Jump to content

Styreolje tyter ut av rattpumpa når skruen på ratte åpnes


R.O

Recommended Posts

Har etterfylt litt styreolje på ratte de siste ukene, litt usikker på om det lekker, eller om oljen bare "setter" seg i systemet, veldig lite som går på hver gang. Men det synker noen mm. . I dag skulle jeg sjekke nivået på nytt, åpent da på vei inn til kai. Oljen tøyt ut så fort skruen på rattet ble åpnet litt. Er det normalt når oljen er varm, eller motoren går.. Eller indikerer dette luft i systemet?  Mener jeg har sjekket under fart før, men muligens det var rett etter oppstart.. D4 og DPH drev

 

På tanken bak tyter det ut uansett hvis man åpner litt på lokket, men det er vel pga høyde nivået fra rattet, er vel samme oljen som går hele veien? Denne oljen er fin og blank, så ingen lekkasje av saltvann inn.

 

VP manualen er litt streng her. Rett til VP mekaniker hvis det er tegn på lekkasje eller luft i systemet, men styringen fungerer fint, og lekkasjen er ev minimal. Noen som har tips til hvor/hvordan man ev kan se etter lekkasje hvis nivået skulle fortsette å synke...?  

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 8 minutter siden:

Høres ut som om du kan ha luft i systemet. Lufta utvider s3g mye mer en olja ved høyere temperatur

 

Bonus skrev 3 minutter siden:

Har opplevd det samme flere ganger. Mest sannsynlig luft i systemet. Tok lang tid og flere luftinger å få ut all luft. Dreide rattet langsomt fra side til side, helt til enden, mange ganger. Etterfylte når nivået sank.

 

Takk! Så starte opp, så servoen fungerer. Også dreie frem og tilbake med skruen på rattet åpen...?

 

Styringa fungerer fint, og hadde jeg ikke vært så jæ....la nysgjerrig, så hadde jeg bare kjørt lykkelig uvitende. Hva er ev problemet dersom det er litt luft i systemet..?

Link to post
Share on other sites

Om ikke luftingen har vært perfekt fra begynnelsen, så er det ikke sikkert man merker problemetfør man etterfyller. Kan ha kjørt slik i årevis.  Om systemet er luften en varm sommerdag ser man ikke dette før man eventuelt sjekker om våren. Da har luften krympet og man ser at nivået på styrepumpen er lavt. Så etterfyller man. Så stiger temperaturen, luften ekspanderer og olja lekker ut igjem

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...