Jump to content

Seiling en uke fra Malmø - dra hvilken vei?


Milzit

Recommended Posts

Forandring i planene i år si vi har leid seilbåt i Sverige en uke med utreise og retur i nærheten av Malmø. Jeg tenkte først nordover oppover kysten av Sverige retning Gøteborg. Hva tenker dere om dette i forhold til sørover og rundt til Ystad osv. Hvordan er kysten der i forhold? Har kun vært litt lenger ned enn Koster tidligere. Noen anbefalinger?

Link to post
Share on other sites

Eftersom Ebonita har hemmahamn i Malmö så är detta ett tema varje sommar för vår del.

 

Och vi 'blandar och ger'.

 

Om det är en varm och fin sommar så lockar ju utan tvekan 'svenskekysten' (Bohuslän). Men Du skriver en vecka och för så kort tid skulle jag strukit det alternativet eftersom det ger ganska långa tranportsträckor. Och om Ni nu skaffar båt med annan utgångspunkt än Ni är vana vid så vore det väl listigt att utnyttja det till annorlunda upplevelser, och då blir ju Bohuslän som att köra halvvägs hem...

 

Om Du i stället tittar söderut så har vi ju trevliga vatten kring Rügen/Bornholm med många hamnar.

 

En rundtur är ju alltid attraktiv och på en vecka skulle Själland/Fyn runt inklusive Lilla Bält hinnas med. Det är dryga 200 nm med många hamnar.

 

Vill man ha lite mer avslappad semester så kan man faktiskt tillbringa en vecka runt Öresund utan att bli uttråkad. Här finns massor av fina hamnar och 'lagom' skyddade vatten som ger utrymme för segling!

 

Det enkla räknestycket är hur långa dagsetapper Ni tycker är lagom. Tillhör Ni dom som vill ligga ute under segel hela dagarna så hinner Ni ju långt, men om Ni nu gör en avvikelse från hemmaplan så skulle det kanske vara attraktivt att se lite nya revir och landskapstyper?

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bor i København og seiler en del i området. Enig i at nordover mot bästkusten er noe av det fineste som er, men det tar gjerne et par gode lange etapper før man når opp til syd for Gøteborg, der klippene begynner å vise seg. 
I Øresund kan du f.eks få med deg øya «ven» der kyrkbacken er den fineste havnen etter min smak. «Mølle» ved kullene fyr er definitivt verdt et besøk. Mange fine turer å gå her, også for nordmenn som er vant til dramatisk natur. Derfra er det i underkant av 50 nm til anholt, avhengig av hvor god tid man synes man har. Torekov er også fint og på hallands väderö kan man i riktig vindretning ligge på klippene, som man ellers bare kan lenger nordover. Mye hyggelige havner i Danmark også. Vi seilte Sjælland rundt med familien for noen år siden, det var en helt topp opplevelse. 
 

Kan legge til at etter torekov og nordover, så blir det mye transport før du når gøteborgs sydlige skjærgård. Ikke så mye å se på den strekningen. 

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Enig med øvrige talere! Sejl op langs Sverigekysten fra Malmø. Her er mulighederne mange: Ålabodarna, Ven, Helsingborg, Viken, Domsten, Mölle, Arild, Torekov og måske så langt som Halmstad? 
 

Herefter tilbage langs DK: Gilleleje, Hornbæk, Helsingør (oplagt...), Sletten, Humlebæk, Rungsted, Tårbæk, København, Dragør er alle gode muligheder. 
 

og ja, i princippet er DK lukket, men jeg ser dagligt svenske både i Helsingør, så det bliver næppe taget meget alvorligt, og det kan jo nå at ændre sig.

Link to post
Share on other sites

Intressant MA, vi har inte vågat oss på att ens gå till Flakfort...

 

Jag får då kontra med att det inte är svårt att hitta danska båtar i hamnarna på svenska sidan heller.

 

Och mina synpunkter ovan grundar sig väl delvis på att man kan ha en viss förhoppning att restriktionerna kan komma att hävas till sommaren...

 

Men Öresund har som MA skriver mycket att erbjuda även om man begränsar sig till svenska sidan. Förutom nämnda hamnar skulle jag vilja tillägga Skanör, Klagshamn, Lomma, Råå, Vikhög, Barsebäck, Borstahusen, Landskrona, Lundåkrahamnen, Bäckviken och Norreborg på Ven, Malmö-Västra-Hamnen, Gamla Fiskehamnen i Limhamn, Båstad. Och vill Du uppleva naturhamn så kan Du prova Kapellhamnen på Hallands Väderö. Eller kan man ankra i lä av Ven om det är en fin kväll.

 

Om Ni uppskattar en fin torsk till middag så kan jag f ö rekommendera att prova med en pilk. Speciellt utanför Helsingborg och Landskrona brukar det vara gott om fisk.

 

Ja nog finns här förströelse för en vecka /utan att kompromissa med corona-reglerna/.

 

Men visst saknar man Christianshavn och Taarbaek och Rungsted och Helsingör och Hornbaek och Gilleleje....

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For det skal man ha på det rene. Ærklærer myndigheten en grense for stengt, så er den stengt. Og går du i stengt farvann, så er det kun en ressursvurdering før vedkommende lands statsapparat lander på deg. Inte jag, inte. Og kommer man med en leid båt, beslag i båt, persontransport hjem, prosedyrer og kostnader, sette eksempel. Det holdt for meg som nordmann å passere grensa på Svinesund etter noen overnattinger og noen pakker knekkebrød fra COOP i Strömstad i bagasjen. Foran meg kom en litauer. Han kom ikke lenger enn til Svinesund før han måtte snu. Han behøvde ikke engang åpne bagasjerommet.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har bare vært på Skanör og Torekov i området - hyggelige havner begge to.

 

Derimot har jeg seilt en del København - Göteborg. Utrivelig transportetappe, men har stort sett vært heldig med vinden slik at det går raskt. 

 

Det finnes mange typer båtbruk, mange typer båtliv og mange typer båter. Personlig hadde jeg nok ikke dratt mot Göteborg dersom jeg hadde en uke på meg og skulle tilbake til Malmö igjen, men det skyldes nok også litt at jeg aldri har utforsket svenskekysten i Malmö-området

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Jeg advokerer ikke for hverken ulydighed eller ulovlighed. Men jeg har på den anden side ikke hørt noget om svenske sejlere, der hverken er blevet afvist eller straffet. Just sayin’. Men vi håber naturligvis alle på at der åbnes lidt mere inden sommer. 
 

Af de havne @ebonita nævner, kan jeg varmt anbefale Råå og især Båstad. Og så alle tre havne på Hven. De andre kender jeg ikke. Så der burde efter min mening være rigelig med muligheder mellem Malmø og Halmstad til en uges gode oplevelser på svenskesiden alene. 

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldinger! Hvor mange nm det blir hver vet jeg ikke, dette blir også første gang vi seiler hele familien. Dessverre kun en uke, men bedre enn ingen. :smiley: Men jeg har ikke tenkt å planlegge noe tur til Danmark eller Tyskland slik situasjonen er i nå, men at vi holder oss i Sverige. Endel av forslagene her sørover innbefatter denne. Vi overtar båten ved 16-tiden, og tenkte egentlig først å dra nordover, og å seile den første natten for å få litt distanse den første tiden. Helst skulle jeg nok ha leid en båt som lå litt lenger nord, men det ikke mye å velge i nå så sent. Men vi fant en Hanse 418 som passet oss veldig bra. Hvor langt nordover må man fra Malmø for å få mer typisk svensk skjærgård og fine steder å ligge på svai?  Ålabodarna, Ven, Helsingborg, Viken, Domsten, Mölle, Arild, Torekov og Halmstad er fine forslag. Åpner DK innen denne tiden i juni kan vi ta en retur via der som foreslått.Jeg skal ta en abonnement på digital versjon av Havneguiden for å gjøre meg litt mer kjent både nordover og sørover.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
3 hours ago, ebonita said:

Intressant MA, vi har inte vågat oss på att ens gå till Flakfort...

 

Jag får då kontra med att det inte är svårt att hitta danska båtar i hamnarna på svenska sidan heller.

 

Och mina synpunkter ovan grundar sig väl delvis på att man kan ha en viss förhoppning att restriktionerna kan komma att hävas till sommaren...

 

Men Öresund har som MA skriver mycket att erbjuda även om man begränsar sig till svenska sidan. Förutom nämnda hamnar skulle jag vilja tillägga Skanör, Klagshamn, Lomma, Råå, Vikhög, Barsebäck, Borstahusen, Landskrona, Lundåkrahamnen, Bäckviken och Norreborg på Ven, Malmö-Västra-Hamnen, Gamla Fiskehamnen i Limhamn, Båstad. Och vill Du uppleva naturhamn så kan Du prova Kapellhamnen på Hallands Väderö. Eller kan man ankra i lä av Ven om det är en fin kväll.

 

Om Ni uppskattar en fin torsk till middag så kan jag f ö rekommendera att prova med en pilk. Speciellt utanför Helsingborg och Landskrona brukar det vara gott om fisk.

 

Ja nog finns här förströelse för en vecka /utan att kompromissa med corona-reglerna/.

 

Men visst saknar man Christianshavn och Taarbaek och Rungsted och Helsingör och Hornbaek och Gilleleje....

 

:fishing:

 

Som du sikkert skjønner er jeg veldig lite kjent i området, og takk for forslag..Men hvis det blir sørover fra Malmø så blir det for det meste havner på steder du nevner og ikke så mange muligheter for svai bortsatt borsett fra f.eks. Ven? Som nevnt i annet svar hadde vi tenkt å holde oss i Sverige pga corona situasjonen, hvis ikke det skal forandre det.

Redigert av Milzit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nej att ligga på svai med ankare är inte något stort nummer i dessa trakterna.

Och det närmaste Du kommer en naturhamn med lite klippor är som jag skrev Hallands Väderö.

 

Men som sagt, om Du nu får chansen att komma till ett nytt område så varför inte ta chansen att bekanta Dig med de möjligheter som finns där och spara svai-ankring i Bohuslän eller någon annan stans till ett annat år när Du har mer tid.

 

En vecka är ju trots allt bara 7 dagar...

 

Det spelar ju också en viss roll när under sommaren som är aktuell. Under juni och augusti så är det ju gott om plats i hamnarna och men kan komma in sent och ändå hitta en bra plats, men i juli så blir det lite trängre och fordrar ju lite mer planering. Men detta gäller i högsta grad även 'på kusten'. Och sedan är ju vädret en faktor. Vissa dagar kan man ju som sagt ankra i lä 'bakom Ven' men det är långt ifrån var dag som det är att rekommendera.

 

Men om ankarliggande är viktigt så skulle Du ju kunna gå ner till Prästö och i Bögeströmmen. Där finns det lite skyddade vikar här och där. Dit är det drygt 40 nm från Malmö. Förutsätter ju dock att 'Danmarks-spärren' har upphört.

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vil jeg tro @tobixen :-) Man kan jo stikke inn til Torekov, ganske fin plass. Vi har vært der med bil, ikke båt. Kun få gjesteplasser. Det som er artig med havnene nordover der, er at man kan ringe dit og prate/avtale. Vi hadde en gang fått for oss å stikke inn til Treslövsläge. Litt for grunt for oss inne i lystbåthavnen. Snakket med havnekapteinen, fikk tillatelse til å legge oss i fiskerihavnen. Om vi skulle ha behov for å dra til Systembolaget i Varberg, var det til og med en mann som ville låne bort bilen sin til formålet. Veldig vennlige og hjelpsomme folk hele veien nordover. Bua også helt topp havnefolk. Ellers er vel Hallandskysten et nokså kjedelig strekk. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
21 minutes ago, ebonita said:

Nej att ligga på svai med ankare är inte något stort nummer i dessa trakterna.

Och det närmaste Du kommer en naturhamn med lite klippor är som jag skrev Hallands Väderö.

 

Men som sagt, om Du nu får chansen att komma till ett nytt område så varför inte ta chansen att bekanta Dig med de möjligheter som finns där och spara svai-ankring i Bohuslän eller någon annan stans till ett annat år när Du har mer tid.

 

En vecka är ju trots allt bara 7 dagar...

 

Det spelar ju också en viss roll när under sommaren som är aktuell. Under juni och augusti så är det ju gott om plats i hamnarna och men kan komma in sent och ändå hitta en bra plats, men i juli så blir det lite trängre och fordrar ju lite mer planering. Men detta gäller i högsta grad även 'på kusten'. Och sedan är ju vädret en faktor. Vissa dagar kan man ju som sagt ankra i lä 'bakom Ven' men det är långt ifrån var dag som det är att rekommendera.

 

Men om ankarliggande är viktigt så skulle Du ju kunna gå ner till Prästö och i Bögeströmmen. Där finns det lite skyddade vikar här och där. Dit är det drygt 40 nm från Malmö.

 

 

 

Ser poenget med å utforske nye  områder også. Jeg booket i går, jeg skrev feil dato. Det er uke 29, dvs. fra 13. juli vi skal dra, ikke i juni. Og er ikke været det beste, er det ikke hyggelig å ha lange strekk.

Redigert av Milzit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som de andre siger: Vil du ligge mest på svaj, så er det enten de 120 nm nordpå til skærgården begynder (du kan finde steder allerede fra Nidingen, men de er få) eller til Karlskrona skærgård. Det område kender jeg ikke, men det er også 120 nm væk og meget mindre end GBG-området, så det giver ingen mening.

 

Kapellshamn på Hallands Väderö er en mulighed. Den er fin i godt vejr, men ofte også fyldt af samme grund.

 

Men for al del: Er du frisk på en tyve timers transport-etape, så kan det jo lade sig gøre at sejle til GBG. Men - nej. Det ville jeg end ikke overveje. 

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sydkusten av Skåne er også flott........Ystad, Kåseberga, Simrishamn.

 

Kåseberga ligger Sveriges største skippssettning Ale stenar

https://www.guidebook-sweden.com/en/guidebook/destination/ales-stenar-stone-ship-kaseberga

 

skulle Danmark åpne....så ligger Bornholm nære......mange koselige havner på østsida øya......Rønne er mer industrihavn

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ystad og Simrishamn kommer du inn Hulda.......Kåseberga kanskje ikke, viss forsiktighet

Trelleborg har jeg ikke varit, vi gikk til Gislövsläge der står det 2,2 på Isailor

viss forsiktighet om man seiler veldig  nære kysten, kan ligge store stein i vannet

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...