Jump to content

Teakdørk - fjerne flekk/merke


trydis

Recommended Posts

Ble båtkjøp denne helgen og skal forhåpentligvis hentes inneværende uke. Har dermed kun tilgang til ett bilde av problemområdet for øyeblikket.

 

Var én ting jeg ikke likte med båten og det ser dere på bildet. Det var visstnok tidligere eier (før han som selger til meg) som hadde forårsaket dette og at det hadde skjedd grunnet varmeutvikling. Jeg har ikke erfaring nok til å kunne si om det er tilfellet, men for mitt utrente øye ser det til høyre ut som en slags væske som har trukket inn i teak'en.

 

Spørsmålet mitt er det samme: Har noen erfaringer med å fjerne liknende flekker/merker fra teakdørk?

 

Bonusspørsmål: Er det mulig å bytte ut "staver" i en teakdørk?

 

På forhånd takk.

IMG_1595.jpg

Link to post
Share on other sites

ser ut som oljesøl..........

er det fersk oljesøl så kan man få bort det med varmluftpistol.......så att det ikke syns. (ett tips jeg fått)

(jag har ikke fått testet dette selv......enn !?:smiley:)

har det gått ned  i treet så er det værre

 

men ja det går å skifte teakribber........

og nye får bare etter noen måneder i solen, samme farge som de gamle

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

casie skrev 58 minutter siden:

prøv deg med en snappy teakrens step 1+2. den er veldig kraftig,og jeg vil tro det tar det meste av flekken..

 

Enig, om ikke step1 tar den på første, så ved noen gjentakelser med stiv børste. Den tar natemasse, noe jeg tror er like ille som det du har sølt her.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt.

 

Siden jeg bor i nærheten av en Maritim-butikk forsøker jeg nok en Star Brite Premium Teak Cleaner først, så får jeg heller gå hardere til verks med Snappy teakrens step 1+2 dersom førstnevnte produktet hjelper, men ikke fjerner flekken.

 

Å skifte teakstaver/-ribber er vel siste utvei, men det høres vanskelig ut.

 

 

Link to post
Share on other sites

trydis skrev 19 minutter siden:

Å skifte teakstaver/-ribber er vel siste utvei, men det høres vanskelig ut.

 

Ja, da ville jeg hvertfall prøvd å slipe først. Teak er jo så mettet at jeg kan ikke se for meg at søl av ymse slag har trengt særlig langt inn. Men det kan sikkert tre-spesialistene på forumet svare mere presist på...

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...