Jump to content

Hvilken propell er mest rett? Sting 535/Honda 60


Reisatjukk

Recommended Posts

Har en Sting 535 pro med en ny Honda 60 hk 

propell som fulgte med var 11.1*14 

da fikk eg på full åpning og tilt ca 6300 rpm 

det er jo mer enn eg bør få så kjøpte ny propell som er 11.1*16.  Teorien i mitt hue var ca 200 rpm PR tomme stigning så då for meg 5800-5900 med den.     
 

har testet etpar ganger no, eg får ikke mer enn 5000-5100 med den, synes det var rart.... 

 

men marsjfart er mye bedre, «betydelig» bedre fart ved 4000 rpm enn tidligere, høyere toppfart også, men hvilken prop er best for motor her egentlig? 
16’’ er jo mer tungdreven, men funke jo fint iallefall med lite belastning/vekt ombord, men toppturtall føles jo ikke helt bra...  

 

regne med det enkle svaret er å kjøpe en propell midt i mellom de to, men ting er jo ikke gratis, så venter en liten stund med det iallefall 

Link to post
Share on other sites

Best for motor her ville nok vært en 15" :giggle:      iflg mitt serviceverksted som har holdt på en stund så anbefaler de absolutt å proppe de så motoren havner i øvre del av anbefalt turtallsområde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja er jo enig, men er det bra at den går så lett at den overstiger maks rpm ganske mye? 
Kan jo styre det med spaken såklart da, men ble så gla i god marsjfart på lavere turtall🙈

 

må nok kjøpe en 15’’ på sikt... 

Link to post
Share on other sites

den tommelfingerregelen med endring pr tomme stemmer ikke alltid like bra etter min erfaring om man endre flere tommer i slengen.. :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...