HelgeO Startet 6.Mai.2020 Del på Facebook Startet 6.Mai.2020 En smørenippel på tiltakslingen fulgte med fettpressen når jeg skulle ta den av på min DF140. Var en del korrodert aluminium på gjengene på nippelen. Hva er beste måten å fikse dette på? Antar at jeg må bore opp og lage nye gjenger. Men hvor får jeg tak i smørenippler med større gjengedimensjon som tåler å brukes på en båt? Vil tro at det holder å gå opp til 8 mm, men det var veldig korrodert så kanskje tryggere å gå opp til enda større dim? Biltema har dette settet: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/festeelementer/sortimentsett/smorenipler-110-stk-2000017224 Men jeg aner ikke hva slags materiale disse er laget i. Sitér dette innlegget Helge O Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 6.Mai.2020 Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Hvor gammel er motoren? her må det være noe galvanisk feil. Det var mye gods som er bortte her! mangler du noen anoder? har det vært smurt opp jevnlig? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
HelgeO Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Motoren er 10 år gammel, har fått service på verksted hvert år, men i år tar jeg service selv. Anoder var relativt fine, men den store under motorbraketten var mer en halvspist. Tror bildet gir inntrykk av at det er verre enn det egentlig er. Sitér dette innlegget Helge O Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 6.Mai.2020 Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Anoder skal jo helst ikke være fine, forsvinner ikke det noe fra anodene så er det en annen plass det forsvinner fra. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 15 hours ago, HelgeO said: Motoren er 10 år gammel, har fått service på verksted hvert år, men i år tar jeg service selv. Anoder var relativt fine, men den store under motorbraketten var mer en halvspist. Tror bildet gir inntrykk av at det er verre enn det egentlig er. ja du får bare prøve å gjøre rent, bore opp og sette på ny nippel Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Tror jeg ville ha gått til Tess, Tools etc og kjøpt en syrefast nippel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Enig Index! men spørsmålet er om godset rundt opprinnelig hull er så forvittra at det ikke blir noe hold i det. det ser kansje værre ut på bildet enn det er i virkeligheten! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 -morten- skrev 4 minutter siden: Enig Index! men spørsmålet er om godset rundt opprinnelig hull er så forvittra at det ikke blir noe hold i det. det ser kansje værre ut på bildet enn det er i virkeligheten! Vil tro at tæringen kun er i de ytterste millimetrene og at det er nok gods igjen. Hvis ikke burde det være fullt mulig å flytte hullet til et sted mer gods. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
HelgeO Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Da har jeg boret opp til 8 mm fingjenger og satt på en midlertidig stålnippel som jeg fikk gratis hos Tess, rustfri nippel er bestilt og monteres på mandag. Brukte gjengetape siden det ikke lenger er en plan anleggsflate rundt hullet. Er det noe poeng å beskytte såret rundt hullet med noe, eller blir det automatisk beskyttet av oksidasjonslaget? Sitér dette innlegget Helge O Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Balder.. Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Ville låst nippel med Loctite så den ikke begynner å bevege seg, ville også avfettet området å smurt på feks svart bunnsmøring el så sjøvannet ikke kommer inn til støpgodset. Ellers vil jeg si att en vanlig service hos forhandler gjenom årene er en sikkerhet for selve motor, det sikrer motor mtp olje/filter/plugger ol, men det brukes overhodet ikke tid på å rengjøre/pusse/lakkere overflater som utsettes for sjøvann (alt under motordeksel), her bør mange båteiere bli mye flinkere å legge ned litt jobb selv, det er faktisk overraskende lite som skal til for å sikre motor mot tæring å holde den eksteriørmessig som ny svært lenge. Ser ofte skrekkeksempler på forholdsvis nye motorer, mange gidder ikke engang å heise opo motor, henger nede hele sesongen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.