Jump to content

Gelcoat eller gelcoat sparkel fra Biltema? Gjøre det selv.


Jamaica2

Recommended Posts

Hei,

Jeg overtok båten min i forrige uke og det finnes noen småprosjekter som kan utbedres, blant annet noen kosmetiske skader over vannlinjen. Jeg har søkt på google og kommet over en youtube video - 
https://www.youtube.com/watch?v=TJHk81_nKRI - som har blitt gjengitt i et annet innlegg her, samt Frode_S sitt innlegg fra desember i fjor.

Spørsmålet mitt dreier seg om jeg bør bruke gelcoat + herder eller gelcoatsparkel + herder fra biltema? Jeg har ikke helt forstått, eller klart å lese meg til, forskjellen.


Fremgangsmåten er grei. Frode_S publiserte et innlegg i desember i fjor, og JRKs forslag til fremgangsmåte virker grei - og jeg går for dette.
 

- Vask hele område med aceton for å fjerne fett.

- Pirk/skrap)puss vekk alt som er løst av gelcoat og eventuell glassfiber

- Skrap ned kanten av gelcoten slik at du får skråflater mellom sår og glassfiber.

- Masker et par millimeter på utsoden abv hele skaden

- Fyll opp med gelcoat ved hjelp av en sparkelspade.

- Vent til denne herder. Da vil gelcoaten synke. Sparkle på nytt.

- Nå er det meningen at sparkellaget skal ble en tapetykkelse mer en skroget forøvrig

- La den herde til neste dag. og begynn og vannslipe for hånd med pussekloss, først med 400, så 1200 så 2000.

- Når maskeringstapen begynner å slippe må du være forsiktig, det gjør ingen ting at du sliper med 2000 utenfor skaden

- Er du heldig holder dette, om ikke må prosessen gjentas

- Rubb opp og poler

 

 

For å gi dere et bedre grunnlag for å komme med eventuelle kommentarer, vennligst se bildene av skadene under: 

 

Skade/bilde 1: Overvinduet SB. Denne er litt stor, noe som tidligere eier påbegynte. Samme fremgangsmåte eller noe annet?
overvindu.jpg.58ab8746d77fec0ea6198bd24a3e0272.jpg

 


Skade/bilde 2: Tresmåkrak SB hvor av to er i dørken og et annet like over på kahytt-veggen/taket. (Bilde 3, nærbilde av samme skade)
100568772_Tresmkrakk.jpg.b3ada671cd758832ab9e233ada9934f8.jpg
117763098_Kahyttvegg-tak.jpg.b7fb30dc53401289636874fa8b3ed90e.jpg

Skade 3/Bilde 4: Dørken Port. 

Dørken.jpg

Skade 4 Port. Tidligere reparerte skader. Dette tror jeg kunne ha blitt gjort bedre og siden jeg først er i gang, så tenker jeg å utbedre dette.

631284590_diversesmskaderogtidligererep.jpg.5b12400805dc70ca8263b5ce306abc8e.jpg

Innspill tas hjeretlig imot. 

- TN
 

Redigert av Jamaica2
Trykket enter og posten ble publisert for tidlig. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...