På bøjan blå Startet 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2020 Jeg har en Porta Potti i min båt. Enkelt og greit, men hvor i Oslo tømmer man herligheten? Jeg trenger jo strengt tatt ikke noe stort pumpeanlegg, men et sted å helle det ut. Er det noen steder i Indre Oslofjord? Er det gratis? Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Hei. De har returordning for disse på Maritim du kjøper ny underdel og setter den gamle utenfor Sitér dette innlegget Link to post
På bøjan blå Svart 3.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Du mener at jeg skal kjøpe en ny kassett for hver gang? Høres uaktuelt ut.... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 tedd skrev 6 minutter siden: Hei. De har returordning for disse på Maritim du kjøper ny underdel og setter den gamle utenfor Så man setter underdel full av dritt utenfor Maritim og kjøper ny? Og neste gang den er full gjør man det samme? En artig ordning må jeg si Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Veldig fin ordning dette. Så slipper man tette septiktanker og ditto kraner og ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 http://obat.no/2013/07/08/tommestasjoner-oslofjorden/ Oslo (5) • Frognerkilens Båtforening av 1860 • KNS Gjestehavn • Oslo Motorbåtforening • Skarpsno Baatforening • Skøyen Båtforening eller tøm den i dassen hjemme og luft godt ut. ? Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Ja denne listen fra 2013 er helt ubrukelig og utdatert, men den tar for seg tømmestasjoner for septik og jeg er litt tvilende til at de kan brukes til porta potti. Men jeg har ikke prøvd da å tømme slike med en sterk sugemaskin. Men om man vil prøve, finner man en oversikt over tømmestasjoner her: https://msfortuna.no/septik.html Kom gjerne med oppdatering Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 (redigert) Hvor tømme? Du har svaret i "nicet" ditt, "På bøljan blå". Pass på 300 m fra land, og ikke i verneområder. Ville vært skeptisk til å sette sugepumpe i tømmestussen, blir fort undertrykk og beholderen kan bli sugd sammen, med mulig brå "rekyl" og en sprut av detduvet utover det hele. Den gangen jeg brukte portapotti, ble den med hjem og tømt i WC, om den ikke ble tømt i sjøen. Redigert 3.Mai.2020 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Snakket med en som har hatt porta potti, han pleide å henge den fulle tanken i et tau etter båten i 10-15 minutter. Da ble den både tømt og grundig vasket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pequod Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 I nybåten har jeg luksusen med tank, men tømming i sjø. Har på lista å legge inn tømming til stasjon, men foreløpig er det ikke prioritert. Selv unngår jeg mest mulig å gjøre nummer to, venter med det til jeg er på land, og de fleste gangene har det gått bra. Men må man så må man. Tømmer 300 meter fra land, minst, og tømmer alltid på veien over Sekken, før jeg er i Sverige, for å ha så tom tank som mulig. Nå er jeg uansett alene i båten mesteparten av tiden, så det blir ikke veldig mye. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Guest Balder.. Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Pequod skrev 52 minutter siden: I nybåten har jeg luksusen med tank, men tømming i sjø. Har på lista å legge inn tømming til stasjon, men foreløpig er det ikke prioritert. Selv unngår jeg mest mulig å gjøre nummer to, venter med det til jeg er på land, og de fleste gangene har det gått bra. Men må man så må man. Tømmer 300 meter fra land, minst, og tømmer alltid på veien over Sekken, før jeg er i Sverige, for å ha så tom tank som mulig. Nå er jeg uansett alene i båten mesteparten av tiden, så det blir ikke veldig mye. Samme her, en av flere grunner til att jeg kjøpte helt ny båt var å slippe svineriet en porta potti medførte, det er ofte en nødvendig ting....men er en forferdelig grisete liten sak, jeg endte ofte opp med å heller late vannet over ripa med risiko for å falle overbord pga grisejobben med å tømme potta. Men mange eldre fritidsbåter er jo store nok i massevis til å montere en vanlig båttoalett med tømming i sjø, trenger strengt tatt ikke tanken, se bilde. Vil tro den greit monteres på en dag om en er normalt praktisk anlagt, kort sagt er det bare å skru fast toalett, montere en skroggjenomføring til vannintak og en skroggjenomføring til tapping i sjø. (Viktig å huske kuleventiler på begge) Koster faktisk ikke skjorta heller, det er nok dessuten en oppgradering som hjelper på salget den dagen båten skal selges )) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 En ting som også kan være smart, er å montere en treveis-ventil. Da kan man sluse nr 2 i tanken og nr 1 rett ut. Unødvendig å fylle tanken med piss. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
index Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 S/Y Emma skrev 16 minutter siden: En ting som også kan være smart, er å montere en treveis-ventil. Da kan man sluse nr 2 i tanken og nr 1 rett ut. Unødvendig å fylle tanken med piss. Unødvendig etter mitt syn. Du trenger en del væske i tanken for å få innholdet flytende nok. Og tanken er uansett lett å tømme underveis. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
oberst1 Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Bare husk dersom man beveger seg over til Sverige er det krav til tank og dekkstømming... Kanskje ikke så aktuelt i år, men for fremtidige sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Feil, men tømming til sjø, enten direkte eller fra tank er forbudt. Så når tanken er full, må du iland for å drite. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
S/Y Emma Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Hvor driter fiskene? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Erik Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Det enkleste er vel å tømme den utpå, der andre båter tømmer sine langt mer innholdsrike septiktanker. Men de fleste campingplasser har nok egnet tømme og spyle sted for slike kassetter, da det er liknende patent på campingvogner, med en kassett man tar ut og tar med seg til service bygget og tømmer. Så alle gjelstebrygger på campingplasser er nok gode kandidater for å finne egnet tømming. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
nomen Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Mener jeg leste en plass at det i Sverige var lov å gjøre sitt fornødne i en bøtte,pøs, eller hink som Svenskene kaller det og kaste det på sjøen x-antall meter fra land. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Martine29 Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Skjønner ikke problemet, hva med store og enda større fiskebåter som ligger utpå havet i ukesvis. Det kommer nok en del avfall i sjøen. Bruk litt sunn fornuft. Vi tømmer ikke septiktanken inne ved gjestekaien, ja ja noen gjør nok dette også i nattens mulm og mørke... men tråden gjelder vel tømming av porta potti, æsj noe dritt egentlig?? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 (redigert) Tømmes i sjøen. Se vedlagt bilde over hvor det ikke er lov å tømme i Sverige. Har ikke funnet et kart med direkte avstander, men mener at jeg har lest at de er lov å tømme 12 nautiske mil utenfor svenskekysten, noe som da er utenfor svensk sjøterritorium. Hvis man f.eks ligger på Väderöerna, kan man etter min oppfatning ta en svingom på ca. 5 nm, for å tømme helt lovlig. Innspill? Er man på linje med Skagen, kan man legge igjen ei brun stripe mellom dansk og svensk sjøterritorie. Redigert 4.Mai.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Martine29 skrev for 3 timer siden: Skjønner ikke problemet, hva med store og enda større fiskebåter som ligger utpå havet i ukesvis. Det kommer nok en del avfall i sjøen. Bruk litt sunn fornuft. Vi tømmer ikke septiktanken inne ved gjestekaien, ja ja noen gjør nok dette også i nattens mulm og mørke... men tråden gjelder vel tømming av porta potti, æsj noe dritt egentlig?? Enig. Hvorfor ikke bare gjøre det nødvendige å hold kjeft, dette kan overhodet ikke sammenlignes med å hive annet over bord (som feks plast, fiskesene ol ) Skjønner ikke hvordan dette temaet kan bli til en så lang tråd....lag da heller en tråd om driten til 1million oppdrettslakser i en mære....det er i motsettning til dette emnet noe som muligens kan utgjøre en forurensing. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Uavhengig av hva mange måtte mene så er det forbudt å tømme septik i sjøen stort sett overalt på hele Sør- og Østlandet. Altså i Norge. 300 metersregelen er helt ok på Vestland(et) og nordover. Ikke på Øst- og Sørlandet, det er det i all hovedsak forbudt. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Hper skrev 10 minutter siden: 300 metersregelen er helt ok på Vestland(et) og nordover. Ikke på Øst- og Sørlandet, det er det i all hovedsak forbudt. Har du noen link til denne informasjonen? Det er helt klart området på Østlandet du ikke kan tømme, men noe generelt forbud har jeg aldri sett. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
.Olsen Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 lippert skrev Just now: Har du noen link til denne informasjonen? Det er helt klart området på Østlandet du ikke kan tømme, men noe generelt forbud har jeg aldri sett. Det er ikke noe generelt forbud. Det er, dessverre for oss båtbrukere, ett lappeteppe av kommunale forbud pluss generelt forbud i nasjonalparkene. Nasjonalparkene dekker svært mye og er lette å finne frem i kart. De kommunale forbudene er ikke helt enkle å finne ut av men flere kommuner i indre Oslofjord har forbud. Om en som øst- sørlending forholder seg til trehundremeteresregelen så bryter en nok loven ganske regelmessig. Men den gjelder jo da i tillegg der det ikke er forbud. --- Med googling og bruk av kart så klarer en nok å finne "smutthull" nok til å få tømt tanken om en feks skal seile Oslo- Grimstad. Men på lange strekk vil det ikke være mulig, eller en må langt ut i havet.... feks går Raet nasjonalpark som går fra litt før Gjeving til Grimstad ca 10nm ut i havet utenfor Arendal, det er jo ett stykke ut ;-) Om du skal Oslo- Koster så har du forbud langs Nesodden, men kan tømme på "Læra" før du kommer inn i Hvaler nasjonalpark som går "vegg i vegg" med Koster nasjonalpark og det nasjonale Svenske forbudet. Ferder og Hvaler nasjonalpark går langt ut Oslofjorden, så om en skal tømme på det strekket må en gå midtfjords... ------ Et generelt forbud på sørøstlandet hadde vært enklere å forholde seg til. Så uoversiktlig det er nå blir båtbrukere lett lovbrytere, med mindre de slutter å tømme i sjøen da, det er den enkle løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Ble nu glad jeg bor på Vestlandet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.