tobixen Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Nei, bypassdiode hadde kanskje hjulpet, men parallellkobling er nok uansett smartere, og jeg tror ikke blocking diode gir mye nytte i et parallellkoblet oppsett. En slik diode vil gi spenningstap, man mister nok noen watt. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
JRK Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Jeg har brukt schottky dioder, de har et spenningsfall på 0,2 Volt. Mitt 85 Watts panel leverer mellom 5 og 6 ampere. Det vil si 1,2 W, sikkert ikke mer en MPPTregulatoren Link to post
Seilerslask Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 tobixen skrev On 2.5.2020 at 13.45: Jeg tror ikke det er så viktig. Spenningen på inngangssiden av MPPT-regulatoren vil nok ligge lavere enn maks utspenning fra panelene som ligger i skyggen på en ellers solfylt dag. Jeg fant panelene trådstarter ser på, og Voc er på borti 60V, her må man uansett ha MPPT-regulator... 100W-panelene han fant har Voc på 22V. Min konklusjon: To regulatorer, en til 350W på Bimini, en til de to 100W panelene som monteres på rekka (og kobles i parallell). Sperredioder bør vurderes til 100W-panelene, men det går jo an å prøve uten først. Finner man egna paneler med Voc/Vmp som ikke er så langt unna 14V, så kan man slippe unna med PWM - og man taper ikke nødvendigvis så mye effekt som man tror heller, men all den tid prisforskjellen fra en solid PWM-regulator til en solid MPPT-regulator er så liten vet jeg ikke om jeg hadde giddet... Link to post
JRK Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Vestkystseiler skrev On 3.5.2020 at 2.11: @tobixen, brukte du bypassdiode da du forsøkte seriekobling? Som generell regel gjelder: Ved seriekobling må panelene ha noenlunde samme strømkarakteristikk (Imp). For å forhindre at et skyggelagt panel trekker ned hele systemet, settes en bypassdiode over inngangene til hvert panel. Ved parallellkobling med felles regulator må panelene ha samme spenningskarakteristikk (Vmp). For å forhindre at et skyggelagt panel trekker ned hele systemet, settes en blocking diode i serie med inngangen til hvert panel. Mange paneler har blocking diode innebygd. Denne bypass dioden kan du forklare litt nærmere hvordan den fungerer Link to post
Framtia Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Kan jeg snike inn et spørsmål her? Jeg er i ferd med å sluttføre en bestilling av 2 stk 100W paneler og en 20amp MPPT-regulator fra Sunwind. Disse tenkte jeg å parallellkoble. Er det en OK kombo for tilleggslading i uthavn? Hadde håpet det skulle være så enkelt... Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
JRK Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Så enkelt kan det være, Ligger de ved siden av hverandre og har samme skygger, kan jo en seriekobling anbefales. Om de står hver for seg, kan det være lurt å parralellkoble. Sjekk om det er sperrediode i disse. Er det ikke det, kan det ettermonteres. Link to post
Gunga Din Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Jeg kjøpte 2 * 120 W som henger bak på pushpit en på hver side...+ en Victron Smartsolar MPPT 100/50 har kjørt med det en sesong !...... har tenkt ytterliger 2 * 100 på doghousetaket, denne sesong det her med dioder var nytt for meg.....trodde de paneler som ligger i skygge ikke gir noe, men tar de strøm ?? alt innkoblet parallelt ! S/Y Gunga Din Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 3 hours ago, JRK said: Denne bypass dioden kan du forklare litt nærmere hvordan den fungerer Figuren nedenfor burde forklare det greit. Kort fortalt, leder bypassdioder strømmen utenom et skyggelagt panel. Link to post
JRK Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Hei, Ja det var en fin skisse. Så lenge panelet leverer mindre spenning en åpningspenningen på dioden er det utkoblet. Man lærer stadig noe nytt. Da må jeg også revurdere min oppfatning om seriekobling. Dette vil da funke selv om ett panel er i skyggen eller feiler på annen måte. Så lenge panelet har denne funksjonen er det jo helt klart en fordel å seriekoble. Link to post
Santa_Claus Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Problemet er når panelet leverer mer enn åpningsspeenningen på dioden. Da "kortslutter" dioden for panelet og du får ikke mer enn litt under en volt fra panelet. Vennligst forklar hvordan dette kan virke. Link to post
tobixen Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 1 hour ago, JRK said: Så lenge panelet har denne funksjonen er det jo helt klart en fordel å seriekoble. Jeg er slettes ikke sikker på det, tror fortsatt parallellkobling vil være smartere om man har paneler med ulik forventet levert effekt. Forbeholdet er selvfølgelig at det er lik designspenning på panelene. Men, dette er jo noe man ikke trenger synse så veldig mye på, det er jo ikke så vanskelig å bygge opp litt empiri. Jeg er dessverre ikke i båten før til helga, men skal prøve å ta tak i tre av påstandene mine, at det ikke er mye å vinne på separat regulator for skyggelagte paneler, samt at det ikke er vits i sperredioder for å hindre et skyggelagt panel i å trekke ned en parallellkoblet bank, samt at gevinsten av MPPT ifht en simpel regulator kanskje ikke er kostnadsforsvarlig (forutsetter selvfølgelig "normale" paneler, dersom panelene er i stand til å levere 60V er MPPT nødvendig). Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
trixie2 Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 To solcellepaneler og Dobbel endevender: Hvis noen er villig til å forske, så kan vel en slik bryter brukes kreativt til å veksle mellom serie og paralell. Kople L1 L2 til det ene panelets + og det andre panelets -, de andre "endene til regulator. Lask på utgangene i stilling 1 sammen, virker da som serie. I stilling 2 må + og + og - og- koples sammen til paralell. Link to post
TF Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Jeg forsket litt på dette for noen år siden så fritt etter husken. Det som var interessant for meg var om det var forskjell på en gråværsdag. Prøvde med 2stk 140 watt paneler og en vender. De gav vel rundt 1 A under testen mot 7-8 A i fullt sollys. Forskjellen kunne knapt måles og kunne like gjerne være måle unøyaktigheten. Prøvde også å skygge et panel med et A4 ark, samme her. Så jeg beholt paralellkobling da jeg ikke kunne påvise noen merkbar forbedring med seriekobling. Har panelene innebygde dioder? Aner ikke. Jeg har nå 5 paneler, det har stadig økt. Seriekobling ville nå blitt vanskelig. Link to post
Enzo Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Slike diodegreier koster 29.- til hvert panel så det er vel greit. Så her er handlekurven på det som skal på rekkene bak på båten. Forøvrig så jeg på disse https://seatronic.no/noa-stativ-til-solcellepanel-5149 . Synes det er litt stiv pris og burde være mulig å kjøpe Noa fester til 134.- hos watski og bare få tak i noe alugreier og mekke noe selv eller det er noen som har gjort det og innsett at å lage dette selv i alu ikke er lønnsomt ? (disse skinnene, det må vel være mulig å finne noe sånt rimelig) Link to post
tobixen Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Med seriekobling og høyere spenning får man mindre spenningstap over ledningene. I mitt oppsett nå har jeg noen løspaneler som jeg flytter etter sola ved behov - det betyr relativt lange ledningsstrekk, da kan effekttapet over ledningene bli signifikant. Jeg hadde helt klart foretrukket å seriekoble dem, hvis det hadde vært en opsjon - men med fire paneler nå blir spenningen ulovlig høy, pluss at erfaringen min tilsier at det svakeste panelet virkelig begrenset strømmen gjennom panelbanken. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gunga Din Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Enzo skrev 1 time siden: Forøvrig så jeg på disse https://seatronic.no/noa-stativ-til-solcellepanel-5149 . Synes det er litt stiv pris og burde være mulig å kjøpe Noa fester til 134.- hos watski og bare få tak i noe alugreier og mekke noe selv eller det er noen som har gjort det og innsett at å lage dette selv i alu ikke er lønnsomt ? (disse skinnene, det må vel være mulig å finne noe sånt rimelig) Hei Enzo jeg beit i det sure eplet...og kjøpte disse.... de har en fordel att man kan forskjyve noa-festet i skinnen, så att solpanelen kan trekkes inn over rekke om behov oppstår S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Gunga Din skrev 1 time siden: Hei Enzo jeg beit i det sure eplet...og kjøpte disse.... de har en fordel att man kan forskjyve noa-festet i skinnen, så att solpanelen kan trekkes inn over rekke om behov oppstår Aiai så det er mer enn det ser ut til med første øyekast, jaja får vel bare kline til da. Blir dyrere enn tenkt dette Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 (redigert) 7 hours ago, tobixen said: Jeg er slettes ikke sikker på det, tror fortsatt parallellkobling vil være smartere om man har paneler med ulik forventet levert effekt. Dersom panelene har ulik effekt, men samme spenning, betyr det at Imp er forskjellig. Isåfall bør panelene ikke seriekobles. Ved seriekobling må panelene ha samme strømkarakteristikk (Imp). Ved parallellkobling med felles regulator må panelene ha samme spenningskarakteristikk (Vmp). Redigert 4.Mai.2020 av Vestkystseiler (see edit history) Link to post
Vestkystseiler Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 8 hours ago, Santa_Claus said: Problemet er når panelet leverer mer enn åpningsspeenningen på dioden. Da "kortslutter" dioden for panelet og du får ikke mer enn litt under en volt fra panelet. Vennligst forklar hvordan dette kan virke. Det som du skisserer ovenfor vil skje dersom du setter dioden feil vei. Dioden må kobles slik at den åpner for strøm fra minusterminalen til plussterminalen på panelet. Link to post
Framtia Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 (redigert) mulig jeg burde opprettet en ny tråd, men tar sjansen siden denne nå er aktiv og involverer mange med kunnskap om slikt. Skal altså kjøpe to paneler på ca 100W og en regulator. Her er tre kandidater jeg ikke helt klarer å skille mhp form og funksjon, men det er en del forskjell i prisen. Lavest ligger Sunwind sitt som er på tilbud for ca 1900 kr https://www.sunwind.no/product/show/?id=2551 Så finnes to fra Sparelys som koster hhv 2495 og 2895 https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2007&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39 https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2603&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39 Er det grunner for ikke å velge det rimeligste fra Sunwind? Vurderer følgende regulator (Victron 100/15): https://www.sunwind.no/product/show/?id=2419, regner med den vil være grei? Redigert 4.Mai.2020 av Framtia (see edit history) Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
JRK Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 tobixen skrev for 18 timer siden: Jeg er slettes ikke sikker på det, tror fortsatt parallellkobling vil være smartere om man har paneler med ulik forventet levert effekt. Forbeholdet er selvfølgelig at det er lik designspenning på panelene. Men, dette er jo noe man ikke trenger synse så veldig mye på, det er jo ikke så vanskelig å bygge opp litt empiri. Jeg er dessverre ikke i båten før til helga, men skal prøve å ta tak i tre av påstandene mine, at det ikke er mye å vinne på separat regulator for skyggelagte paneler, samt at det ikke er vits i sperredioder for å hindre et skyggelagt panel i å trekke ned en parallellkoblet bank, samt at gevinsten av MPPT ifht en simpel regulator kanskje ikke er kostnadsforsvarlig (forutsetter selvfølgelig "normale" paneler, dersom panelene er i stand til å levere 60V er MPPT nødvendig). Spennende å se hva du kommer frem til. Jeg har jo som skrevet før 4 billige paneler og alle er paralellkoblet med sperredisode. Synes også at grunntanken din, at hvert panel skal i størst mulig grad leve sitt eget liv med tanke på feil , er en god ide. (En singel koblingsfeil feil i et serikoblet anlegg, så mister du alt) Som en paralell så vil jeg heller ikke ha alt på en plotter. Når skjemen dør så mister man både kart, radar, ais, autopilot og instrumenter om dette er lagt inn. Det er en stor forskjell i mitt hode på bil og båt. Om bilen stopper, så kan du bare forlate den når feil oppstår. I båt må man fortsette og dess færre ting du mister av hjelpemidler dess større muligheter har du for å komme deg ut av situasjonen Link to post
Klstad Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 (redigert) @Framtia Mulig du vet, men Victron Smartsolar regulatorene har innebygd bluetooth. Det har ikke Bluesolar. Veldig mye enklere å justere innstillinger. Dersom en har Lifepo4 batteri så ville jeg kanskje vurdert en Victron "Smart Battery Sense" som er en temperatursensor som plasseres ved batteriet. Da kan du stille ladingen slik at den kutter ut ved en bestemt temperatur. Redigert 5.Mai.2020 av Klstad (see edit history) Link to post
Gunga Din Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Framtia skrev for 11 timer siden: Lavest ligger Sunwind sitt som er på tilbud for ca 1900 kr https://www.sunwind.no/product/show/?id=2551 S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Framtia skrev for 12 timer siden: Lavest ligger Sunwind sitt som er på tilbud for ca 1900 kr https://www.sunwind.no/product/show/?id=2551 Jeg kjøpte Sunwind på Seasea + en sånn sensor Klstad referer til S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 2 hours ago, JRK said: at hvert panel skal i størst mulig grad leve sitt eget liv med tanke på feil , er en god ide Sant, og med denne filosofien er det viktig med sperredioder, selv om jeg i utgangspunktet ikke tror det er noe vits. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn