom øvre og nedre girhus, det er 6 bolter som holder de sammen. Kan skje om drevet

har vært i landkjenning og boltene blit strukket/løsnet, men det hadde du sikkert merket.

Når du har olje midt på beholderen når kald, så er drevet fyllt opp. Lite etterfylling da om allt er ok.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Chris284 skrev 24 minutter siden:

Sjelden det er vannintrengning eller lekkasje i Bravo drev.

Det er selvsagt mulig i simring på propellaksel, men en lekkasje ser du sikkert ved at det er oljefilm på vannet.

En annen mulighet er at drevet ikke er skrudd fast med riktig moment, så det kan komme ut olje.

Siste muighet er mellom øvre og nedre girhus, det er 6 bolter som holder de sammen. Kan skje om drevet

har vært i landkjenning og boltene blit strukket/løsnet, men det hadde du sikkert merket.

Når du har olje midt på beholderen når kald, så er drevet fyllt opp. Lite etterfylling da om allt er ok.

Takk for gode tips.

 

Skal følge med om det blir oljefilm på vannet.

 

Hvis det er feil moment i innfesting eller slakke på boltene mellom øvre og nedre girhus. Skifter jeg bare sistnevnte bolter en og en, for så å tighte me riktig moment? Eller bør jeg åpne helt og skifte pakninger etc (i så fall blir det sikkert verkstedoppdrag).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...