Jump to content

Mobilholderopplegg til jolle.


LuskeLeif

Recommended Posts

Hei! 

 

Jeg har nettopp kjøpt en liten båt/jolle sammen med en kompis. Det er en 17 fots åpen båt med 15hk uten styrekonsoll. 

Jeg har ikke bodd her så lenge og er ikke kjent i farvannet. Derforhar jeg lastet ned BoatingHD appen på mobilen og tenker å bruke denne som kartplotter så jeg kan unngå å senke jolla på første tur alene. 

 

Jeg har dog ikke særlig lyst til å sitte med mobilen i hånda hele tiden og ser etter en form for stativ eller lignende å plassere telefonen i når jeg kjører. Helst noe som gjør at tlf i verste fall ramler ned i båten og ikke over rekke om den skulle løsne. 

 

Jeg har prøvd å leite litt på nett men finner bare mobilholdere av typen du gjerne ser i biler osv. 

 

Om noen har tips eller vet om ett brukbart produkt setter jeg stor pris på innspill. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt disse eller liknende i kajakk og i fiskebåten med god erfaring. Kan betjene skjermen mens mobil er i posen. 

 

Tåler sjøsprøyt,  og kan bindes fast slik at den ikke kan falle ut av båten. Kan også klemmes fast i mobilholder. 

 

Bildet er fra Biltema. Tror jeg kjøpte min på Clas Ohlson. 

 

2089493140_Screenshot_20200504-094238_SamsungInternet.jpg.6024eaca3e23fb39dd37f0d3d6fe902a.jpg

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

LuskeLeif skrev 35 minutter siden:

Hei! 

 

Jeg har nettopp kjøpt en liten båt/jolle sammen med en kompis. Det er en 17 fots åpen båt med 15hk uten styrekonsoll. 

Jeg har ikke bodd her så lenge og er ikke kjent i farvannet. Derforhar jeg lastet ned BoatingHD appen på mobilen og tenker å bruke denne som kartplotter så jeg kan unngå å senke jolla på første tur alene. 

 

Jeg har dog ikke særlig lyst til å sitte med mobilen i hånda hele tiden og ser etter en form for stativ eller lignende å plassere telefonen i når jeg kjører. Helst noe som gjør at tlf i verste fall ramler ned i båten og ikke over rekke om den skulle løsne. 

 

Jeg har prøvd å leite litt på nett men finner bare mobilholdere av typen du gjerne ser i biler osv. 

 

Om noen har tips eller vet om ett brukbart produkt setter jeg stor pris på innspill. 


Godt forslag fra @Grand Banks jr, men problemet er at de ikke holdes slik at man kan se dem. Har lett etter noe lignende selv, men ikke lett å finne.

 

Men, for å ta rollen som moralens vokter: Er du født etter 1980 (det er vel grensen?) må du ha båtførerprøven, og uansett når du er født bør du ha båtkunnskap.

 

Med mindre du er ute om natten, eller skal gjøre noe ganske spesielt, så skal det ikke være nødvendig å ha kartplotter eller være kjent. Sjømerkene er mer enn nok i seg selv. 

Link to post
Share on other sites

@Havelle, posen kombineres med en holder. Min favoritt er den typen med stor sugepropp med slik mekanisk "arm" som øker suget. Samt med klype-holder. 

 

Den typen jeg bruker sitter godt fast, er lett å flytte med seg og holder alle mobilbredder og kan justere vinkelen. Sitter veldig godt fast oppå gelcoat overflate. 

 

Men jeg har posen med snor fordi den er mer vanntett, sitter bundet fast om den ristes løs - og skjermen fungerer bedre selv om man er våt på fingrene.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

For øvrig holder det ikke med sjømerkene alene her jeg bor. Det er mange skjær som ikke er merket, så det å ha god kartplotter eller kart er nødvendig.

 

Hvis man kun går i leia så er det helt greit med kun sjømerker, men jeg fisker lite i leia og veldig mye mellom holder og skjær der kart er et must.

 

Så jeg stemmer også for å ha kartplotter ombord. Selv har jeg to når jeg fisker. Ett på plotter/ ekkolodd - og ett på mobil. Bruker mobilen for å finne potensielle plasser (lettere med drag and drop), og plotteren for å finne detaljene samt merke av punkter der fisken står.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Havelle skrev 28 minutter siden:

 @Grand Banks jrjr 

 

Men, for å ta rollen som moralens vokter: Er du født etter 1980 (det er vel grensen?) må du ha båtførerprøven, og uansett når du er født bør du ha båtkunnskap.

 

Med mindre du er ute om natten, eller skal gjøre noe ganske spesielt, så skal det ikke være nødvendig å ha kartplotter eller være kjent. Sjømerkene er mer enn nok i seg selv. 

 

Har båtførerprøven ja, og kunne fint navigert etter sjømerkene alene på dagtid, men jeg er også en tilhenger av å bruke alle hjelpemidler som er tilgjengelig. I tillegg så fisker jeg mye på kvelden, og er gjerne ute på natta etter krabber om sensommeren.

Dersom det finnes en rute til destinasjonen som er litt lengre men som har enklere farvann å forholde seg til er det også lettere å velge med en kartplotter der du har detaljert oversikt over ett større område enn hva det blotte øyet ser. 

 

Håper du annser moralen som betryggende ivaretatt😁

 

Redigert av LuskeLeif (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...