Hedwig Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 (redigert) Da har vi fått ordnet opp det siste etter «proffen». I tillegg til å ikke ha lagt inn svanehals, var da eksosutløpet til den nye varmeren så løst skrudd til at jeg (som er en kontorist uten altfor kraftige arbeidsnever) så vidt - og dette er bokstavlig - var borti med lillefingeren, så løsnet den. Konklusjonen vår er at båten ikke var sjødyktig. Det er ganske skremmende tanke på at disse oppgir at de spesialiserer seg på båter og at vi - mens vi er langt fra de flinkeste - fortsatt er flinkere enn mange på sjøen. (Vi vet i det minste om dette forumet...) Nå er det rettet på og svanehals er på plass. Men, et spørsmål gjenstår. Som dere ser på bildet under er det tetningsmasse av et slag rundt den gamle varmeren. Dette mangler på den nye - de har rett og slett ikke gjort noenting på innsiden av skroget. På utsiden er det en gummiring som vel bør tette om den er dratt godt til. Det er den nå, eller så godt vi klarte i alle fall. Brukte hammer på de «utstikkerne». Så kommer spørsmålet, vi klarer ikke å finne monteringsmanualen som var med når vi kjøpte varmeren, og finner kun en enklere manual uten for mye info på nett. Ville dere ha lagt på noe under her? Og i så fall hva er det som tåler varmen og holder? Tec7? Redigert 11.Mai.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Det skall være en pakning på innsiden og utsiden for å isolere mot varmeoverføring til skroget. Gjennomføringen blir veldig varm. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Er usikker på om man får kjøpt pakningen løst. Du kan evt bruke høytemperatur silikon som f.eks Biltema artikkelnr. 364814. Da bør du legge en tykk remse som du lar stivne før du skrur til. Da har du lagd deg en pakning. Om det ikke blir så pent på innsiden spiller ingen rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 (redigert) Vår har selvfølgelig metall rett på skroget. Hvorfor er vi ikke overrasket.. Og pakningen er ikke å se noe sted. Kan vi spørre om noen har en teori om hvor slike pakninger kan kjøpes, og evt en skisse av hvordan det skal monteres? Edit: Takk @blueline, du svarte på spørsmålet før vi stilte det. Da gjør vi det. Redigert 11.Mai.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 (redigert) Vi fant en metallring som ser ut til å matche den du la ut bilde av, men ikke pakning. Holder vel ikke med metallringen alene.. Redigert 11.Mai.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 En siste ting, og så lover vi å slutte å spamme dumme spørsmål. Det som skremmer litt er at vi aldri hadde funnet ut av manglende pakning hvis ikke svanehals også hadde manglet. Vi er som sagt ikke gode på dette - det er derfor vi snakket med en (vi trodde) var proff. Det vi tenker på er, hva annet kan være galt? Er det noe annet når man installerer en slik varmer som kan være farlig for båten eller mennesker? Noen typiske tabber? Det var en lang rekke feil som hindret varmeren i å fungere, og det har vi etter beste evne funnet og eliminert. Men har noen ideer om hva annet som kan være galt? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Hei. Det er i utgangspunktet enkelt å montere varmer. Det hadde nok ikke vært farlig uten pakning, men det kan bli misfarving på skroget pga. varmen. Tidligere monterte man ikke pakning, men da var ikke eksosslangen isolert og da var eksosgassen kaldere når den nådde fram til skroggjennomføringen. Den ringen du fant skal sitte under det skruehjulet som man strammer med. Sjekk at alle eksosklemmer er skrudd greit til. Passe hardt. Vanlig feil for "amatører" at man skrur for hardt til på ting som skal skrues og så går det i stykker. Når du starter opp sjekker du om det kommer eksos noen steder(Det vil det ikke gjøre når man har strammet greit). Om varme deler av eksosslangen ikke ligger borti noe så skal det ikke være noen "farliige" ting. Det er også greit at eksosslangen er klamret fast noen steder så den ikke virbrerer under motorgange. Gjør den det kan det sammen med tæring (7-8 år) føre til eksoslekkasje. (Fikk det selv på en tidligere båt). Du vil kjenne eksoslukt om det skjer.Du får kjøpt strips med skruehull(slike Bavaria har brukt) i flere båtutstyrsforetninger. Når det gjelder båt synes jeg det er greit å gjøre mest mulig selv. Da lærer du å kjenne båten og i dag er det stort sett ikke noe problem når man kan se på youtube videoer og spørre/lese på nettforaer som dette. Jeg tror at du stort sett får bedre svar på dette foraet enn når du snakker med proffer iom. at det er så mange forskjellige typer kompetanse her. Kvaliteten på det dere kommer til å gjøre selv vil nok bli bedre iom at dere har tid til å finne gode løsninger, avslutte arbeidet og fortsette en annen dag med rett deler/verktøy. Proffene skal gjøre jobben innenfor en tidsramme og noen tar derfor snarveier og slurver. Vi amatører er også mer redd for å gjøre feil og sørker derfor mer råd når vi står fast. Lykke til og nyt sommeren med varmt vann til dusj og oppvask. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Man skal aldri kople sammen to varmere på eksossiden. Heller ikke på inntakssiden til lufta, det det er å be om problemer. Argumentet om å spare en skroggjennomføring henger ikke på greip i det hele tatt. Og så er det en del grunnleggende ting som må være gjort korrekt. Bl.a. plassering/vinkel på pumpa, bend etc. Det er kun den oppvarmede lufta (i en luftvarmer) som kan sammenkoples i et slikt system, for å evt. øke kapasiteten. Så bør man også ha en del kunnskaper om motoren man skal tilkople dette på (om det er en vannvarmer som er sammenkoplet med motorens kjølevannssløyfe). Forsøker man f.eks. å sirkulere kjølevann på en D6 som står i ro kommer man til kort. Dette lar seg ikke gjøre uten at motoren er igang. Å kalle de som har vært involvert i din installasjon for proffer blir vel helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 blueline skrev for 6 timer siden: Når det gjelder båt synes jeg det er greit å gjøre mest mulig selv. Da lærer du å kjenne båten og i dag er det stort sett ikke noe problem når man kan se på youtube videoer og spørre/lese på nettforaer som dette. Jeg tror at du stort sett får bedre svar på dette foraet enn når du snakker med proffer iom. at det er så mange forskjellige typer kompetanse her. Kvaliteten på det dere kommer til å gjøre selv vil nok bli bedre iom at dere har tid til å finne gode løsninger, avslutte arbeidet og fortsette en annen dag med rett deler/verktøy. Proffene skal gjøre jobben innenfor en tidsramme og noen tar derfor snarveier og slurver. Vi amatører er også mer redd for å gjøre feil og sørker derfor mer råd når vi står fast. Lykke til og nyt sommeren med varmt vann til dusj og oppvask. Lesson learned... Det kostet oss mange penger og timer, men brent barn skyr ilden. Vi holder oss her fra nå av. Og ja, man får definitivt bedre svar her enn noen andre steder. Mye kunnskap og hyggelige folk :) Chiefengineer skrev for 6 timer siden: Man skal aldri kople sammen to varmere på eksossiden. Heller ikke på inntakssiden til lufta, det det er å be om problemer. Argumentet om å spare en skroggjennomføring henger ikke på greip i det hele tatt. Og så er det en del grunnleggende ting som må være gjort korrekt. Bl.a. plassering/vinkel på pumpa, bend etc. Det er kun den oppvarmede lufta (i en luftvarmer) som kan sammenkoples i et slikt system, for å evt. øke kapasiteten. Så bør man også ha en del kunnskaper om motoren man skal tilkople dette på (om det er en vannvarmer som er sammenkoplet med motorens kjølevannssløyfe). Forsøker man f.eks. å sirkulere kjølevann på en D6 som står i ro kommer man til kort. Dette lar seg ikke gjøre uten at motoren er igang. Å kalle de som har vært involvert i din installasjon for proffer blir vel helt feil. Du har så rett, så rett. Ikke proffer. Men sammenkoblingen med motoren ble fin. @Lazyjacks forslag fungerer som bare det. Blir litt temperatur på motoren også, men vi ser ikke noe poeng i å lukke. Alt blir varmt og godt, og vannet blir varmt. Nå gjenstår det bare en tur på BT, så er ting (forhåpentligvis) i orden :) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Da har et nytt problem meldt seg: Etter at vi har kjørt motoren i lengre tid ser det ut til at luft kommer inn i systemet. Vi ser ingen tegn til lekkasje noe sted. Noen som har tips om hvordan dette kan komme inn? Systemet virker helt fritt for luft før motoren kjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 10.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Da er det ordnet. Greit å oppdatere gamle tråder med løsning tilfelle andre har samme problem, men tipper at få vil ha et så idiotisk problem som dette. Først og fremst kan jeg bekrefte at alt @Lazyjack foreslo fungerte utmerket. Så oppsummeringen: Det viste seg at dette, som så å si alt annet som var koblet av selskapet vi brukte til å sette dette opp, var koblet feil. Men denne gangen sparker jeg meg selv for å ikke ha sett det tidligere. Det var rett og slett koblet på feil vei: Pumpen pumpet vannet motsatt vei gjennom slangene enn motoren (hentet fra ekspansjonstanken og dyttet de mot motorens impeller). Ikke rart det ble krøll etter hver gang vi hadde brukt motor... Symptomet var: Vannet i varmtvannstanken blir varmt, og både motor og varmer kan varme opp denne. Men varmer har luft i slangene etter motor er kjørt. Jaja, vannet er varmt så da er vel enden god! Sitér dette innlegget Link to post
Torvetjonn Svart 11.August.2023 Link til dette innlegget Svart 11.August.2023 Spennende å lese om feilsøk og alt dere lærte :) Men hva bruker man av T/Y stykke for å koble seg inn på motorsløyfe? Bruker man 3-veis ventil feks? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.