trydis Startet 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2020 Ble båtkjøp denne helgen og skal forhåpentligvis hentes inneværende uke. Har dermed kun tilgang til ett bilde av problemområdet for øyeblikket. Var én ting jeg ikke likte med båten og det ser dere på bildet. Det var visstnok tidligere eier (før han som selger til meg) som hadde forårsaket dette og at det hadde skjedd grunnet varmeutvikling. Jeg har ikke erfaring nok til å kunne si om det er tilfellet, men for mitt utrente øye ser det til høyre ut som en slags væske som har trukket inn i teak'en. Spørsmålet mitt er det samme: Har noen erfaringer med å fjerne liknende flekker/merker fra teakdørk? Bonusspørsmål: Er det mulig å bytte ut "staver" i en teakdørk? På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 ser ut som oljesøl.......... er det fersk oljesøl så kan man få bort det med varmluftpistol.......så att det ikke syns. (ett tips jeg fått) (jag har ikke fått testet dette selv......enn !?) har det gått ned i treet så er det værre men ja det går å skifte teakribber........ og nye får bare etter noen måneder i solen, samme farge som de gamle Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
casie Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 prøv deg med en snappy teakrens step 1+2. den er veldig kraftig,og jeg vil tro det tar det meste av flekken.Om dette er olje eller lignende,så har teaken en tendens til og kvitte seg med slike flekker med tiden av seg selv Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Har god erfaring med Star Brite Premium Teak Cleaner for fjerning av rolje som en mekaniker hadde sølt ut. Men det var bare noen uker gammelt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 (redigert) casie skrev 58 minutter siden: prøv deg med en snappy teakrens step 1+2. den er veldig kraftig,og jeg vil tro det tar det meste av flekken.. Enig, om ikke step1 tar den på første, så ved noen gjentakelser med stiv børste. Den tar natemasse, noe jeg tror er like ille som det du har sølt her. Redigert 4.Mai.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Takk for svar så langt. Siden jeg bor i nærheten av en Maritim-butikk forsøker jeg nok en Star Brite Premium Teak Cleaner først, så får jeg heller gå hardere til verks med Snappy teakrens step 1+2 dersom førstnevnte produktet hjelper, men ikke fjerner flekken. Å skifte teakstaver/-ribber er vel siste utvei, men det høres vanskelig ut. Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Worry II skrev 49 minutter siden: Den tar natemasse, noe jeg tror er like ille som det du har sølt her. Løser den opp herdet natemasse mellom stavene i det området man bruker den? ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 (redigert) trydis skrev 2 minutter siden: Løser den opp herdet natemasse mellom stavene i det området man bruker den? ? Nop, kun det du søler oppå teaken når du påfører ny natemasse mellom stavene. Redigert 4.Mai.2020 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trydis Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Ok, takk. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Jeg har nettopp byttet natemasse på dekket inne bak, og fant Snappy Step 1 som suveren på rens av dette. Step 2 er for brightning, men den renser ikke stort. Bare pass på å bruke gummihansker ved påføring. Etser ! Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 trydis skrev 19 minutter siden: Å skifte teakstaver/-ribber er vel siste utvei, men det høres vanskelig ut. Ja, da ville jeg hvertfall prøvd å slipe først. Teak er jo så mettet at jeg kan ikke se for meg at søl av ymse slag har trengt særlig langt inn. Men det kan sikkert tre-spesialistene på forumet svare mere presist på... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
trydis Svart 8.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2021 (redigert) Pusset med grovhet 40 og flekken er nesten borte ? Motsto fristelsen å bare "gønne på" for å få den helt bort, vil forsøke å vaske først. Hvis ikke det hjelper pusser jeg bort resten. Uansett anser jeg saken som løst ? Redigert 8.August.2021 av trydis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.