Jump to content

Startproblemer, eldre Mariner 60 HK


Dj_ChIcKeN

Recommended Posts

Jeg har en Mariner 60 HK av gammel årsmodell, (Ca 83) og jeg har ikke peiling på motorer.

Men problemet er at jeg må bruke en del tid på å få startet motoren, og har funnet ut at hvis jeg heller litt bensin rett i sylinderen og tenner, slik at den starter, så går den en stund. men jeg må gjenta dette et par ganger for at motoren skal gå hele tiden. etter det jeg vet, så skal det vel ikke være slik.

hvis det var litt kronglete forklart, så er det fordi at jeg ikke kan imponere med vanskelige navn og spesifikasjoner.

 

er veldig fornøyd med svar som hjelper meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har peiling på motorer bør du vel strengt tatt overlate det til et verksted..

Du kan jo be om å få en diagnose og betale noen hundrelapper for det.

 

Oppstår problemet både når motoren er kald og varm?, sviver den jevnt på lavt turtall når den først starter ?

 

ting det kan være: bensinpumpe, morkne slanger (falsk luft), chocke osv...

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Før du gjør noe mere bør du ta en kompresjons test .

Hvis testen er bra er neste punkt på lista en grundig rens av forgassere, kjøp da gjerne et ( et stk pr forgasser )forgasseroverhaling kit ( div pakninger ,o-ringer ++)

Ta også en titt på bensinpumpa , sjekk for morken gummi eller små/stor hull i membranen .

 

Se også over motoren , let etter bensin søl ( ifra morkne slanger . dårlig tettninger ol )

Se etter om alle stag overføringer går som de skal , spesielt choken ( også solenoid ).

 

Nye plugger , ny bensin ( eventuelt med korrekt mengde olje )

 

Siste punkt krever en manual :yesnod: , gå igjennon hele systemet med å synkronisere forgassere og tenning .

 

Det er ingen (stor :wink: ) skam å oppsøke verksted på det siste punktet , men alt annet klare du selv .

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Dj_ChIcKeN!

Velkommenpå forumet!

Tror også som Janoho at det er bensintilførselen. Sjekk membranen i bensinpumpen, den kan ha fått hull. Flottørhuset i forgasseren kan inneholde dritt eller gammel stivnet 2.taktsolje, oljen blir geleaktig når bensinen har fordampet gjennom vinteren eller etter lengre stillstand. Har en 60 Yamaha CE 2-sylindret fra samme år (det er vel ca. samme motor?) Den har startet lett og gått uten feilslag til dags dato. Enestående motor, det er nå min erfaring, håper du får fikset den!

mvh

Jan S

Redigert av JanS/ m/y Gygra (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Er det et nytt problem , eller er det noe som har utviklet seg over tid ?

 

Starter den hvis du pumper inn så mye at forgasserene renner over ??, pump gjerne litt etter at motoren har startet .

Hvilket start system har denne motoren ( choke eller enricher ( gir en liten sprut bensin inn i forgasser ))

 

Kom gjerne med et model nummer , det er mange variabler ved disse motorene .

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom motoren går greit når den først er kommet i gang, ville jeg, som det er forslått foran her, ha sjekket om choke-funksjonen virker slik den skal.

 

Vet ikke om det er vanlige chokespjeld på motoren din, eller om det er "primer" slik som på min 91-modell 60Hk. Ta av dekselet foran luftinntaket foran på motoren (hvis det er slikt deksel på motoren din), så ser du rett inn i luftinntaket til forgasserne. Her vil du også se choke-spjeldene, et for hver forgasser, hvis motoren har vanlig choke. Når du setter på tenningen og trykker inn nøkkelen, skal du kunne høre et klikk når disse spjeldene stenger for luftinntaket. Du skal også se at de stenger hvis du titter inn på forgasserne forfra.

 

Hvis motoren har "primer" istedet for chokespjeld, er det en ventil som fjernstyres og åpner når du trykker inn tenningsnøkkelen. Ventilen slipper bensin rett ned i veivhuset på motoren, og erstatter på denne måten den "vanlige" choke-funksjonen. Du vil også høre klikket når denne ventilen åpner.

 

I begge tilfeller holder du inne tenningsnøkkelen mens du kjører starteren. Også etter at motoren begynner å tenne, og inntil den er kommet skikkelig i gang, må du gi små trykk på startnøkkelen for å gi motoren litt ekstratilførsel av bensin.

 

For at alt dette skal virke, er det jo selvfølgelig viktig at ballongpumpa på bensinslangen fungerer, og at den pumpes helt hard før du gjør forsøk på å starte, men det er du sikkert oppmerksom på :wink:

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å dra ut bensinpluggen fra motoren og la den gå tom etter endt kjøretur?

 

Jeg hadde en gang en 1967 modell Mercury 50.

Den var slik at jeg nesten kunne glemme å starte den dagen etter hvis jeg ikke hadde latt den gå tom for bensin siste gang.

Den hadde ikke el-start heller :headbang:

 

Aner ikke hva årsaken var til dette.

Ikke spekulerte jeg i det heller.

Neste eier fant dog salt i dysene på forgasser. Vet ikke om han ble kvitt dette problemet etterpå men det er nok ikke umulig.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til det som er nevnt tidligere her var det det enkleste som slo meg.

 

Du har pumpe på bensinslangen, sørg for å pump med den til den blir hard. Ellers får du ikke noe trykk inn mot forgasseren når du starter. Sett på choken. Prøv dette før du skrur fra hverandre motoren.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...