Jump to content

Bytter man dieselslanger preventivt?


Kjellg

Recommended Posts

Nei. Går vi til bil, har hatt jeg slanger som har levd bilens levetid. Vet ikke om båt/motorprodusenter har noen spec. Båter lever som regel mye lenger enn bil. Antar at jeg fremdeles har slanger som er mer enn 20 år gamle. Men jeg holder et skarpt øye med dem. Og jeg firer ikke på kvaliteten, og jeg bruker ikke slanger om ikke er beregnet til formålet. 

Link to post
Share on other sites

De fleste av dieselslangene i min Saga 27 er fra båten var ny i 1986, altså 34 år gamle. Ikke ser de morkne ut, og ikke lekker de. Jeg har byttet noen, men det var pga. at jeg satte inn et ekstra grovfilter og måtte legge om litt der inn til filteret.

 

I en annen tråd er det snakk om en dieselslange som har grodd igjen og gitt motorstopp. Er det noen andre som har opplevet dette? Da tenker jeg ikke på at stussen på stigerøret ned i tanken har tettet seg pga. rusk og rask.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, selv ikke pga dieseldyr. Nidelv 24 med gammel VP. Mener båt var fra 1976. Fikk stopp i 2009 (tror jeg). Da var det stigrøret som tettet seg. Blåste i revers og da løsnet alt. Renset tank og byttet filter,  og siden ikke noe problem.  Byttet ikke slanger.

 

Nå har jeg 40 år gammel båt med en TMD40A. Så langt jeg kan se er det originale rør og slanger hele veien. Ikke problemer.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tilbøyelig til å være enig med Hulda, men jeg inspiserer motoren grundig på våren for lekkasjer, sprekker i slanger etc. 

Jeg sjekker også motorrommet jevnlig for synlige spor etter lekkasjer i løpet av sesongen.

Det oppstod en liten kjølevæske lekkasje i løpet av 2019 sesongen, dråper under motoren etter bruk, viste seg å være vannpumpa.

Den ble byttet i vinter.

 

Demonterer jeg noe blir det som regel byttet hvis prisen er rimelig, droppet å bestille nye returslanger fra dysene når disse ble overhalt i vinter, det var ikke lurt dryppet greit med diesel under kjøring.

Link to post
Share on other sites

OK, bytt alle slangene med slanger med garantert god kvalitet. Så slipper du å tenke på det de neste 30 årene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk skal dere ha gutter. Tror jeg henger meg på de som skifter de først når det er behov. Selv er jeg i og rundt motoren både før, under og etter en tur, så det vil ikke være noe problem for meg å følge med. Så en sprekk i en slange vil jeg oppdage umiddelbart. Diesel og tanker har jeg også full kontroll på så det skal ikke være fare for at stigerør eller slanger tetter seg pga urenheter. Var faktisk etter den tråden med tette slanger at jeg begynte å lure på det med preventivt skifte. Men da slår jeg meg til ro og nyter midnattsola som bare er noen dager unna. @Hulda, det skulle du opplevd ;) Sitte på en holme helt ute i havet og se midnattsola speile seg i speilblank sjø :wink: Og selvsagt @LarsH og dere andre også :thumbsup:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 12 minutter siden:

Nå skriver du til en som har fisket etter laks i Altaelven i august. Lurte på hvorfor jeg så trang i øya, klokken var bare 2. Oppdaget etter litt fintenking at det var 2 om natten. Gikk døgnvill. Kommet ned i 1,5 meter snø enda?


Hahaha, ja under 1,5 er den men det er fortsatt over meteren. Men det har vært noen fine dager nå med 6-7 grader og speilblank sjø. Nå skal det visst regne hele neste uke, så da minker det vel fort. Kjører forresten ennå med piggdekk ;) 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også sett midnattsolen, dog ikke fra en holme, men fra hurtigruta Sanct Svithun som jeg jobbet på en sommer som radiooperatør, 17år gammel. 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gummislanger er forbruksvare. Jeg bytter dem når de er gamle, stive eller derformerte under slangeklemmene.

Jeg har fire biler, én båt og én gravemaskin som alle er fra 70 og 80-tallet. Alle står med ferske slanger og nye slangeklemmer.

Hvis gummislanger begynner å lekke, da har eieren forsømt vedlikeholdet -- etter mitt syn.

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjeles skrev 59 minutter siden:

Gummislanger er forbruksvare. Jeg bytter dem når de er gamle, stive eller derformerte under slangeklemmene.

Jeg har fire biler, én båt og én gravemaskin som alle er fra 70 og 80-tallet. Alle står med ferske slanger og nye slangeklemmer.

Hvis gummislanger begynner å lekke, da har eieren forsømt vedlikeholdet -- etter mitt syn.


Joda, en liten sprekk eller deformasjon eller den aller minste forandring, så skiftes den. Men det jeg tenkte på var slanger som er myke og fine og ikke har noen skader, om man skifter bare for å skifte. Men jeg har så god kontroll i motorrommet, at jeg vil umiddelbart oppdage avvik. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...