Jump to content

Seile fra moss til stavanger


Olss

Recommended Posts

Hei. Har fått tak i en Huwa 26 med en volvo penta aqd 32a 270 motor. Båten ligger i moss og den skal seiles til stavanger. Noen som har forslag til fine dags etapper og gode gjestehavner på turen? Tenker å ta turen som en liten ferie så har ingen tids press, tenker 4 dager + ca

 

Har noen ide om snitt forbruk på denne motoren? Liter p/Time

IMG_41701.jpg

IMG_20851.jpg

Link to post
Share on other sites

Sjekk at dieseltank er ren, og ha med ekstra dieselfiltre. Sterk anbefaling basert på henting omtrent fra samme sted og til Sørlandet. 

 

Hva er marsjfarten med den motoren? Jeg vokste opp i en Huwa, men hadde da ikke mer enn 8 knop. Marsjfarten og bølgeforhold påvirker hvor lange en dagsmarsj kan være... 

 

Uansett ligger det mange perler på en snor nedover det strekket!

 

Verdens Ende (Tjøme) er nydelig havn. Så skal du ha én kort første tur over Oslo-fjorden og legge deg til for natten er det et fint sted. Eller evt gå til Stavern hvis du også vil proviantere.

 

Risør er også sjarmerende, har butikker etc, og det er absolutt nydelig i Perleporten (uthavn).

 

Innom Kragerø skjærgården er voldsomt flott, men tar en del tid hvis du har litt liten tid.

 

Alternativt gå til Risør og Lyngør og ta indre lei ved Tvedestrand helt til Tromøya, og hold rett frem ved Arendal og via Strømmen og Nidelva og ut i vestgående løp mot Fevik. 

 

Fine liggeplasser mellom Lyngør og Tvedestrand. 

 

Det er også mange fine steder fra omtrent Nidelv Camping og til Sømskilen. 

 

Deretter utaskjærs til Grimstad. Veldig mange plasser i Grimstad skjærgård. Kan finne le for enhver vind. Også fine gjestebrygger inne i byen. Matbutikk rett ved bryggene (vest).

 

Utaskjærs til Lillesand. Har du god tid så gå inn til Lillesand gjennom Grunnesund. Fint å proviantere i Lillesand. Fra Lillesand til Brekkestø går du i Blindleia. Veldig fine områder. Litt færre steder å ligge da det er relativt mye bevegelse der. Men anbefaler sterkt Nilen. Ligger langt ute i en egen liten "lagune". Det er veldig grunt på vei ut der, men følg merkene og du skal være trygg. 

 

Fra enden av Blindleia vil jeg anbefale å holde gjennom Ulvøysund og deretter over til Tømmerstø. Kvåsefjorden kan være ekkel i sterk vind. Tømmerstø har butikk. 

 

Gå ut Skippergada er også veldig flott! Mange fine steder å ligge på utsiden.

 

Deretter evt innom Kristiansand, eller holde mot Søgne. Det er butikk på Flekkerøya, på innsiden. Og så butikk i Høllen i Søgne. Søgne-skjærgården er også nydelig.

 

Derfra og videre er jeg ikke kjent. 😉

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Korteste vei mellom Moss og Stavanger er vel omkring 260 nm, delt i 4 like dagsetapper blir det 65 nm hver dag. Med marsjfart på rundt 10 knop blir det begrenset med ferietid og heller ikke så lange avstikkere. Går ut fra at du med OK gjestehavner mener byhavner med litt liv og restauranttilbud etc.

 

Det er været som bestemmer det meste på tur. Gitt at været er OK for utaskjærs fart ville jeg gått direkte til Risør, er det innaskjærs som gjelder er Stavern passe på første etappe.

 

Igjen, gitt OK vær, neste etappe ville jeg strukket til 75 nm og gått til Mandal (fra Risør) eller Lillesand (fra Stavern). 

 

Neste etappe rundt Lindesnes og til Egersund eller Farsund (avhengig av startsted),  og siste etappe rund Jæren og fram. Jeg er ikke kjent vest for Lindesnes, så her kan andre gi bedre råd.

 

Jeg ville beregnet minst en uke på turen, 26 timer kjøring på 4 dager er slitsomt og ikke ferie. Og du er helt avhengig av godt vær for å klare det på 4 dager. Må du gå innaskjærs pga. vær blir turen mye lenger.

 

Generelt råd er å starte grytidlig om morgenen for å få så lite bølger som mulig, og også for å få nyte litt av havnebesøkene.

 

Ift. forbruk brukte jeg med min Tresfjord 29 ca. 2 l/nm i marsjfart 12 knop, du kan vel beregne litt mindre.

Link to post
Share on other sites

Får du fint vær Lindesnes -Stavanger så gå hele strekket .ikke sikkert det blir bedre neste dag ....skifter fort på den strekka
Fint vær ut rundt Lindesnes -Korshavn- Innaskjærs bort til Farsund og så ut rundt Lista 
Småfriskt Båly -Spangereidkanalen- Innom Korshavn å kikke
jeg hadde  lagt meg i Farsund til været var klart og startet grytidlig på morgenen for å komme lengst mulig før solgangsbrisen kommer
Gullene rene tanker før strekket er sterk påkrevet ..
.også nye dieselfilter i reserve i tilfelle og for all del lær deg å bytte og lufte systemet før det skjer :smash:

Reim til dynamo kan og være lurt å ha med
Hold deg på 200 meter eller dypere oppover
God tur
En eller annen AIS funksjon er og lurt og viktig å sende mange flotte biler og historier tilbake i hentetråden her påå foraet det er godt likt
Da får du og automatisk barnevakt det meste av seilasen for medlemmene følger med :thumbsup:
 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev 13 minutter siden:


En eller annen AIS funksjon er og lurt og viktig å sende mange flotte biler og historier tilbake i hentetråden her påå foraet det er godt likt
Da får du og automatisk barnevakt det meste av seilasen for medlemmene følger med :thumbsup:
 

 

VELDIG godt råd!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ja nye diselfilter er bestillt også til å ha i reserve, ny impeller, motoren blir gått kjapt over før seilasen. Diselsystem og dyser hat hatt service for 2 år siden. Båten er gått 40t siden det. Men diselfilter blir bytta alikevell. Vi har kart, pc med kart program, kartplotter i båten og ekkolodd. Jeg har gått mye med båt i mye være, men aldrig fra østlandet å hjem. Hadde håpet å ta siste natt i korshavn før en laang siste etappe. Regner med å bli godt kjent med båten på turen, å hva den tåler av vær. Er vandt med en trebåt på 8 tonn som tpler nesten alke værforhold så det blir nok litt balje i forhold. Turen har planlagt oppstart 26-27 mai litt etter værforholdene. Bilder blir lagt ut underveis. 

 

Var så heldig at tidligere eier tibydde seg å bunnsmøre båten før vi kom, så båten er jo godt forberedt sånn sett å det føler jeg egentlig at vi og er. Men alltid skummelt med ukjent båt i ukjent farvann. Men jeg håper å tror at dette blir en fantastisk fin tur 😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...