Korsfjord Startet 3.Mai.2020 Del på Facebook Startet 3.Mai.2020 (redigert) Jeg har kjøpt en båt med en slik motor. Båt og motor ble prøvekjørt før kjøp, og jeg har også hatt et par korte prøveturer etter det. I dag startet jeg opp, alt var ok. Så stoppet motoren da jeg var litt rask med å skru av choke. Etter ny oppstart var kjølestråle borte. Prøvde å stake opp der kjølestråle kommer ut, uten resultat. Hadde av slangen som går fra blokka til utløpet for kjølestråle, blåste gjennom denne, ingen blokkeringer. Det kommer damp ut der kjølestråle skal komme. Hva kan være galt? Impelleren? Kan den ryke sånn plutselig? Annet? Redigert 3.Mai.2020 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 3.Mai.2020 Del på Facebook Svart 3.Mai.2020 Du må nok sjekke impelleren din. Spør forrige eier om når den var skiftet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Korsfjord Svart 3.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2020 Ja, jeg tenker nok at jeg må det. Litt kjedelig. Billig og gammel båt, så man må regne med litt skjær i sjøen. Men hadde håpet på at den kunne brukes denne sommeren, før en større gjennomgang/forbedring av båt og motor til høsten/vinteren. Shit happens. JEg har aldri gjort noe slikt før, men kikket gjennom en film på YouTube om bytte av impeller/pumpehus, det så jo greit ut. Håper bare bolter løsner uten trøbbel, det er vel det som ofte er akilleshælen, har jeg skjønt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Mai.2020 Del på Facebook Svart 3.Mai.2020 Ja, bruk tid på å ta ut boltene hvis de sitter hardt. Skru ut litt, skru inn. Vente litt. Skru litt lengre ut, så inn. Vente. Etc. Hvis det er stor friksjon vil bolten bli varm og de ekspanderer og det blir ennå trangere. Venting gjør at den kjøler seg litt. Hvis de sitter løst så er det jo bare å skru. Jeg hadde en bolt som satt så innmari, så der tok jeg lange pauser. Og det var jeg glad for. Hele bolten hadde vridd seg, og den var blitt skjev. Men den røk ikke, men den har vært veldig nære brudd. Ikke gøy å høre ut syrefast fra aluminium. Så bruk tid hvis det sitter hardt. (Hvis du får løs alle boltene utenom en, så kan du senke ned huset de millimeterne bolten har beveget seg og sprøyte inn penetrerende olje der huset er delt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Korsfjord Svart 3.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2020 (redigert) Takker for tips. Leste gjennom tråden din om service på en 60-hester. Lærte litt der :) Forrige eier har ikke byttet impeller den tiden han hadde den, så da er det nok på tide nå. Motoren er fra 96/97. Redigert 3.Mai.2020 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 5.Mai.2020 Del på Facebook Svart 5.Mai.2020 (redigert) Har du prøvd å stake opp? Jeg trodde jeg måtte bytte impeller på min 60hp 2-takter, men forsøkte å stake rundt der stråla kommer ut med ståltråd, plutselig kom vannet tilbake med full sprut. Var bare litt sand eller grums som blokkerte kontrollstrålen. Sparte meg masse penger og stress. Edit: Ser du har forsøkt det. Sorry :/ Redigert 5.Mai.2020 av JohanKJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 9.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2020 (redigert) Da er jeg igang med impellerbytte. Alle boltene til undervannshuset løsnet lett👍Sjekket en film på YouTube, og så at det måtte løsnes på noe innenfor silen til kjølevannsinntaket. Se bildet:hva er det man ser her? Går ut fra at det er overføringen fra girvelgeren? Ser ut som et rør eller et stag som er skjøtet, og som må skrus fra hverandre, slik jeg har gjort. På filmen tar man av den øvre mutteren, men henger godt på staget /røret. Den må vel av for å få undervannshuset helt av, i alle fall så stopper det i den når jeg tar det ned. På filmen var for øvrig den mutteren som var nederst hos meg, øverst. Jeg er redd for å ødelegge noe, så håper jeg får løsnet det på noe vis. Noen som har tips? Redigert : ser på nytt på filmen at jeg må få skjøvet mutteren oppover på staget slik at jeg kan fjerne en nylonforing som stopper mutteren. Redigert 9.Mai.2020 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 9.Mai.2020 Del på Facebook Svart 9.Mai.2020 Hvorhen er dette på motoren? Oversiktsbilde? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 9.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2020 Bak silen til kjølevannsinntaket. ... Og plutselig var undervannshuset av. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 9.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2020 (redigert) Hmmm, på de to filmene jeg har sett, har ikke kjølevannsrøret fulgt med ned. De har heller tilsynelatende ikke gjort noe eller sagt noe om å forhindre dette. Har jeg en case når dette skal på plass igjen? Redigert 9.Mai.2020 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Fikk du orden på det? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Har byttet både impeller, pumpehus og pakninger, og montert det hele sammen igjen. Det gikk egentlig ganske greit, til tross for at jeg var helt grønn på forhånd. Har imidlertid ikke prøvd den enda, så håper alt er gjort riktig. Det virket som forgasseren lekket litt også, så jeg fikk tak i et reparasjonssett og byttet alt av pakninger på den. Så viste det seg at treplaten på båtens akterspeil var ferdig, den kunne plukkes av med fingrene, så jeg har laget ny som jeg ikke har fått montert på båten enda. Trenger også ny styrekabel, og tenkte å ta en grundig vask, rubbing og polering av båten også, så blir det sjøsetting og prøvekjøring neste helg, håper jeg🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 Da var sannhetens øyeblikk kommet. Motoren kjøler! MEN: Kan ikke huske at det kom så mye kjølevann ut midt på stammen... Er det normalt? Husker ikke hvordan det så ut på de korte turene jeg fikk før impelleren røk, motoren er jo ny for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Mai.2020 Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 (redigert) Treplaten ser bra ut! Husk å montere motoren med gjennomgående bolter, så slipper du at den vrir seg og hopper av. (Kan være greit å få justert motoren til riktig høyde før du borer hullet. Vanligvis skal kavitasjonsplaten - den vannrette platen rett over propellen - flukte med båtens nedre kant eller litt over. Finnes mange tråder her inne som handler om dette. Handler bare om å optimalisere fart på båten.) Noen motorer har eksos og vann ut lenger oppe på stammen, mens andre har alt ut gjennom propellen. Vet ikke hvordan din skal være. Jeg hadde en gang en 25 hk Johnson fra ca 1980, men husker ikke hvordan den var... Så dette får noen andre svare skikkelig på :-) Redigert 21.Mai.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Korsfjord Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2020 Treplaten ble grei den, tror jeg. Laget den 5cm større i både bredde og høyde, så den støtter bedre opp. Det hadde vært plass til enda mer, ser jeg. Det er nok en stor fordel å bolte motoren fast, ja. Det var den ikke fra før. Må sjekke om høyden er ok først 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
JohanKJ Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Min Johnson 60hp spyttet mye kjølevann ut midt på stammen. Tror det er helt normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 JohanKJ skrev 21 minutter siden: Min Johnson 60hp spyttet mye kjølevann ut midt på stammen. Tror det er helt normalt. Jeg satser på det, tror jeg. I og med at det kommer vann i pilotstrålen, må det vel bety at vannpumper suger vann som den skal. Demontering og montering gikk egentlig fint, men røret til kjølevannet var litt vanskelig å se om det gikk på plass. Men om det ikke gjorde det, ville det nok ikke ha kommet pilotstråle, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Hadde også en eldre Johson en gang i tiden. Den sprutet ut slik som bildet ditt viser der. Mener å huske at mange motorer hadde slik Tror det er et sunnhetstegn. Men om det ikke sprutet ut før, så kan det jo hende at motoren har gått med for lite kjøling over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.