Jump to content

Nanni Dieselmotor 3.21 (fra 2008) starter ikke ved andre tur - vanndråpe i finfilter


esg022

Recommended Posts

Jeg har kontaktet mange motorverksted, men lang ventetid nå :(, så håper på litt hjelp her og mulighet til å lære og prøve selv.

 

Motoren startet godt på land (med ferskvann i sjøvannsfilter) og da den ble sjøsatt lørdag. Den gikk fint i flere turtall på tur til båtplassen (ca. 25 minutter).

 

  • I båthavna skulle jeg starte igjen for å sjekke etter lekkasjer på akselhylse, men fikk ikke gang i motoren. Den kvelte kort tid etter ujevn start.

 

  • Jeg sjekket finfilter og fant noen dråper vann i ellers fin og klar diesel. Det var også kommet vann (gul/oransje) i vannutskiller (som jeg drenerte før vinteren). Ingen seig guffe eller tydelig kontaminering.

 

  • Da jeg skulle pumpe frem diesel til nytt finfilter, fikk jeg ikke "trykk" på håndpumpa.
     
  • Jeg har fått råd om at motoren snarest mulig må fylles og kjøres med ren diesel for å unngå skade av vann i systemet.
     
  • Tanken var full i vinter, men den ligger utilgjengelig til og har ikke "mannhull" eller inspeksjonsmulighet. Båten ble kjøpt i fjor, så jeg kjenner ikke til hvordan den gamle dieselen har vært. I fjor hadde jeg mange turer med båten, og merket at den gikk urolig dersom jeg ikke glødet i 10-15 sekunder. Jeg hadde derfor planlagt å sjekke/bytte glødeplugger i år.
     
    • (Ved utsetting sklei stroppen under skroget noen cm over bakken, og tanken fikk seg nok litt god omveltning, men burde ikke være mer enn hva den får i litt sjø..)
       
  • Har dere noen gode råd?

 

 

Link to post
Share on other sites

Har du åpnet ved en dyse når du prøver å pumpe, for å se om det kommer noe? (A la vanlig lufting av dieselsystemet).

 

Hvis usikker på om det kommer diesel fra tank; kople av dieselslange og blås i retning av tanken. Er det fritt å blåse, eller mye motstand? Det kan ha pakket seg i stigrøret (der diesel hentes i tank). Da vil du ikke få diesel frem til manuell luftepumpe. Hvis tett vil det ofte åpne seg ved å blåse inn i tanken. I alle fall min erfaring.

 

Prøv evt. å hente disel fra en 10-20 liters kanne. Må da gå inn før filtrene, slik at diesel blir filtrert før den kommer til pumpe. Prøv å lufte dieselsystemet da. Kommer det frem til dysene? 

 

Prøv evt å starte da, men følg med da returen går til store tanken. Dumt å gjøre dette hvis store tanken er breddfull. Legg evt retur til kanne. 

 

Dieselfiltre må sjekkes men det er du jo klar over. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har du vannutskiller/grovfilter? Har du byttet/åpnet dette? I såfall er det fort gjort å få en utetthet her og det virker som om pumpe ikke tar. Har du ikke sjekket dette er som Hulda sier noe som må sjekkes. Begynn alltid med det enkle og selvfølgelige. Sjekk tanknivå, vannutskiller osv før du begynner å mekke for mye.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar og råd!

 

Vannutskiller var ikke full av vann, men jeg tømte av en god del. Ved nærmere kikk på grovfilter/vannutskiller, fant jeg en god klump som trolig har blokkert systemet. Da blir det en herlig jobb med rens av tank som kun har tilgang i påfyllingsåpningen :headbang:

Har noen gode råd? Er det verdt å kontakte Fuel Service eller andre aktører for rens?


Jeg har ikke luftet forbi finfilter foreløpig. Har "lest" meg opp på Youtube og er ganske klar.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, esg022 said:

Takk for gode svar og råd!

 

Vannutskiller var ikke full av vann, men jeg tømte av en god del. Ved nærmere kikk på grovfilter/vannutskiller, fant jeg en god klump som trolig har blokkert systemet. Da blir det en herlig jobb med rens av tank som kun har tilgang i påfyllingsåpningen :headbang:

Har noen gode råd? Er det verdt å kontakte Fuel Service eller andre aktører for rens?


Jeg har ikke luftet forbi finfilter foreløpig. Har "lest" meg opp på Youtube og er ganske klar.

Billigere å kjøpe en våtstøvsuger på biltema, som du kan kassere etterpå. 399 for den billigste. Sug opp det værste, koble av dieselslangen på grovfilteret og før denne ned i en spilldunk. Skyll gjennom med diesel/sprit/bensin. En av delene, men avslutt med diesel. Monter nye filtere og bytt innen kort tid. 

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg koblet på ny tank med frisk diesel og fikk omsider start etter mange lufterunder med feilstart. Startmotoren er i behold :) Det var en Særlig en dyse som ikke fikk diesel. Nå er jeg forberedt på nødlufting, og har en god tankrensejobb foran meg.

 

takk for god støtte og gode råd!

 

jeg må nok flytte grovfilter med vannutskiller til et sted med lettere tilgang. Nå står den bak motor under cockpiten, så jeg må krype over motoren for å kikke.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...