Jump to content

Flagg på båt


Espen Askeladden

Recommended Posts

Du må finne et sted å skru som det er hold i, eller bruke gjennomgående skruer og skru i en trebit på baksiden, eller bruke tynne bolter med låsemutter på andre siden. Bruk skive på innsiden dersom du bruker låsemutter-metoden.

 

Når du skal skru gjennom gelcoat så forborr i litt større diameter enn skruen har. Altså gjennom det hvite sjiktet ytterst. Da slipper du at det sprekker bortover når du skrur. Forborr ved å kjøre et vanlig multi/ metallbor i revers så det spiser seg sakte igjennom. Hvis du kjører det "riktig vei" risikerer du at det hugger til og du får avskaling og sprekker. Boret må være litt tykkere enn skruene tykkelse (ikke hodet,  men selve skruens "kropp".)

 

I glassfiber borer du "riktig vei". Boret må være så tynt at du må bruke vanlig makt når du skrur inn skruen. 

 

Når du er igjennom til glassfiberen så forborr videre, men med smalere diameter slik at skruen har noe å holde i. 

 

Når du fester flaggholderen så bruk sika, marine silikon eller Tec7 i hullet slik at det forsegler mot lekkasje. 

Redigert av Grand Banks jr
Presisering (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Espen Askeladden skrev for 5 timer siden:

Jeg har en askeladden 585 explorer og ønsker å montere et flagg på den. Hvordan går jeg frem med det, kan jeg bare bore hull til skruene og så skru flaggholderen på plass eller må jeg gjøre noe mer forarbeid?

 

 

Ja, du kan bare bore hull til skruene, men før du skrur flaggholderen på plass bør du forsenke hullene, slik som det blir forklart i denne tråden:

 

https://baatplassen.no/i/topic/154071-praktisk-og-viktig-lite-tips-ved-borring-i-gelcoatbilder/

 

Påfør Tec7 eller lignende tettemasse i hullene før du setter inn skruene. 

 

PS. Du kan sette flagget akkurat hvor du vil.

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe mer å tilføye angående boring av hull. Men jeg ville lagt et tynt lag med tec7 mellom hele beslaget og båten for å forhindre rustdannelse på undersiden av beslaget. Hvis det blir en tynn spalte her, kommer det vann inn og etterhvert også rust som renner ut på glassfiberen. Dette vil skje selv om beslaget er syrefast, og har ikke noe med stålkvaliteten å gjøre. Det er en uungåelig kjemisk reaksjon som skjer.

Link to post
Share on other sites

Flagg på styrbord side på de fire siste båtene.

Og ja flagget er oppe til rederinnen kommer på at det skal ned eller til vi kommer hjem fra tur.

Men aldri ut på tur uten flagg.

Det er alltid med og det føles veldig riktig med norsk flagg mot kjølvannstripene når jeg ser bakover.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Ruby skrev for 3 timer siden:

Flagget kan stå oppe så lenge kapteinen ønsker det. Hos oss går flagget opp når vi starter på tur og ned når turen er over. Om det er en dag, en helg eller 4 uker ferie 🇳🇴

...sånn du gjør det hjemme også..? Opp 17. mai og ned i september en gang...?

Link to post
Share on other sites

Tror jeg henter fram popcornet, for nå ser jeg konturene av en ny flaggdiskusjon her på forumet...:giggle:

 

Forøvrig: På snekka var flagget montert midtskips akter, på den nye båten er stanga montert på styrbord side.

 

På fritidsbåter er det ikke lovbestemt at man skal følge noen flaggregler, det dreier seg mer om skikk og bruk og sedvane. Det er forsåvidt riktig at nasjonalflagget skal, som Furu skriver, føres akter eller på babord side - hjertesiden. Men jeg kan ikke se at det står noe spesielt om at det må føres på babord side når det føres akter - det er vel mer ment hvis flagget føres andre steder enn akter?

 

Andre nasjonalflagg, om du besøker annet land, altså gjesteflagg, skal føres på styrbord side. Hos meg er det også ganske naturlig ettersom det er der det er ledig fordi Båtplassen-vimpelen er montert på babord side.

 

Selv prøver jeg å følge de vanlige reglene med å sette ut flagget om morgenen og ta det inn klokken 21, men jeg får ikke dårlig samvittighet om jeg glemmer det en kveld. Spesielt ikke i utlandet, der det er andre regler for skikk og bruk enn her.

 

Selv synes jeg det er koselig å ha flagg og følge reglene så godt som jeg kan, Jeg bruker i tillegg å vaske flagget når det blir skittent, for jeg synes ikke det er noe pent med et skittent og/eller slitent og utvasket flagg med svake farger (i det siste tilfellet er det bare å kjøpe nytt). Bytter også flagg om det er blitt fillete og hullete, selvsagt. Det har å gjøre med respekt for flagget.

 

Jeg synes også det er koselig å hilse når jeg passerer båter på nær nok avstand - det er det heller ingen regler for, bare gammel tradisjon og sedvane, og jeg ser til stadighet at folk bare titter dumt på meg og ikke skjønner hvorfor jeg hilser...

 

Sånn, da har jeg med vitende og vilje stukket hånda inn i vepsebolet... :giggle:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

Sånn, da har jeg med vitende og vilje stukket hånda inn i vepsebolet... :giggle:

Farlig, farlig😁

 

Selv flagger jeg kun når jeg har med meg folk på tur (+ 17. mai). Flagger ikke om jeg bare skal utpå alene, båten min er jo en bruksbåt, ikke et stasfartøy.

 

Tradisjonelt sett ble det lokalt flagget på rutegående fartøy, stasfartøy og ved spesielle anledninger. Flagget ble altså ikke brukt på bruksbåter bortsett fra når det var noe ekstra. Ser ikke noen grunn til å forandre på den tradisjonen. Hadde jeg vært der jeg egentlig ville vært (men dessverre ikke har ork eller tid til), hatt en kutter eller skøyte i tre, hadde jeg nok kanskje flagget noe oftere.

 

Synes det er ekstra fint med flagget når det blir brukt ved spesielle anledninger. Blir det brukt hver bidige tur blir det jo ikke noe ekstra med å flagge de gangene det virkelig skal være staselig.


Flagget henges for øvrig opp styrbord akter hos meg, siden der er det flaggstangholder.

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Pequod said:

På fritidsbåter er det ikke lovbestemt at man skal følge noen flaggregler, det dreier seg mer om skikk og bruk og sedvane.

Det gjelder også handelsflåten, sist jeg sjekket refererte loven til "sedvane" uten at det var nærmere redegjort for. Det er imidlertid straffbart å "misbruke" flagg, og ihht internasjonale lover skal nasjonalflagget vise hvor båten er hjemmehørende.  Jeg forstår det dithen at det f.eks. er staffbart å føre norsk flagg på en båt som er registrert i utlandet, eller på en båt som ikke er  riktig fortollet inn til Norge, eller føre svensk flagg på en båt som er registrert eller fortollet inn til Norge.

 

Jeg forstår det også dithen at når Stena Line fører sjørøverflagg i på fergene sine, fraskriver de seg teoretisk hjelp fra statsmaktene dersom de skulle bli angrepet av pirater. 

 

Flagg på flaggstang på land, det er noe annet, der finnes det klare forskrifter. 

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 22 minutter siden:

Flagg på flaggstang på land, det er noe annet, der finnes det klare forskrifter.

Det finner ikke jeg. Det er regler for statsflagg (flaggforskriften), men jeg ser ikke regler for private som er Forskjellige på balkongen og båten. Så når folk forfekter retten til å la flagget henge hele sommeren på båten så mener jeg de har akkurat samme rett til det hjemme også. Derfor lurer jeg på hva de gjør hjemme.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 12 minutter siden:

Så når folk forfekter retten til å la flagget henge hele sommeren på båten så mener jeg de har akkurat samme rett til det hjemme også. Derfor lurer jeg på hva de gjør hjemme.

....forfekter retten, neida.

min båt, mitt flagg, mine regler. Hjemme har jeg ikke flaggstang.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
On 5/1/2020 at 10:44 AM, Espen Askeladden said:

Jeg har en askeladden 585 explorer og ønsker å montere et flagg på den. Hvordan går jeg frem med det, kan jeg bare bore hull til skruene og så skru flaggholderen på plass eller må jeg gjøre noe mer forarbeid?

 

På forhånd takk!

 

 

 

Hej, fick du upp flaggan? Så här sitter den på min 585 Freestyle. Babord, mellan pollare och grabbräcke . Fäste till Top-lanternan sitter på motsvarande ställe på styrbord sida, vilket ger en viss symmetri. Kanske inte "rätt" men jag är ju Svensk.  :-)

 

100338968_2991802400865385_8780788640688111616_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...