Jump to content

Seilbåt ligget forlatt på svai i Labukta ved Borøya i Bærum i en uke.


Sjøbliss

Recommended Posts

Noen som kjenner eller savner denne båten? Har ligget, tilsynelatende forlatt, på anker, i Labukta ved Borøya i Bærum i minst en uke nå. Ikke tegn til liv, ser ut som en ganske ny motor på hekken. 8 hester Honda. 

 

Bør vi undersøke nærmere tenker dere? Hva ville dere gjort? Jeg tenker jeg kan ta jolla bort for å sjekke litt mer i morgen. 

 

 

 

 

 

IMG_20200502_180655.jpg

 

IMG_20200502_180954.jpg.8778086da6d8b86c1cc0eec8e52725de.jpg

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Seil ser jo skikkelig pakket inn ut, motor tiltet opp og ellers grei. 
Er nok mange så kjøper båter for tiden med tanke på norges-sommer, så er nok flere som mangler skikkelig båtplass. 
Hadde til nød kjørt bortom å sjekket om luken er skikkelig lukket/låst, og om så latt den ligge i fred.
Ser jo fort om den er brutt opp, da er det bare å ringe politiet :=) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Tror det er en Maxi 770.

Hvis det var min båt og jeg var glad i den ville jeg ikke lagt den på svai så nært bergene en uke uten tilsyn.

Hvis du har anledning synes jeg det er en fin gest å stikke bortom og se om ting ser ok ut.

Den har tenningslås i et lite rom ute på stb side, så du ser fort om noen har herpet den, og tilsvarende om luka er åpen.

Ville ikke betenkt meg stort for å gå om bord og kikke heller.

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg lar båten ligge på svai i en ukes tid, rett som det er. Har lapp med kontaktinfo i vinduet, det kan være smart, slik som da noen undret seg over at båten ble liggende utenfor Gøteborg - https://steempeak.com/sailing/@tobixen/just-got-a-phone-call-from-the-coast-guard

 

Ifbm skolestart forrige uke lemnet jeg båten nedenfor Fredrikstad, og skal nok hjem med bil i morgen og.

 

Jeg har båtplass, men liker å utforske nye steder.

 

Det er selvfølgelig dumt når fine ankringsplasser blir okkupert i lengre tid, og enda dummere når folk lemner vrak på fine steder uten å se etter dem. 

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Ja det er litt dumt dette. Båten ligger midt i veien og tar opp beste plassen uten folk. Kona sier "han ligger sikkert død ombord" 🤪 uansett tenker jeg det er greit å sjekke. 

 

Men er det ikke en regel om hvor lenge man kan ligge slik? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Båter i den kategorien blir ofte kjøpt av narkiser. Så blir de ankret opp og forlatt når sommeren er over. Eller ulovlig fortøyd f.eks på kadettangen. Så ligger de der til de synker og blir destruert. Påhengsen kan være stjålet. Er jeg pessimist? Som båtboer siden 2003 har jeg sett denne tendensen som har økt de siste årene.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 31 minutter siden:

. Kona sier "han ligger sikkert død ombord" 🤪  

 

 

 

https://www.vg.no/nyheter/i/jd2zRn/forbipasserende-fant-mumifisert-lik-i-hytte-paa-fauske

 

Det er ikke umulig, og en av flere grunner til å ta en titt når man får en følelse at noe ikke stemmer... Selv om forklaringen høyst sannsynlig er en annen...

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 44 minutter siden:

Kona sier "han ligger sikkert død ombord" 🤪 uansett tenker jeg det er greit å sjekke. 

 

En grei grunn til å ha henne med deg (ikke for å se etter døde folk altså), er alltid greit å være to om det hvis det skulle komme spørsmål i ettertid og ikke minst ha noen å snakke med der og da. Sannsynligvis ligger det ikke en død person ombord, men likevel. En annen ting er hvis eieren tilfeldigvis skulle ankomme mens du er ombord i båten hans, da er det også greit å være to. Så virker det ikke som om du er ute alene på et raid. Fint at du bryr deg, hadde satt pris på dette selv :thumbsup:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 11 timer siden:

Det er en utbredt misoppfatning at tredagersregelen for telting i utmark også gjelder for oppankring. Så lenge det ikke foreligger særskilte havnereglementer er det fritt frem. 

Sikker på dette?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 17 timer siden:

Båter i den kategorien blir ofte kjøpt av narkiser. Så blir de ankret opp og forlatt når sommeren er over. Eller ulovlig fortøyd f.eks på kadettangen. Så ligger de der til de synker og blir destruert. Påhengsen kan være stjålet. Er jeg pessimist? Som båtboer siden 2003 har jeg sett denne tendensen som har økt de siste årene.

Det har vært slik siden jeg var barn på Østlandet. Ikke nødvendigvis narkomane, men 'ilanddrevne' krigsseilere, tidligere konsentrasjonsleirfanger og andre som grunnet stress ikke fant seg til rette i etterkrigssamfunnet. De bodde i båtene til de sakk under beina på dem. Kjente flere av dem. En av gutta bodde også i den første båten Admiralen og jeg kjøpte oss i 1971. Hadde jeg ankret opp slik som i denne tråden, ville jeg ikke blitt sur om noen sjekket status.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en tur bort i dag for å sjekke. Båten var merket med et mobilnummer, merket var tydelig fra 2019 (båtforeningsmerke). Motoren var festet med en vaier og helt ny lås. Dekksluken lukket fra utsiden, klarte ikke se noe lås. Ingen ombord. Banket på og tittet inn vinduene. Ingen tegn til at noe kriminelt har foregått, ingen skade på noe, annet enn litt slett vedlikehold. Sjekket nummeret jeg fant på båten og det tilhører en som bor på Nesøya. Den er i siktlinje fra Labukta så det kan jo være han faktisk kan se båten fra sitt hjem. 

 

Konkluderer med at den er lagt der med viten og vilje, og at den sikkert vil bli passet på videre. Kanskje han venter på båtplass eller noe slikt. Man vet jo aldri. Håper uansett han får ordnet seg og flyttet den. Den ligger på en av de fineste plassene i bukta og den burde ikke okkuperes av noen som ikke en gang er der. 

 

Takk for tips, videre god søndag! :)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Fru Jacobsen skrev On 3.5.2020 at 9.37:

Sikker på dette?

 

tobixen skrev On 3.5.2020 at 14.49:

Ganske. Jeg gjorde en del research på det for noen år siden, fant noe rettspraksis også. Detaljene ligger et sted i båtwiki-backup. 

 

Fant lovgrunnlaget for det sist sesong. Så det stemmer. Dvs det stemmer i uthavner og der hvor man ikke er ... ettellerannet... til ulempe på ene eller andre måten kan man ligge på svai "til evig tid". 

 

Men det er enkelte instanser som ikke nødvendigvis er helt oppdatert på detaljene i lovverket, og en har vel også lokale reguleringer for enkelte farvann... så en kan nok få motbør :-)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Til ulempe for grunneier, mener jeg det skal være.  Blant annet er vel ikke tredagersgrensen absolutt dersom man telter i høyfjell og så langt unna sivilisasjon at det ikke kan være til ulempe for noen grunneier.

 

Man er utvilsomt til ulempe for andre båtfolk dersom man okkuperer plass i fine uthavner - men loven som fastslår og begrenser allemannsretten forsøker å balansere hensyn mellom grunneier og allmennheten.  Å balansere hensyn mellom allmennheten og allmennheten faller litt utenfor formålet til loven.

 

Man kan nok ligge på svai og være til irritasjon for en grunneier f.eks. pga innsyn/utsikt - men når man ligger på svai ligger man som hovedregel godt utenfor det som omfattes av noe eiendomsrett, så rettighetene til den grunneieren som irriteres gjelder ikke der båten ligger for anker.  (Eiendomsretten gjelder "til marbakken" eller "så langt som en hest kan vade").

 

Den konkrete rettspraksisen som jeg fant - uten at jeg helt husker detaljene - dreide seg om noen som var fortøyd til små øyer.  Da ligger typisk både baugen til båten og tauverk/festebolt på land hvor det finnes en grunneier - eventuelt at landet er statlig eller kommunalt eid.  Jeg mener det var kommunen eller staten som forsøkte å få bortvist båter som hadde ligget i lengre tid, og hevdet at allemannsretten begrenser retten til opphold på ett sted til tre dager.  Retten mente imidlertid at disse øyene var såpass små og langt ute at det ikke kunne regnes som noe landeiendom, og dermed gjalds heller ikke noen tredagersfrist.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...