Jump to content

Får ikke løs impeller - tips? Yamaha 9.9 1986


nordan family 27

Recommended Posts

Min far ryddet i kjelleren, og kom med en 1985/1986 modell Yamaha 9.9 som jeg skal gjøre klar for salg. Den ble brukt litt i 1986-1988 på en gummibåt,  og deretter konservert og satt innerst i kjelleren. Jeg var derfor veldig spent på hvordan det skulle gå å få ting fra hverandre etter over 30 år med lagring.

 

Til alt overmål: giroljebolter og undervannshus bolter gikk lett å skru opp, og alt så vel ut helt frem til selve impelleren. 46E533DC-89D8-4D4A-A077-68452978AC99.jpeg.f9ad765abc5bf38f0994eaf68734d641.jpegDen så for så vidt ut som ny, men den skal byttes. Jeg får den imidlertid ikke løs, og forstår at det er et spor hvor den kan sette seg litt. Etter over 30 år har den nok satt seg ganske mye. 
 

Nå har jeg ikke noen annen plan enn å spraye med crc en gang i døgnet i en ukes tid og håpe at det kryper innimellom og løsnet opp. Har dratt grundig i impellerbladene med tenger, har dunket forsiktig på den med trekloss. Ser ut som jeg får rikket den en halv/hel milimetet, men ikke mer. Finnes det noen «tjuvtrix» her?

BABA1C00-9C19-4FD9-B5D8-DED29577FDE7.jpeg.862335df140bb767c41f96ae32bf4590.jpeg20650B4B-053C-4CA0-BDDE-83B6D27EC9A7.jpeg.e56e090d8b28a869d20ccca186ca4e5f.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hvis den er som på min Evinrude så sitter det en låsekile inni impelleren (mellom impeller og akslingen). 

 

To rørleggertenger av stor størrelse gjorde jobben. En som festes rundt akslingen, og en rundt impeller. Jeg måtte vri impeller i fartsretningen for å løse kilen. Da løsnet impelleren, og jeg kunne dra den opp lett.

 

Med "fartsretning" mener jeg å vri impeller i samme retning som den normalt beveger seg.

 

Hvis du har ny impeller liggende så kan du se på den om det kile.

 

For øvrig er det litt nostalgi å se akkurat den motoren og i så god stand. Jeg hadde akkurat en slik en i mine ungdomsår. Veldig god motor. Mener jeg kunne fjerne en låsesak på gassen, og den ble noen hk mer. Lenge siden det her nå.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ja tror det var mulig å få 13 hk ut av den. Kan ikke minnes at vi gjorde det, så jeg tror den yter sine originale effekt.

 

Ut i fra Youtube har du nok rett i den kilen - men den skal vel nettopp hindre impelleren å være løs fra akslingen. Men ditt forslag vil jo sette krefter på den, og muligens løsne opp «setningen». Forsøker det i morgen.

 

Tenkte nye plugger og «innkjøringsblanding» på oljetilsetningen og se om den fyrer uten å gjøre noe spesielt med forgasser. Men det er kanskje for enkelt? Må jeg drenere systemet på noen måte for evt gammel bensin (tanken er tømt ny er på)? Nå er det jo konserveringsolje i sylindrene, så jeg regner jo med det går lit trått og ryker noe grusomt.

Link to post
Share on other sites

Nei si det. Ser at det er ganske stive priser på www.finn.no selv for gamle klassikere. Men om det er oppnåelig eller bare annonser som ikke medfører salg vet jeg ikke. Har ikke fulgt så veldig med på det. Ville kanskje trodd at 6-7.000 for en så lite brukt motor kunne være oppnåelig selv om den er gammel? Men har rett og slett ikke peiling.
 

Solgte et totakter for 6-7 år siden, og den fikk etter like mye for som jeg hadde betalt for den ny en del år tidligere. Samtidig har jeg kjøpt en ny Yamaha 9.9/20 4 t, og i lys av det er jo bruktprisene helt ville.

 

Hører gjerne «synsing» på verdsettelsesspørsmålet også. Men det er impelleren som er første utfordringen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ga 13000kr for en 2005 Yamaha 15hk (VMaxJr.). Ja, det er jo en nyere motor, men likevel. Den var godt brukt for å si det mildt. For din del, hvis motoren sviver fint, du får skiftet impelleren og motoren generelt sett ser så bra ut som jeg får inntrykk av på bildene, da har du en perle. Hadde nok ikke lagt den ut under 10K. Så lette og kjekke motorer er ettertraktet.

Link to post
Share on other sites

Enig med @Hakkannen. De gode totakterne holder seg i veldig høy pris, og hvis denne er så godt holdt og lite brukt som den ser ut til så er den verdt en god del. Godt brukte 5 hk totaktere ligger fort på 4-5000 kr, og selges for det. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Etter et døgn med crc bad og deretter et par solide tenger med litt vrikk frem og tilbake noen milimeter, og så godt drag, så smatt impelleren av. Hvis det gjøres litt oftere enn hvert 34. år så går det nok lettere neste gang :-)

 

Da blir det butikken i morgen for ny impeller, pakninger på girhuspluggene (kanskje unødvendig - det er ikke o-ringer men noe annet flatt som ser ok ut), nye plugger, girhusolje og en dødmannsknapp (den var det ingen som kunne redegjøre for lengre.).

 

Må si jeg er imponert over impelleren som er tatt ut. Det er den originale - 34 år gammel. Ser og føles helt ny ut, selvom den har alderen. Selv etter behandlingen den har fått, så har jeg ikke dratt av en ving eller skapt en sprekk. 

Link to post
Share on other sites

Hadde samme motoren da jeg var 16. Fikk saltvann inn i ett eller anna og veiva og lager satte seg over vinteren. Skrudde den fra verandaer og ordna den. 2 sesonger senere skjedde det på nytt og siden har den lagt på garasjeloftet. 
 

gøy å se en sånn motor komme ut av kassa. 
 

jeg hadde ikke solgt den... 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik ikke-selge totaktere strategi for noen år siden. Etterhvert som det ble noen av dem i garasjen måtte husfreden bevares, og motorene ble solgt. Massiv interesse. Den ene fikk jeg det samme for som den kostet ny.
 

Tror ikke husfreden her kan utfordres med nye båtmotorer i garasjen igjen. Har hatt en vår hvor jeg har solgt unna en del fra «båt-dele-lageret-kjekt-åha», og det har hjulpet på både plassen i garasjen og i boden, og det gjennomsnittlige frue-humøret har steget betraktelig. Ble overrasket selv også hvor mye det egentlig var som lå på lager 🙈

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...