Scalare Startet 6.Mai.2020 Del på Facebook Startet 6.Mai.2020 Ærede forum Jeg fikk nylig en kano med en sprekk i bunnen. Når jeg likevel skal støpe for å fikse denne, dukka idèen opp med å legge inn en bit plexiglass i bunn. Kommer til å bruke kanoen i sjøen, og det ville jo vært ganske artig å se bunnen mens jeg padler. Regner med at styrken i kanoen blir noe svekket ved å gjøre noe slikt, men er det noen som har noen tanker om dette hadde gått an og om hvor stort det er mulig å lage det? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Mai.2020 Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Mange andre typer gjennomsiktig plast som ligner Plexi, men som er svært sterk. Tror størrelsen begrenses av om du vil ha flatt glass eller bøye det. Med rett sort plast som limes og skrues tett med små skruer med store skiver blir det veldig sterkt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Big Horn Svart 6.Mai.2020 Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Da ville jeg heller brukt glass. De typer syntetisk "glass" jeg har vært borti ripes veldig fort, og ser for meg at det er veldig utsatt for riping både undenifra og ovenifra i en kano. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 6.Mai.2020 Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Vet ikke hvor mye ressurser du vil legge i prosjektet, men den typen «plexiglass» som brukes i cockpiten på racerbåter er veldig sterk. Kanskje @Eika eller noen andre her inne kan tipse om hvor man får tak i slikt og hva det koster? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.Mai.2020 Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 På den båten på profilbilde, er det 10mm lexan. Det blir fort riper i det :/ til det bruket det er snakk om, så ville jeg Kansje satsa på 10-12mm glass, når jeg holdt på med akvarier, så husker jeg det var snakk om at glassene fra ett 720L 200x60x60cm var skuddsikre, så da skal jo 12mm holde en god del. Men det vet finnes noe akryl greier som koster skjorta og er holdbart, men har aldri vært borti det selv Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Mai.2020 Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Gyli plast i Søgne har plater og kapper på mål. Blir nok ripet, men du kan jo få etpar plater slik at du kan bytte. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mai.2020 Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 I fjor såg eg annonse for liten rib /gummibåt med gjennomsiktig bunn. Mulig det var på finn. Likte tanken 👍 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kallethekid Svart 6.Mai.2020 Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 De som er profesjonelt lagde er visst produsert i polykarbonat: http://www.seethroughcanoe.com/clear-canoes.html Lurer på om det er det samme som for eksempel Lexan. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Polykarbonat er navnet på materiale. Det kommer dog i mange kvaliteter, og har mange handels- og kallenavn: Lexan er en produsent av dette, som i dagligtale gjerne kalles pleksiglass. Sitér dette innlegget Link to post
pberg Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Lexan er polykarbonat, pleksiglass er akryl. Sitér dette innlegget Link to post
Scalare Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Kallethekid skrev for 23 timer siden: De som er profesjonelt lagde er visst produsert i polykarbonat: http://www.seethroughcanoe.com/clear-canoes.html Lurer på om det er det samme som for eksempel Lexan. Den der likte jeg :) Sannsynligheten er stor for at dette prosjektet aldri blir realisert, men takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.