Jump to content

Hvordan demontere og rense forgasser, Suzuki 4hk


mafizter

Recommended Posts

Hei. Har hatt et problem med at forgasser får for mye drivstoff og at motoren ettervert dør ut, spesielt ved gasspådrag. Jeg har forstått at dette kan dreie seg om defekt flottør eller flottørnål som styrer drivstofftilførselen. Ringte verkstedet og spurte om de kunne få fikset problemet. Det kunne de, men da i slutten av mai... 

 

Jeg har derfor tatt saken i egne hender og skrudd av forgasser for å prøve å løse problemet. Så til det store spørsmålet. Hva gjør jeg herfra? 

Etter hva jeg har lest meg frem til, så er det noen skruer man ikke bør skru på, men andre skal skrus på. 

 

Legger ved noen bilder og håper at noen kan gi en enkel beskrivelse. IMG_20200503_174818.jpg.1875978db258b40891d642bd63c5fdbc.jpg

IMG_20200503_174832.jpg

Link to post

Flottørhuset er "koppen" nederst , ser ut som at den kan tas av ved å løsne bolten under. 

Flotørnåla er nr 4 , en typisk årsak til at denne ikke stenger skikkelig kan være at det sitter noe rusk oppe i setet 

 

 

MjA3MTQ0-5583aa3f.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ser du har bensinslangen på. Om du holder forgasseren "opp ned" så skal du ikke kunne blåse gjennom bensinslangen. Om du holder forgasseren "vanlig vei" så skal du kunne blåse gjennom bensinslangen. blås gjerne mens du snur forgasseren så kjenner du om den lukker skikkelig. Bruk munnen, ikke trykkluft. 

Om du ikke får blåst med forgassern opp ned, så lukker nålen skikkelig. 

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Da gjorde jeg blåsetrikset, og den stenger når jeg snur den opp ned, og åpner når den er rett vei. Kanskje ørlite luft som gikk igjennom når den va opp ned, men vanskelig å si. Da skal vel denne være i orden? 

 

Kan legge til at motoren har intern tank som jeg bruker. Jeg satt motoren på et stativ for noen dager siden, hvor motoren hallet litt fremover. Når jeg sjekket i dag, hadde det fylt seg opp med drivstoff i bunnen av motorhodet, og det var merkbart mindre drivstoff i tanken. Det var også ganske tydelig at det var gjennom forgasseren dette hadde kommet. 

Link to post
mafizter skrev for 13 timer siden:

 Skal forsøke å åpne forgasseren ved å skru av koppen nederst. Litt usikker på om jeg klarer å lokalisere flottørnåla, 

Flottøren er den "vippedingsen". Den sitter "fast" med en pinne tvers gjennom metallet. Nærmest leddet sitter "nåla" (som ikke er en nål men en metallting (nummer 4 på tegningen). Nåla skal man være litt forsiktig med - ikke trykk hardt på den på noen måte.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...