Jump to content

Volvo Penta md11c, hvilke filtere har de?


Lundiss

Recommended Posts

Heisann! Jeg skal til å bytte dieselfilter på min volvo penta md11c. Jeg har ikke mulighet for å skru opp å se hva slags filter det er akkurat nå, så lurte på om noen veit hva slags filter det er. Har 1 filter på motor og et filter før motor. Regner vel med at det på motor er ‘standarisert’, værre med det før motor kanskje? Noen som vet?👍

C0F5385C-F84B-45E8-94B6-6B94E8B7BE77.jpeg

1501333C-9C80-4F24-9BDC-EA248E4D4B26.jpeg

Redigert av Lundiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Filtret på motoren har delenummer 870065 hos Volvo Penta.
Filtret kan kjøpes andre steder på disse delenumrene.
Mahle KX34
Man P715
Fram FA4161/2
Mekonomen har Mahle filter men dessverre også en håpløs nettside for å søke opp deres egnene delenummer(15-KX34)  
Ligger din Mekonomen butikk der kundene bor i nærheten til sjø er dette filtret som brød og smør for en dagligvare butikk.
Romnes selger også Mahle filter siden du har Telemark på signaturen din

Det andre filtret er ikke ett filter men en vannutskiller.
Det er ingen filter på innsiden og bytte.
Vannet er tyngre en diesel og legger seg på bunnen av koppen.
Det eneste du skal gjøre er å drenere vannutskilleren via tappepluggen i bunnen så er du "good to go"

Link to post
Share on other sites

Den gamle CAV enheten er ikke bare vannutskiller. Inne i den er det en kon som også samler opp slam. Jeg åpner den årlig og renser opp for eventuelt slam. Vann har jeg aldri hatt på de 33 årene jeg har hatt båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 14 minutter siden:

Den gamle CAV enheten er ikke bare vannutskiller. Inne i den er det en kon som også samler opp slam. Jeg åpner den årlig og renser opp for eventuelt slam. Vann har jeg aldri hatt på de 33 årene jeg har hatt båten.

 

Hva? Ikke engang et fnugg av kondens? :-)

 

Absolutt et poeng å rengjøre den koppen. Kan samle seg en del møkk der. 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 22 minutter siden:

Den gamle CAV enheten er ikke bare vannutskiller. Inne i den er det en kon som også samler opp slam. Jeg åpner den årlig og renser opp for eventuelt slam. Vann har jeg aldri hatt på de 33 årene jeg har hatt båten.

Godt poeng Lars og godt å se at ikke disse riv ut "den gamle dritten" folkene her inne har påvirket deg til å bytte ut CAV med en Kina Racor kopi.
Det som kan være relevant for TS er om at han bør ta seg tid til å rense den innvendig og om han da også bør ta seg en tur til en VP forhandler for å kjøpe seg nye o-ringer og tetninger?
Ville nok selv tatt den jobben hvis man ikke vet når sist det ble gjort.
Nå stopper partiklene i fra eventuelt slam i dieselfiltret på motoren men bedre å være safe enn sorry   

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her litt om om CAV-enheten jeg skrev for en 10 års tid tilbake.

 

Jeg visste ikke annet enn at det var en vannutskiller frem til jeg fikk tips om noe annet og åpnet den. Da så det slik ut inni enheten, pluss mye mer dritt på en kon som sitter inni den og som jeg ikke tok bilde av. Og hadde denne dritten kommet videre til pumpen og finfilteret, hadde det fort stoppet opp. Etter det, og at jeg byttet til et annet sted for å fylle diesel, har det blitt mye bedre.

 

slamutskiller.jpg

 

Ellers er enheten kronglete å få tett etter demontering. Pass på den store O-ringen. Hos meg fikk jeg sugd falsk luft fra toppen av skruen som holder enheten sammen pga. den lille morkne O-ring-pakningen. Og husk at det er mye lettere for luft (mindre molekyler enn diesel) å komme inn i systemet enn diesel for å komme ut å vises som dieselsøl.

 

cav2.jpg

 

cav3.jpg

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hentet deleteigningen på vannutskiller på Volvo Penta sin EPC .
 https://www.volvopentashop.com/epc/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7742230_029?path=MarineDieselEngines%2F7742230%2F7742230_23%2F7742230_029

Legg merke til at posisjons nummer 9 som Volvo kaller filter insert.

Det er en omvendt trakt og laget i stål.
Må ikke forveksles med ett filter som skal byttes.

Skal man ta opp denne for å rense innvendig så ville jeg også fornyet alle tetninger slik at man ikke ender opp som Lars som fikk problemer med at vannutskilleren suger luft
Er man allergisk mot å oppsøke VP forhandleren så er Sørensen og Balken (BilXtra)Caw/Delphi importør.
Ville tro de kan hjelpe til med tetninger til vannutskilleren men har nytter det nok ikke bare møte opp i en Bilxtra butikk å tro at dagens ansatte har kunnskap om denne museum gjenstanden
Må nok ta turen om hovedkontoret i Oslo på e-post eller telefon for å få hjelp til å finne delenumrene.  

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, på det bildet i linken din ser en godt en kon. Litt merkelig at den skal samle opp slam, med det gjør den. Ellers har du vel en aldri så liten skrivefeil der du sier:

 

pipe skrev 5 minutter siden:

Lars som fikk problemer med at vannutskilleren suger vann.

 

Det var nok luft jeg skrev og ikke vann, he he. :smiley:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 minutt siden:

Det var nok luft jeg skrev og ikke vann, he he. :smiley:

 Ja det ble feil men oppdaget feilen og rettet den før jeg rakk å lese posten din.
Problemet er jo at du fikk det svart på blått til alles spott og spe 😊
Vi får håpe puddelen avspaserer i dag 😂

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...