Jump to content

Yamaha 50hk 2003 modell starter ikke. Får bensin.


steff

Recommended Posts

Har en Yamaha 50hk 2003 modell som stoppet brått. Motor kode F50AET. Pluggene er våt, men ingen gnist slik vi ser.

Hva kan være problemet?

Hva kan vi sjekke? Hvordan feilsøke?

Kan det være coil, styreenhet eller sensor?


Har vært en liten lekkasje på kjølesystem som har ført til noe fukt under motordeksel.

 

Bilde 1: Styreenhet?

Bilde 2: Sensor på svinghjul?

Bilde 3: Coiler

Bilde 4: Enhet til tennspole?

Bilde 5: Sensor?

 

På forhånd takk for hjelp!

7DC31D98-F128-444F-9013-6B8F86887F16.jpeg

6D4FB2E2-150D-4D2D-80D2-425A7C4BD16E.jpeg

F5546464-61BA-4290-BE01-022DBCBD0062.jpeg

F8F72B84-5BDA-4637-8B31-7675D652F530.jpeg

C6E8D164-8CC5-49DF-AD4F-062E85B578AD.jpeg

Link to post

Kan også være magneten på svinghjulet eller statoren som har løsnet eller blitt defekt. Da kommer det ikke spenning til coil,  og da er det heller ingen gnist. 

 

Jeg opplevde det med stator på en 2T Mariner 60hk. Husker ikke hvordan jeg målte meg frem til det nå, men husker at jeg var 95% sikker på at det var den. Bestilte og monterte ny og motoren startet med en gang. 

 

Er det ikke gnist på noen av pluggene?

 

Hvis det ikke er gnist på noen av dem så er feilen før coil regner jeg med. (Ser ut til at du har to coiler.)

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ta fra hverandre alle ledningsskjøter til coilene. Var ute for sterk eir i en kontakt som gjorde at en coil ikke funka. 

Skal lite til før strømmen kryper andre veier enn der dem skal.

har du ikke gnist på noen av pluggene?

Temp. sensor på siste bildet tror eg du kan glemme foreløpig....

 

Får du støt av å holde i pluggledninger mend u starter?? Med så mye fukt det har vært der kan du ha defekte tennkabler/coiler. Her må dessverre coiler byttes da pluggledninger er støpt fast i coil.

 

Ser ut som den motoren har hatt et hardt liv..... rust på starterkrans. Aldri sett før. Skal ikke se bort fra at det er noe gæli oppunder svinghjulet. Har du hatt det av? Mye rust der og? Puss reint svinghjul for rust...

 

Saltavleiringene og lekkasjen ved Termostat tyder på at den ikke har det godt innvendig.... hvordan ser anodene ved pluggene ut? Er de skiftet jevnlig? Hvis ikke kan du ha et alvorlig tæringsproblem.....

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Takk for svar!

Hvor ligger stator?

 

Har 2 stk coiler, har testet om det kommer gnist fra begge. Men ingenting. Demontert plugg, satt den i plugg ledning, holdt den mot jord og vridd om på starter. Har ikke testet om jeg får støt av å holde på ledning ? 

 

Har også demontert kontakter før coil å sjekket etter korrosjon og lignende.

 

Men er vel litt merkelig at begge coilene tar kvelden akkurat samtidig?

 

Motor står på en landstedsbåt og har dessverre ikke blitt behandlet så fint. Blitt brukt til og fra fastland. Full gass på kald motor osv ? Synger nok litt på siste verset, men hadde håpet å kunne redde den.

 

Kan jeg måle strøm på de oransje ledningene frem mot coil? Hvilke utslag på måleren bør jeg forvente i så fall? 
Den svarte går rett til jord.

Link to post

Ville kanskje begynt med å ta av svinghjulet(hvis du får det av da. Kraftig ters, varme og litt banking pleier å gjøre susen. Ikke mist kilen til svinghjulet.). Puss det for rust. Det ser jo helt for jævlig ut. Kanskje så mye rust at du ikke induserer strøm/signal.. STator ligger under svinghjul. Hvordan den måles aner eg ikkje.

Du har jo mye rust utvendig og på svinghjul. Er vel en sensor der og som skal ha signal. Igjen; puss vekk rusten.

 

Mistenker at du aldri har skiftet anodene i blokken heller? I så fall hadde eg ikkje brukt mye pæng på denne motoren..... 

Tenningskomponenter koster skjorten nytt iallefall.

 

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Ja det er sånn at Yamaha er knallgoe motorer, men ingenting varer evig om det ikke får stell. Spesielt 4-taktere. Du har en 2003 som ser ut som 1970. Min 2000 ser ut som ny. Men den blir stellt. 

Egentlig skulle du kanskje hatt en 1970 2-takter...:giggle: er kanskje litt frekk nå men det er dødsviktig med service på 4-taktere. Ville aldri hatt annet enn Yamaha. De går i en mannsalder om de blir stellt. Kjøres i ferskvann, oljeskift, smøring og bytting anoder og regreim så går de evig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...