gixen Startet 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2020 Hei! Jeg lurer på å kjøpe sammenleggbart solcellepanel, f.eks. dette https://provolt.no/product/wattstunde-sammenleggbart-solcellepanel-180w/ Jeg vil ha sammenleggbart fordi jeg ikke har noen opplagte steder på båten der det naturlig kan monteres fast, og fordi jeg får en fordel(?) mtp. at jeg kan flytte det rundt på båt/kai for å få optimale solforhold. Disse sammenleggbare panelene leveres ofte med f.eks. 5 meter kabel, og dette tenker jeg kanskje er i korteste laget. Jeg vil derfor lage meg et fast opplegg fra batteri til MPPT regulator i batterirommet, med kabel fra regular til fast kontakt på akterdekk, og mulig skjøteledning der 5 meter kabel ikke er nok. Har noen erfaring med type kontakt for fast montering ala landstrøm som passer til vanlige kontakter som følger med panelene? Hva bør brukes til skjøteledning der 5 meter ikke er nok? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 (redigert) Har en litt mindre og billigere type sammenleggbart panel (50W) og synes det fungerer helt topp. Kablene på mitt, mellom panel og regultor var alt for korte, slik at jeg måtte kappe dem og skjøte med noen meter ekstra. Når man dimenjsonerer kabler i elektriske anlegg så er det jo 3 prinsipper som går på sikkerhet man dimmensjonerer ut i fra: 1. Strømføringsevne/varmgang 2. Spenningsfall, 3. Minste kortslutningsstrøm for sikker utkobling av vern. For et solcellepanel på 180W så er vel ingen av disse dimensjoneringsprinsippene i særlig grad aktuelle, det blir vel bare et spørsmål: Hvor mye effekt og ladespenning vil man tape i kablene. Det lureste vil jo være å "skjøte" med den samme dimensjon som solpanelet er levert med eller grovere. Mitt 50W panel ble levert med 2.5 kvadrat kabler. Jeg skjøtte på med 1.5 kvaderat kabel, som for så videt er "feil" men ikke mer "feil" enn at det fungerer utmerket. Jeg brukte det jeg hadde liggende i båten. og så oppgraderer jeg til 2.5 kvadrat, eller grovere, når jeg har tid og når jeg husker det. Men .. Når man skal pakke opp og rigge opp for hver gang man skal lade så blir det jo i praksis langt færre driftstimer enn når man har "fast oppmontert". Sammenleggbare paneler blir vel stort sett bare en "nødløsning". Redigert 4.Mai.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Jeg kjøpte to slike sammenleggbare paneler på 50W, taken min var at jeg har mye areal hvor det egner seg å midlertidig slenge ut noen paneler når man ligger for anker, men få steder jeg ønsker å permanent installere noen paneler. Nå kommer jo sola mer fra siden enn fra oven på våre breddegrader, jeg ønsket å vinkle de mer mot sola, det ble mye styr med mye hyssing, og vanskelig å få til gode løsninger. Nå har jeg festet dem på en sponplate, og den er for det meste festet på rekka. Konstruksjonen er blitt tung, den er foreløbig ikke beskyttet mot nedbør. Jeg kjøpte senere like godt et fast 150W-panel for å henge på rekka, og er alt i alt mye mer fornøyd med den løsningen. Eneste er at jeg kan ta bedre vare på de sammenleggbare i tilfelle storm, røff sjø eller vinter. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
lurvetass Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Jeg har hatt et opplegg hvor jeg har brukt skjøtekontaktene som satt på panelet og kjøpte med ekstra kabel sammen med panelet. MC4 plugger som klikkes på hver gang. Dette er ganske upraktisk og planen er å plassere en dekkskontakt et sted som det passer. Ble litt stor med 6 mm2 ledning, men det var dim som ble levert med panelet. Må bare passe på å finne en dekskontakt som er polbeskyttet så du ikke kortslutter panelet. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.