Jump to content

Kan man bruke olje med kvalitet VDS 4,5 for VP D6 370??


Goodspeed

Recommended Posts

Så vidt jeg har lest meg til så er VDS-nummeret  en referanse til yteevnen på olje, stemmer dette? I instruksjonsbok så står det at den skal ha (15W/40) VDS 2. Noen plasser står det oppgitt VDS 3. Jeg har en 20-litersdunk med VP olje som er VDS 4,5. Går det fortsatt greit å bruke denne på en D6? Er det slik at dess høyere VDS nummer, dess "bedre" er oljen for motoren? 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Følgende svarte min ekspert på samme spørsmål

Volvos "nye" VDS 4.5 er tilbakekompatibel til 4.0 og CJ-4 iht. Volvos egne nettsider. Etter å ha lest meg opp litt på dette feltet, ser jeg også at den er tilbakekompatibel til API CI-4 / VDS-3.
 
VDS = Volvo Drain Spesification. Altså Volvos egen norm for oljekvalitet. 
 
VDS 4.5 er en fullsyntetisk (finnes også i delsyntetisk) olje som har vesentlig lengere skiftintervaller i en motor som går i kontinuerlig/daglig drift. 
 
Likevel er det slik at din båtmotor og de fleste båtmotorer i lystbåtflåten går rundt 50-100 timer i snitt på en sesong. I tillegg ligger de ofte i lagring/opplag fra oktober/november til mars/april. Altså 5-7 mnd. Denne lagringsperioden er ikke gunstig for en motor. I løpet av sesongen dannes det syrer i motoroljen. Disse klarer ikke oljen å "brenne rene" med så få og sjelden drift. Dermed er oljen kontaminert med syrer som for drift ikke er farlig, men for lagring kan være skadelige for lagermetall og innvendige motorkomponenter. 
 
Dermed vil anbefaling om årlig oljeskift også gjelde ved bruk av en VDS 4.5 olje. 
I tillegg er motoren din produsert etter krav om om VDS-3 olje. (denne er mineralsk) 
 
Så, derfor. Å kjøre på en vesentlig dyrere olje som du likevel må/bør skifte hver høst, er lite økonomisk. Også med tanke på motorens forventede levetid. 
 
Håper dette gir deg et litt nyansert bilde av ditt spørsmål. 

Sushi

Link to post
Share on other sites

Hei, å takk for oppdateringen.

I følge Gulliksen gikk alle nyere D motorer 2016 og oppover på VDS 4 og VDS 4.5.

 

Jeg vil ta en tlf i morgen å høre hva han sier til dette.. Personlig tror jeg 4.5 er bedre for Motoren, tilsetter en i tillegg noen prosent (Pro-Long Olje+) blir det optimalt.

 

Link to post
Share on other sites

takk for utfyllende svar. Dette var greit å lese. Nå fikk jeg riktignok denne 20 literen for en lavere pris enn det jeg fant for 20 liter av vds 3, så sånn sett, så ble det jo uansett mest gunstig for min del denne gangen.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Skal for øvrig innom Bjordal & Madsen selv en av dagene for å handle inn litt ting. Så kan jo høre med dem da også hva de sier :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Oppdatering etter "ny" samtale med Gulliksen.

 

I spesifikasjonene fra Volvo Penta, skal en bruke VDS 3 eller bedre. 

Fortalte i tilleg at di bruker VDS 4.5 15W-40 på ALLE Volvo Penta Diesel Motorer. Uansett årgang D, P, Kad osv osv. :smiley:

 

Dette var det ingen tvil om, da di har kun to oljetyper. En for Diesel og en for Bensin.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Snakket med B&M i dag som også bekreftet det samme, at 4,5 fint kan brukes. Han jeg snakket med trodde også at man etterhvert kom til å pense inn på 4,5 i bruk generelt også. Så da er man tydeligvis litt samstemt også der. :smiley:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...