Jump to content

I polet starter på 2 polet vp2001 motor


J.b

Recommended Posts

Hei. Jeg fikk feil starter. Den er 1 polet. Er det noen fare momenter eller soleklare broblemer jeg burde vite om, eller kan jeg sette den inn og bruke den frem til den rette starteren kommer. Har et batteri nå som fungerer som start og forbruk en stund. Har også en konverter 12/220 volt på 350 watt. Landstrøm har jeg ikke på plassen men trenger strøm til lys og lyd i båten. 

Link to post
Share on other sites

Ja det er sånn motor jeg og et vant med. 

Sånn et det vist ikke med denne motoren. Her er starteren jordet og isolert fra motor blokka og dynamo følere rele og instrumenter får jording fra starteren, 

Er vist for at sånn blir det minst tæring på metall i motor drev og kjøl også kanskje mener vp

Men jeg lurer da på om det blir galt hvis jeg gjør det på den vanlige måten å jorder hele motoren med en kabel fra minus på batteriet og rett på bolten som starteren er skrudd fast med. 

Link to post
Share on other sites

Du gjør den jo enpolt på den måten da, men det burde vel ikke være noe stort problem. Motorene i de fleste fritidsbåter lever jo lett i både 30 og 40 år med enpolt anlegg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er gjerne en grunn for at det er valgt to-polet anlegg i en båt. Jeg trodde det helst var i trebåter, men det er sikkert noen som vet det bedre. Har du trebåt, ville jeg vært litt betenkt, spesielt om du kobler deg til landstrøm (på tur, siden du ikke har tilgang på båtplassen).

Har du bestilt starter på nett, har du en returrett, med mindre annet er avtalt.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...