Jump to content

Kabeldimensjon til spylepumpe

Tryta

Recommended Posts

Tryta skrev for 6 timer siden:

Da må jeg skru opp pumpa og bytte de ut. Det er kabler som er montert orginalt i pumpa.

Om de kablene som er montert orginalt i pumpa er lange nok så er det bare å bruke alt som det er. Da er de dimensjonert riktig fra produsenten.

Om de ikke er lange nok, så kapper du de ca 15 - 20 cm fra pumpa, og skjøter på en lang nok 6 kvadrats kabel.

Bårdp skrev 44 minutter siden:

Kan nå ikke helt se at du har behov for 6 kvad for 12A til en pumpe. Om du får litt spenningsfall i kablene spiller det jo ingen rille pumpa er ikke kjempekritisk på spenninga. Har vel tilsvarende pumpe i min båt og der er det lagt opp med 2,5 kvadrat. Fungerer helt utmerket.

Om kablene allikevel må forlenges er det like greit å bruke 6 kvadrat. Prisforskjellen er liten. Jobben er den samme, og spenningsfallet minimeres.

Ingen grunn til å "knipe inn" her.

Noen ganger står det i apparatets bruksanvisning hvilket spenningsområde apparatet kan operere i. Noen ganger er dette ikke oppgitt. Eller kan hende man ikke har bruksanvisningen.

En grei måte å gjøre det på er å følge den amerikanske ABYC standarden som anbefaler max 3% akseptabelt spenningsfall for "kritiske" apparater som VHF, lanterner, radar, lensepumpe osv. + apparater som benyttes når motoren ikke er i gang.

Om du bruker 3% (0,36V) som akseptabelt spenningsfall når du skal beregne kabeldimensjon, skulle du ut i fra dette være på den sikre siden.

Om resultatet du kommer fram til ikke stemmer med standard kabeldimensjoner (noe det sjelden gjør), så velg den nærmeste dimensjonen over. Da får du også dekket opp for spenningsfallet i koblinger, sikring og bryter.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Her er det mye synsing... Bruk kabelkalkulatoren så får du svar :yesnod:

Formelen for effekt er Watt= Volt x Ampere

Kabelkalkulatoren med et eksempel med 1 volt spenningsfall:

image.png.5b19399370ca79bb154801434b13d48c.png

Effekten på pumpen er 12V x 12A = 144 Watt

Med ett spenningsfall på 1 volt vil den teoretiske strømmen være 11A

Effekten på pumpen blir da 11V x 11A 0 123 W. Kan du leve med det holder med 2,5 mm2 inntill 10 m kabel eller 5 avstand mellom batteri og kabel. Alternativt kan du jo sette inn egne verdier :smiley:

JRK skrev 31 minutter siden:

Her er det mye synsing... Bruk kabelkalkulatoren så får du svar

Tryta skrev for 21 timer siden:

Hvordan vet man hva som er akseptabelt spenningsfall for ulike apparater? Ser ikke at det står oppgitt noen plass.

Nå var det vel dette Tryta om, og jeg etter beste evne prøvde å gi et svar på.

Kalkulatoren gir ikke svar på hva akseptabelt spenningstap er. Den etterspør derimot denne opplysningen, og da er det etter hva jeg har forstått helt greit å sette inn 3% (0,36V)

Tryta oppgir kabellengden til å være 6 meter, og da går jeg ut i fra at dette er fram og tilbake mellom batteriet og pumpa.

Med 3% (0,36V) som max. tillatt spenningstap i kalkulatoren får han som svar at kabelen bør være 4mm2, men nå er det slik at Tryta har en 6mm2 kabel liggende, og da skader det ikke å bruke den framfor å bruke penger på en ny tynnere kabel. 

Nå skriver jeg ikke dette for på noen måte å kverulere, men for de av oss som bare har amatørmessig innsikt i disse tingene mener jeg dette er en grei måte å gjøre det på, men skjønner godt at de med bedre kunnskap, som deg og andre tungvektere her på forumet, kan sjonglere mer med disse tingene.

Beklager Janmar. Opplever ikke dette som negativt. Du har helt rett. Jeg har ikke fått med meg deres siste innlegg.  Mitt innlegg ble påbegyndt før ditt og Trytas.., men lagt ut etter. Har mange jern i ilden og går inn og ut av båtplassen. Det er nettopp det dere skrev her som er essensielt. Flott at vi er enige :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...