Jump to content

VSR og kabeldimensjon


Tryta

Recommended Posts

Jeg skal koble på et vsr mellom startbatteri og forbruksbatteri. Forbruksbatteri er på 100 ah, startbatteri husker jeg ikke nå. Motor er en yamaha 115. Alternatoren gir maks 25 ampere etter det jeg har lest. Lengde mellom batteriene er ca 2 meter. Tenkte å bruke 35 mm2 kabler. Slik jeg forstår det vil det egentlig holde med 16 mm2 ved maks 3 % spenningsfall, men jeg tenker å overdimensjonere. Bør man ha sikring på disse kablene?

Redigert av Tryta
Skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tryta skrev 17 minutter siden:

Ok, så da kan jeg sette på en liten bryter der for å slå av releet. Det trekker jo 10 mA på standby. Da tenker jeg 25 mm2 kabel uten sikringer til releet og 25 mm2 minus kabel mellom batteriene.

Du kan jo vurdere en sikring nær forbruksbatteriet om du vil være på den aller sikreste siden. Om du har mulighet, ville jeg plassert VSR'en nærmest startbatteriet så slipper du at et eventuelt spenningsfall gjør at du havner på grenseverdien for hvor releet lukker.

 

I forhold til kabeltverrsnitt, så blir jo 25mm2 dyrere enn 16 (selvsagt), pluss at da er du i over i domenet for dyre spesialtenger når du skal klemme på kabelsko.

Redigert av HiWard (see edit history)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Share on other sites

Tryta skrev 22 minutter siden:

Ok, så da kan jeg sette på en liten bryter der for å slå av releet. Det trekker jo 10 mA på standby. Da tenker jeg 25 mm2 kabel uten sikringer til releet og 25 mm2 minus kabel mellom batteriene.

Kjenner ikke Biltema sin VSR, men BEP sin har en egen leder til dette formålet som også kan kobles til tenninga for å deaktivere releet fullstendig.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Share on other sites

Tryta skrev 23 minutter siden:

Ok, så da kan jeg sette på en liten bryter der for å slå av releet. Det trekker jo 10 mA på standby. Da tenker jeg 25 mm2 kabel uten sikringer til releet og 25 mm2 minus kabel mellom batteriene.

 

Jeg ville gått for 16mm2. Burde holde plenty det. 

 

De 10mA utgjør jo ikke stort, jeg har det bare koplet direkte hele tiden. Men en bryter kan du jo ha, hvis du skal være vekke lenge fra båten. Kan være gunstig ved opplag i det minste...

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det dere også må tenke på er at med et slikt rele så blir batteriene 1 bank når releet er lukket. Når man da eventuelt bruker thruster eller vinsj, så går det veldig store strømmer over releet fordi det da blor hentet strøm fra begge batteriene. Sikkert ikke alltid et så stort problem, men verdt å ha i bakhodet når man dimensjonerer kablene.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev 2 minutter siden:

Bryter på minuskabelen på biltema VSR fungere fint. Jeg brukte relé på minuskabelen på den forrige båten min for å skru den av automatisk.


Symes også det er et «must» å kunne gjøre releet strømløst, særlig om man ligger i opplag en tid. 

Link to post
Share on other sites

Tryta skrev 7 minutter siden:

Blir det ikke 2 batteribanker når releet er avslått? Det åpner jo ved 13,3v spenning og lukker under 12,8v.

 

Jo, det stemmer. 

 

Kjellg skrev 1 time siden:

Det dere også må tenke på er at med et slikt rele så blir batteriene 1 bank når releet er lukket. Når man da eventuelt bruker thruster eller vinsj, så går det veldig store strømmer over releet fordi det da blir hentet strøm fra begge batteriene.

 

Derfor er det lurt å ha winch og thruster koplet til primærbatteriet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

 

Derfor er det lurt å ha winch og thruster koplet til primærbatteriet. 


Absolutt noe som man bør tenke på under et slikt oppsett. Forskjellige installasjoner krever forskjellige løsninger, derfor jeg skrev at man bør ha det i tankene når man planlegger. 
 

Ser jeg brukte begrepene kanskje litt forvirrende. Tanken min var at når det går strøm gjennom en krets så er selve kretsen lukket. Når kretsen er brutt og det ikke går noen strøm gjennom den så kalles det for at kretsen er åpen. Ser at det kunne forvirre litt. 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 3 minutter siden:

Ser jeg brukte begrepene kanskje litt forvirrende. Tanken min var at når det går strøm gjennom en krets så er selve kretsen lukket. Når kretsen er brutt og det ikke går noen strøm gjennom den så kalles det for at kretsen er åpen. Ser at det kunne forvirre litt. 

 

Minner litt om Han Innante som forklarte funksjonen til den nye stoppemaskinen han hadde oppfunnet: Den fungerer sånn at når du starter den, så stopper den!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg går for 16 eller 25 kvadratkabel da tenker jeg. Tror det er samme dimensjon på øyet til kabelsko for begge. Kan legge på en skive hvis det er for stort.

Er det nok å bruke et slikt verktøy der man bare slår fast kabelskoen med hammer?

Link to post
Share on other sites

Tryta skrev 8 minutter siden:

 

Er det nok å bruke et slikt verktøy der man bare slår fast kabelskoen med hammer?


Må ikke spørre om sånt her på BP, da blir det popcorn time :giggle:

 

Stor, tung og god hammer og helst bare 1 eller 2 slag så går det bra. Prøv å være så presis som mulig når du klinker til.  

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 1 time siden:


Må ikke spørre om sånt her på BP, da blir det popcorn time :giggle:

 

Stor, tung og god hammer og helst bare 1 eller 2 slag så går det bra. Prøv å være så presis som mulig når du klinker til.  

Ja, dette har vært diskutert flere ganger på forumet tidligere og konsensus virker å være at presstang er best, men at den hammersaken gjør jobben til nøds. Jeg valgte å kjøpe en presstang på Finn, mest fordi jeg har behov for å klemme på kabelsko etter at kablene er trekt inn i til dels utilgjengelige kriker og kroner.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Share on other sites

Tryta skrev 22 minutter siden:

Kjempeflott! Jeg har båten i Kaldfjorden. Må bare få kjøpt inn alt jeg trenger!


Flott. Har en annen jobb der på en islandsk speedsjark som jeg har utsatt lenge, så da tar jeg det samtidig. Bare send en PM dagen før. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...