Jump to content

Webasto vannvarmer virker ikke. Tips til feilsøking?


Hedwig

Recommended Posts

 

Ja, varmtvann i båten skal ikke være lett. 

 

Vi så på alternativene, og kom frem til diesel vannvarmer. 

 

Inn gikk neste års feriepenger, og rundt juletider var vi lykkelige eiere av en ny boks fra Seatronic. 

 

So far, so good. Men da startet også problemene...

 

Vi innså også tidlig at det var utenfor kompetanseområdet til to kontorrotter som oss, og bestemte oss for å hyre inn proff hjelp. 

 

Det var neppe den beste beslutningen vi har gjort. 

 

Derfra kom det mye rare råd, men med noen råd herfra, endte vi opp med samme system som noen andre herfra. (Skal finne ut hvem når jeg kommer hjem, for han var veldig hjelpsom og lagde en god skisse).  Edit, det var @Lazyjack tror jeg.

 

Vi har Webasto og motor på samme sløyfe, med motorens ekspansjonstank til begge. 

 

Proffene fortalte oss at dette var null vansker for dem, og skulle gå på noen timer. Vi avtalte at dette skulle gjøres i februar, så var det ferdig i god tid før båtsesongen startet. 

 

Først lagde proffen en løsning med t-rør for den gamle luftvarmeren og den nye. Da skulle vi slippe å lage flere hull i skutesiden. 

 

Ellers viste det seg å ta lang tid. Februar kom og gikk, proffene var på besøk flere ganger og skrudde. 

 

Samme i mars, og da var alt med slanger og hele sulamitten klar til å testes ut. Første problem var med den gamle varmeren. Proffens løsning sparte riktignok et hull i skutesiden, men til gjengjeld fikk vi all eksos fra varmeren inn i båten. Sikkert en grei løsning om man kun sitter jeg cockpit, men der varmer jo ikke varmeren. 

 

Som bonus ble t-røret så varmt at dekket rett over ble ubehagelig varmt å ta på - på oversiden, når det var et par plussgrader. 

 

Så skulle den nye varmeren testes. Pumpen startet med et hyl. Feilsøking viste at proffen hadde koblet pluss på minus og minus på pluss, så den vel feil vei. 

 

Når det var fikset gikk pumpen pent, men systemet måtte luftes. Det gikk veldig trått, inntil vi fant ut at proffen også hadde koblet pumpen feil vei, slik at den umiddelbart tok tak i vann den fikk og skøyt tilbake den veien det kom fra. 

 

Da fikset vi det også. Bare noen slangeklemmer, og det har til og med kontorrotter lært deg å skru til. 

 

Da virker det, litt. Pumpen går som normalt, det virker som det er vann i hele systemet (men er usikker på om det er motoren som har dyttet det rundt eller pumpen selv). 

 

Webasto starter da også, og går i ca 30 sekunder til 3 minutter. Slangene blir varme ca 30 cm fra wevastoen (i riktig retning!) Men så stopper den, vi tror det er termostaten som slår ut og tipper at vannet ikke sirkulerer, men vet ingen av delene. 

 

Vel, det viste seg at feriepengene så langt har blitt kastet bort, og at dyre råd var dårlige. Havelle ligger fortsatt i bøya og vi som skulle starte båtsesongen tidlig har bare fått en liten dagstur så langt. Til tross for at vi har vært på vannet i over en måned. 

 

Antar at asketene her inne vil hevde at det er hevn for vårt hedonistiske ønske om masse komfort og varme ombord. Men slik er vi nå da skapt. 

 

Så kjære båtvenner, kan dere hjelpe når proffene ikke strekker til? Har dere tips til hvordan to kontorrotter kan feilsøke? Og hvordan vi kan få omsatt feriepengene i en varm dusj?

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riktig som lassepelle skriver. Varmer stå under ekspansjonstanken og riktig montert etter tegning. Er noen posisjoner den ikke skal stå.

 

Er fuel systemet tett og kommer det diesel frem til varmer? Har opplevd at diesel renner tilbake til tank om det ikke er tett. Varmer bruker da lang tid på å starte og blir bare delvis varm på "rester/skvetter" i slangen. Pleier ofte å komme alarm eller varsel. Har opplevd dette på koketopper og luftvarmere. Har da måtte kutte strømmen for å resette varmer og starte på nytt.  

Står fuel pumpe riktig?. Maks 1.2 meter fra tank og helst vannrett. 

Redigert av crewchief73 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det virker som den har diesel. Den står i samme høyde og rett ved siden av den gamle luftvarmeren (testet den i 10 min i dag, og virker som om den gikk da), og den er koblet til samme uttak fra tank som den. Men det går jo an å sjekke om proffen har luftet ordentlig og har sørget for nok diesel. Godt tips @crewchief73 :)

 

Kom ingen alarm/varsel, tror vi. Men hvordan skal vi vite? Kun et rødt og ett grønt lys på termostaten.

 

Dieselvarmeren er, så vidt vi kan se, lavere en motorens ekspansjonstank. Litt mer usikker på toppen av slangene. Kan det ha noe å si?

Proffen mente dette skulle gå helt fint. Men etter at han koblet pumpen feil vei, så er vi litt mer usikker på proffens  vurderingene enn vi var da.

 

Vi kjørte motoren, og da ble det varmt over alt, både før og etter webastoen, når vi også hadde pumpen i gang. Kan det si noe om ting er i orden, eller kan det bare bety at motorens pumpe er langt sterkere og derfor pumper gjennom alt?

Link to post
Share on other sites

Det virker som den har diesel. Den står i samme høyde og rett ved siden av den gamle luftvarmeren (testet den i 10 min i dag, og virker som om den gikk da), og den er koblet til samme uttak fra tank som den. Men det går jo an å sjekke om proffen har luftet ordentlig og har sørget for nok diesel. Godt tips @crewchief73 :)

 

Kom ingen alarm/varsel, tror vi. Men hvordan skal vi vite? Kun et rødt og ett grønt lys på termostaten.

 

Dieselvarmeren er, så vidt vi kan se, lavere en motorens ekspansjonstank. Litt mer usikker på toppen av slangene. Kan det ha noe å si?

Proffen mente dette skulle gå helt fint. Men etter at han koblet pumpen feil vei, så er vi litt mer usikker på proffens  vurderingene enn vi var da.

 

Vi kjørte motoren, og da ble det varmt over alt, både før og etter webastoen, når vi også hadde pumpen i gang. Kan det si noe om ting er i orden, eller kan det bare bety at motorens pumpe er langt sterkere og derfor pumper gjennom alt?

 

Edit, det var @Lazyjack som tegnet det systemet vi gikk for:

 

Lazyjack skrev On 10.3.2020 at 11.04:

Det er ikke noe problem å bruke motorens ekspansjonstank men den må være det høyeste punktet i kretsen. Er den ikke det nå må du flytte den fra motor til vegg inne i motorrommet.
Du kan ikke stenge ventil 1 mens motor går, da har jo motoren ikke lenger noen kjølekrets.

Jeg har gjort det slik som på (barne)tegningen nedenfor, jeg bruker motorens ekspansjonstank. Alle ventiler er tegnet stengt for enkelthets skyld, ventil 1 er normalt stengt mens 2 og 3 normalt er åpne.

Ved evt. lekkasje i varmerkretsen kan man åpne ventil 1 og stenge ventil 2 og 3. Da er kun motorens krets aktiv.


Når varmer skal kjøres trenger man ikke gjøre noen ting. Man kan stenge ventil 2 eller 3 for å unngå at motoren varmes opp men erfaring tilsier at dette ikke er nødvendig da mesteparten av vannet fra varmeren tar veien gjennom vv-tanken.

 

Bilde av vannvarmerkrets.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Jeg håper ikke jeg har skapt problemer med forslaget mitt til design av varmesløyfe. Det er slik jeg gjorde det i min forrige båt og det fungerte upåklagelig. 

Uansett design er det viktig å få ut all luf selv om ekspansjonstanken ligger høyt måtte jeg iikevel lufta sirkulasjonspumpe på varmeren før alt fungerte som det skulle. 

Link to post
Share on other sites

Har montert  vannvarmer i to båter. Første båt slet jeg med å få ut all luft under oppstart. Da blir varmeren overopphetet og stanser. Om du kobler strøm til sirkulasjonspumpen for vannsystemet og tvangskjører den mens du lufter vil du mest sannsynlig  få ut luften. Forøvrig pussig å ha felles eksos.

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt vannvarmer selv, men var en i en annen tråd som poengterte at vannet burde sirkulere gjennom motor da varmer ville stoppe raskt pga varmt vann i retur hvis ikke - dvs at VVB ikke klarer å ‘ta unna’ varmen raskt nok slik jeg oppfattet det. Er vel dessverre ikke mulig å teste uten å kople om slik jeg leser tegningen. 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem å ha  serie med motor og vv-bereder. Har det selv i min båt hvor jeg i tillegg har to viftekonvektorer slik at jeg får varme i hovedkabin og akterkabin slik at jeg har to separate varmesystemer(har luftvarmer i tillegg). Om du som jeg nevnte tidligere lurer sirkulasjonspumpen til å gå uten at varmeren starter kan du la den gå en stund samtidig med at du åpner lokket på ekspansjonstanken. Da vil systemet lufte seg selv. Du nevnte at båten ble fylt med eksos. Var det eksos fra den ene varmeren som gikk tilbake via den andre varmeren pga. t-kobling av eksos?

 

Uansett kommer du til å få et topp system når du får det i gang(og det bør ikke være noe problem). Dessverre er det mange som gir seg ut for å være proffer og selv med begrenset kompetanse tror jeg at dere vil lykkes bedre på mange områder ved å gjøre ting selv, ta bilder og be om råd på denne siden. Mange med god kompetanse på mange områder her. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Lazyjack skrev for 12 timer siden:

Jeg håper ikke jeg har skapt problemer med forslaget mitt til design av varmesløyfe. Det er slik jeg gjorde det i min forrige båt og det fungerte upåklagelig. 

Uansett design er det viktig å få ut all luf selv om ekspansjonstanken ligger høyt måtte jeg iikevel lufta sirkulasjonspumpe på varmeren før alt fungerte som det skulle. 

Absolutt ikke :) For det første tror vi fortsatt på systemet, og for det andre var det proffen som mente at dette var en god løsning. Så om det ikke fungerer er det proffen, ikke deg :)

 

blueline skrev for 12 timer siden:

Har montert  vannvarmer i to båter. Første båt slet jeg med å få ut all luft under oppstart. Da blir varmeren overopphetet og stanser. Om du kobler strøm til sirkulasjonspumpen for vannsystemet og tvangskjører den mens du lufter vil du mest sannsynlig  få ut luften. Forøvrig pussig å ha felles eksos.

Når vi starter varmeren, så skrur den seg på og så raskt av igjen, men pumpen blir stående på. Kan vi da bruke den bare sånn?

Og ser ut som du også har Bavaria, bruker du motorens ekspansjonstank, eller har du egen?

 

Har noen tips for hvordan vi kan lufte systemet? Og hvordan vi evt kan sjekke at systemet virker?Det kjennes for oss ut som det er vann i alle slanger. Og når motoren gikk ble det som sagt varmt i alle slanger. Kan ikke det tyde på at systemet er luftet?

Nå må vi feilsøke både varmeren, dieselpumpe og vannsystemet samtidig. Litt vanskelig å vite hvordan vi skal gå frem...:headbang:

 

Kan pumpen ha blitt skadet av å bli koblet feil vei og å gå uten vann? Det hørtes helt forferdelig ut når den gikk. Kan en grei test være å putte pumpen i litt vann og se hvor mye den pumper?

 

 

Vi bruker som sagt dette systemet, (en med pumpe på returslangen fra bereder, rett før varmeren.

Har har også forsøkt å også ha ventil 1 åpen. Så vidt vi kan forstå vil vel da pumpen ikke trenge å sirkulere gjennom motoren, men vil ha mulighet til å lufte. Kan det stemme?

 

Hvilken slange har du koblet til "utvannet" på motoren Seka? Står pumpen og så webastoen på den, eller står de på returen før det kommer til motoren?

Bilde av vannvarmerkrets.jpg

 

blueline skrev for 3 timer siden:

Det er ikke noe problem å ha  serie med motor og vv-bereder. Har det selv i min båt hvor jeg i tillegg har to viftekonvektorer slik at jeg får varme i hovedkabin og akterkabin slik at jeg har to separate varmesystemer(har luftvarmer i tillegg). Om du som jeg nevnte tidligere lurer sirkulasjonspumpen til å gå uten at varmeren starter kan du la den gå en stund samtidig med at du åpner lokket på ekspansjonstanken. Da vil systemet lufte seg selv. Du nevnte at båten ble fylt med eksos. Var det eksos fra den ene varmeren som gikk tilbake via den andre varmeren pga. t-kobling av eksos?

 

Uansett kommer du til å få et topp system når du får det i gang(og det bør ikke være noe problem). Dessverre er det mange som gir seg ut for å være proffer og selv med begrenset kompetanse tror jeg at dere vil lykkes bedre på mange områder ved å gjøre ting selv, ta bilder og be om råd på denne siden. Mange med god kompetanse på mange områder her. 

Ja, men den t-koblingen er nå fjernet og vi har to utløp. Så eksosen er midlertidig ordnet.

Et annet problem er at proffen IKKE la eksosslangen i svanehals, men tok vinkelen i gjennomføringen rett nedover og så la eksosrøret i jevn nedoverbakke rett til varmeren... Så det må jo rettes på før vi bruker båten. Det var da jeg så det at mistet jeg litt balansen... Selv en kontorrotte har fått med seg at svanehals er viktig, så hvordan en proff kunne gjøre det på den måten er over, under eller på siden av min fatteevne. 

 

Apropos eksos, så kan det se ut som det kom noe eksos fra den nye varmeren inn i båten, men tipper det bare er å skru til noen slangeklemmer - utrolig nok har proffen ikke skrudd til disse ordentlig. 

 

Skal ta bilder neste gang vi er i båten, det blir vel senere i dag. Til de som er i Oslo-området ber vi på forhånd om unnskyldning dersom noen hører nye og kraftfulle banneord.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ny oppdatering:

 

Vi har nå endret taktikk og går ut fra at alt "proffen" har gjort er feil. Antagelsen viste seg riktig med en gang.

 

I tillegg til pumpen, der alt var feil, har proffen også koblet vannslangene til vannvarmeren på feil. Ikke rart termostaten slo seg raskt av. 

 

Har nå åpnet kontrollpanelet. Det ser slik ut. Så mye eksponert bar ledning at vi tenker det uansett bør kobles på nytt. (eller tar vi feil her?)

I tillegg er det en løs ledning. Hva kan den være til mon tro?

12A33D94-12DE-4C7D-B807-99DF5E9FF83D.jpeg

Link to post
Share on other sites

Da har vi i alle fall funnet ut at det er noe rart med vannet, og at vi har luft i systemet. 

 

Har tegning av systemet nedenfor. Har noen tips til forenkling? Ser det mulig ut å lufte dette systemet? Og har noen tips til hvordan vi går frem for å lufte?

 

 

Skjermbilde.JPG.92adf2cea292385cc231fbefcd645733.JPG

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
lassepelle skrev for 2 timer siden:

I min båt har jeg fått ut all luft ved å kjøre motoren til termostaten åpner og så har jeg startet varmeren. Varmeren starter nok ikke pga temp men sirkulasjonspumpa starter og da forsvinner lufta hos meg. 

Har forsøkt. Har du koblet det parallelt eller alt i en serie?

 

Noen som vet om det går greit å parallellkoble Ebern (er visst det og ikke Webasto - jeg sa vi var amatører og trengte proff hjelp :p) og en VP D2-55E? Klarer motor og Eberns pumpe å pumpe rundt, eller blir det krøll da? 

 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Opplegget fra Nimbus er identisk med mitt opplegg(jeg har ikke backventil/enveisventil). Dvs at Kr er kobler i serie. Veldig enkelt system som fungerer. Varmer/motor fungerer hver for seg eller sammen. Eberspracher skru seg av når tempen  blir høy fra motor. Er noen fordeler med mer avanserte koblinger men høyere installasjonskostnader i deler og arbeid. Ditt problem er nok at det står luft i slangene som er høyere enn ekspansjonstank. Da sirkulasjonspumpen pumpe luft og ikke komme i gang nok før varmeren overopphetes. Er det vanskelig å få lagt slangene så flatt som mulig og lavere enn ekspansjonstank? Det er også greit at sirkulasjonspumpen sitter lavest rett etter motor. Da får den tilsig av vann og da klarer den å pumpe.

 

Link to post
Share on other sites

Da har vi fått luften ut av systemet, men nå får vi absolutt ingen reaksjon fra varmeren eller varmerens pumpe. 
 

Det lyser som det skal, og vannpumper går. Men absolutt ingenting skjer fra varmeren og pumpen tikker ikke? 
 

Har noen tips til feilsøking?

 

evt, har noen tips til firma, eller er det noen her inne, som har god peiling og kunne tenke seg å hjelpe oss å sette opp dette? Vi betaler selvsagt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

:thumbsup::drink: Jammen fikk vi det ikke til. Vi fikk systemet til å virke rundt kl. 2 i natt, og første møte på jobb var 7.30, men vi var superhappy!

 

Siden vi har en del spørsmål her, tenkte vi å følge opp og skrive hvordan vi løste dette. 

Symptomene vi beskrev kan komme av at selve varmeren ikke får tilstrekkelig strøm. Det er fint mulig selv om pumpe og panel får nok strøm. Vi fikk ingen indikasjoner på at noe var feil, sikringer var i orden, og det var ingenting som var helt løst.

Det var ingen spesifikk kontakt som var gal, det var rett og slett koblet for dårlig hele veien, fra start til mål. I ren deseperasjon gikk vi over og lagde alle elektriske koblinger på nytt. Og jammen fungerte det ikke da!
(Om det var brudd i en kontakt, eller om det var dårlig kontakt hele veien, det vites ikke)

Takk til alle som har hjulpet oss på veien. Og vi kan bekrefte at @Lazyjacks system fungerer utmerket. Akkurat som alle andre råd vi har fått fra ham. Så stor takk til deg!

 

 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott at det virker, så er spørsmålet om dere får tilbake hele eller deler av det dere betalte for arbeidet?

Unnsett så har dere lært masse om strøm, varmer og kjøling. Og ikke minst så blir dere bedre kjent med egen båt og det håper jeg senker terskelen til å gjøre nye installasjoner på egenhånd, mye å spare og mye å lære :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Too Much skrev for 5 timer siden:

Flott at det virker, så er spørsmålet om dere får tilbake hele eller deler av det dere betalte for arbeidet?

Unnsett så har dere lært masse om strøm, varmer og kjøling. Og ikke minst så blir dere bedre kjent med egen båt og det håper jeg senker terskelen til å gjøre nye installasjoner på egenhånd, mye å spare og mye å lære :-)

 

 

Takk for det og takk for sist :)

Jo, vi har lært mye mer, og vi kommer nok til å forsøke å fikse det selv neste gang :)
 

Det spørs... Usikker på om vi får det. Litt usikker på om vi orker å gå hele den ruten også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...