Jump to content

Dårlige dyser på mercruiser 1.7


Mrrogne

Recommended Posts

Hei 

 

Har testet dysene ( kun første trykket) på dysene til mercruiser 1.7, det visste seg at dei åpner på ca 160 bar, ifølge service manualen skal dei vell åpne på 170-180 om eg ikkje husker heilt feil.

 

Og desse dysene får man ikkje tak i lengere og nye dyse spisser har ikkje leverandør leveringsdato på enda, så det kan jo ta sin tid før dei blir produsert, nokken som har nokke formeining om å kjøre med dei dysene eg har? Skadelig eller ikkje? I mitt hode vil motoren få litt meir diesel enn den skal og det er det? 

Link to post
Share on other sites

Ditt forespørsel til Delphi om injektorer til Mercruiser er kommet til meg.

Dessverre er komplett injektorer utgått. Delphi delenummer: B01902D

Jeg har dysespisser i bestilling, delenummer L089PBD, men de er I rest fra fabrikken og de kan ikke si når disse blir levert.

Link to post
Share on other sites

Ofte lager andre fabrikanter dyse spisser til originaldyser men her kan det se ut som det ikke er tilfelle.
Virker som Delphi er eneste produsent. 
Uansett er det fortsatt dyser å få tak i der ute med Mercruser delenummer på.
Mercruser delenummer  882555

Kilde for Mercruser delenummer.
https://www.eurofritid.no/file/standardmappe-uni/deleskjema-motordeler-17-2018.pdf


Ett kjapt goggel søk senere så kommer det opp dyser på lager i Danmark til 1689 DKK pr stk.
https://www.boatlab.dk/quicksilver-nozzle-assy-orig-nr-882555

Ser flere har de dysene på lager rundt om i verden men bruker ikke mer tid på å google for det kan du gjøre selv.
Det virker som den er en stund siden Delphi sluttet å produsere de så det blir nok stadig flere som leiter og færre som har.

 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Generelt er 1.7 literen ikke begeistret for feil på dyser, herunder trykk og spredning. Spesielt ved hard belastning hvor dette kan være en av årsakene til stempel havari. På min Uttern D68 båt fra 2004 (370 timer) prioriterte jeg å bytte dysene i 2019 for å være på den sikre siden. Var ikke gjort noe med de siden ny. Kjøpte nye hos Eurofritid som i henhold til de var en modifisert utgave med riktigere spredning.

 

Kan ellers nevne at jeg monterte turbotrykk måler (følge med Waste gate) og eksostemp måler (følge med dysefeil og overbelastning) siden dette er en litt utsatt motor. Holdt meg generelt på ca. 3800 på marsj, unngikk groe i bunnen og begrenset vekten ombord. Med dette utgangspunktet gikk motoren feilfritt i 15 år før jeg solgte den. 

Nåværende båt: Uttern D68DTI (hyttebåt)

Tidligere båter: Draco 21DC, Princess 414 Princess 37, Scand Cabin 26

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Nobraconsult skrev 16 minutter siden:

Får inn 12stk spisser L089PBD på Mandag om noen trenger....

Det vet jeg ikke om jeg tror noe på.
Mandag er 2 pinsedag....sorry kunne ikke la være.
Fint du melder tilbake for det virker å være tomt i markedet.
Men som vanlig har TS med få innlegg "dauet" i mellomtiden  

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nobraconsult skrev for 2 timer siden:

Hei! Om du ikke har fått tak i deler til injektorene dine enda kan jeg sjekke med våre leverandører. Vi har et verdensomspennende nettverk og det forundrer meg om ingen har de på lager. Gi beskjed om du enda er på leiting!

Du kan ikke få tak i dyserør til injektor 2 også?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
SEMA skrev On 13.5.2020 at 14.35:

Generelt er 1.7 literen ikke begeistret for feil på dyser, herunder trykk og spredning. Spesielt ved hard belastning hvor dette kan være en av årsakene til stempel havari. På min Uttern D68 båt fra 2004 (370 timer) prioriterte jeg å bytte dysene i 2019 for å være på den sikre siden. Var ikke gjort noe med de siden ny. Kjøpte nye hos Eurofritid som i henhold til de var en modifisert utgave med riktigere spredning.

 

Kan ellers nevne at jeg monterte turbotrykk måler (følge med Waste gate) og eksostemp måler (følge med dysefeil og overbelastning) siden dette er en litt utsatt motor. Holdt meg generelt på ca. 3800 på marsj, unngikk groe i bunnen og begrenset vekten ombord. Med dette utgangspunktet gikk motoren feilfritt i 15 år før jeg solgte den. 

Hva ligger eksos temperaturer på?  Og kor kjøpte du tempføler osv? 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det var syndt.

De er eftertragtet :). 

 

Jeg vil prøve at recondisjonering de jeg har. 

Kondisjionen af dem var bare ukendt, men åbningstrykket er på 165 bar, og manualen siger 335. 

 

Men skal man bruge special tools med two stage injectors ? 

 

 

Link to post
Share on other sites

trykket du klarer å måle i vanlig tester er 1-steget. Det skal være på ca 170bar. 2-steget skal være på ca 330bar, må i testmaskin for å måle dette. Om du klarer å justere åpningtrykket til 170bar, vil som regel 2-steget også bli ganske riktig. Det viktigste er at spissen forstøver korrekt! Disse injektorene er ikke shimset, de må justeres med noen pinner inne i injektoren som må slipes (istedet for shims)

Link to post
Share on other sites

Veldig flinkt af dig Pipe, men det blev ikke aktuelt :)

 

tak for svar Nobraconsult! Mye hjælpsomt. 

 

Hvis åbningstryg er på 165 bar i 1-steget. 

Så skal der vel mere materiale på? 

eller må der slibes på pinnen? 

og kan du innlegge et bilde af pinnen? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...