Jump to content

HERWA 15?


Jobe

Recommended Posts

Jeg fikk spørsmål fra noen fra Tyskland som eier en 15" "gamelbåt" eller "gamlebåt" fra HERWA, som han sa.

 

Dette skal være en båt med vann i skrogen (for mer stabilitet) som lenser seg ved

mer en ca. 6kn :confused:

 

Båtbyggeryen skal ha skiftet eieren og navn i 1972 .

 

Vet noen noe om byggery, båttype, tegninger og alt som kan være interessant ?

 

Hilsen

Jørg

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil så var Herwa den første plastbåten som ble bygget her i landet. Båtbyggeren het Herbert Waarum og hadde lært plastbåtbygging i USA. Båtbyggeriet holdt til i Grimstad. Jeg tror de bare bygde åpne joller i 12-15 fot, muligens med vindskjemer og bakk. Dette må ha begynt på 1950-60 tallet.

Det er helt sikkert noen fra Grimstadkanten som vet mer om dette.

Redigert av Baisiken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Les om Herbert Waarum og den første norske plastbåten her http://www.kvasir.no/top.shtml?http://www....2d?OpenDocument

Herwa laget båter helt opp til den vakre 26 fotern som Fjord fortsatte med et par år. Jeg tviler dog på om det finnes noen Herwa med vannballasttunnel. Spørs om ikke det er Wesling som foreslått over.

 

tuffff

Link to post
Share on other sites

Min salige far kjøpte en brukt Herwa 15 sport for mange år siden. Tipper ca 1970.

Dette var en hvit planende plastbåt med vindskjerm. Karakteristisk for båten var det litt "butte" dekket mot baugen.

Båten hadde dobbelbunn, som skulle gi oppdrift.

Vindskjermen var også hvit plast.

Vi hadde en 50 Hk Evinrude på den, og i de første årene gikk den fint med denne.

Tror vi etterhvert fikk lekkasje i bunn. slik at hulrommet som skulle gi oppdrift, ble mer eller mindre fyllt med vann. :cryin:

Egentlig hadde fatter'n kjøpt en Herwa som het 15 Family, tror jeg. Dette var en litt mer romslig og saktegående båt. Men Knut Brevik - Ullerøy i Skjeberg, som vi kjøpte båten av, var ikke så nøye. I alle fall var båten vi først så på, en 15 "Family", men den som ble levert oss på vannet, en ukes tid senere var 15 "Sport".

Fatter'n var ikke så nøye på det, han heller. Båt er båt, liksom, og jeg var glad til.

Båten hadde forresten en 50 liters ekstra bensintank i baugen!

Når denne var full, var det best å holde seg unna bølger og motsjø... :rolleyes:

Hvor båten ble av, vet jeg ikke.

Tror min bror tok den med seg til Oslo, men at den endte sine dager på ei strand i Vestfold.

Redigert av Morty (see edit history)

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Min første båt var en 9 fots Herwa Katamaronjolle. Flyte-element forran og bak. Den var så godt som helt rektangulær, og hadde lav baug; sjø imot=våt båt. Med 3,5 HK Suzuki planet den villig vekk. Hadde også en 4 HK Tomos (luftavkjølt påhenger) på den, selv om denne var tregere. Må ha vært rundt 79-80?

:smiley:, mimre - 2 mnd sommerferie uten regn... - slik husker jeg det i alle fall.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en "Herwa 12,5 Quick", tre kjøler og tung som fy 450 kg + ++ Den er flatbunnet og er laget for 25 Hk og er VERITAS godkjent med et flott skilt.

Vi kjøpte den ny i Grimstad 18.12. 1969 og den har vært brukt året gjennom siden den gang, men nå med en 30 Hk på :cool: Båten går i plan med 8 voksne ombord :eek: Farten er målt til over 30 knop med 2 personer.

 

Den har et noe lavt fribord, så det er ikke så mye sjø den tåler, men den er skikkelig solid !

Den er ikke selvlensende, så den regner full og går ned med baugen og opp med akterenden slik at motoren løftes helt opp av vannet :lol: Slik ligger den også om vinteren. Og bredden gjør den så stabil at det er bare å trå uti den og stå bak ved motoren med en bøtte når den skal øses og brukes igjen.

 

Lureste båten jeg noensinne har eid :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Dere er jo flinke :yesnod:

Han ha sendt meg noen linker nå.

Disse plasserer jeg her:

Bilde nr.1

Bilde nr.2

 

Kanskje at noen av dere gjenkjenner typen igjen.

Han sa også at den kan være bygget av Fjord fordi kallesjen,

men typeskild skal være fra HERWA.

 

 

Takk for hjelpen, det er jo riktig spennende.

 

Hilsen

Jørg

 

01.10.05

Da skal jeg hilse og takke så mye fra Ralf, som han heter.

Han hadde kontakt med en fra Sverige som viser noen bilde på en webside.

Linker legger jeg hit

Bilde nr.3

Bilde nr.4

Bilde nr.5

 

Han sa at det er det samme båt som han eier.

Antakeligvis ble vel noen skrog som ha vært førprodusert fra HERWA oppbrukt fra Fjord

som vel ha bygget høy kallesjen (riktig ord :confused: ) tilleggs.

Senere ble det vel en glatt skrog med en slags "forkasting" på hekk som skal gi mer stabilitet.

 

Hilsen

Jørg

Redigert av Jobe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...