Jump to content

Noen som bruker anker front og bak sammen


Rookie_332

Recommended Posts

Enklest å slippe akterankeret først, gli forover til alt av kjetting/tau er ute, og så droppe ankeret i baug. Så trekker man inn halvparten av hekktauet. 

 

Dette har jeg gjort mange ganger på favorittstedet mitt i Bærum for å "spare plass". Jeg har også brukt denne metoden når det ikke har vært samsvar mellom svairetning og bølgeretning.

 

Det kan bli svært sterke krefter dersom det blåser opp, og vinden kommer rett fra siden av båten, så jeg anbefaler å sjekke værmelding før en slik oppankring. 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Har ligget i en havn der halvparten lå med både front og hekk anker. Vi vurderte, men lot være. Var mye svell i havna. Og 200 nm til neste havn. Tror ett anker var beste løsning. To Fungerer i spesielle situasjoner, bør være lite vind som nevnt over. 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 5 timer siden:

Enklest å slippe akterankeret først, gli forover til alt av kjetting/tau er ute, og så droppe ankeret i baug. Så trekker man inn halvparten av hekktauet. 

 

Dette har jeg gjort mange ganger på favorittstedet mitt i Bærum for å "spare plass". Jeg har også brukt denne metoden når det ikke har vært samsvar mellom svairetning og bølgeretning.

 

Det kan bli svært sterke krefter dersom det blåser opp, og vinden kommer rett fra siden av båten, så jeg anbefaler å sjekke værmelding før en slik oppankring. 

Takker for info 👍👍😎

Link to post
Share on other sites

Har sluppet ut akteranker for å bremse pendling på svai noen få ganger.

Forutsetter jevn dybde og ren bunn (så det ikke hekter i stein), og slipper det bare rett ned, som ett lodd.  Er dog ikke ofte brukt, da det har begrenset effekt, og det er jo uansett greit at utsikten varierer litt :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det greieste i slike tilfeller er å sette baugankeret først, og så bakke bakover for å få satt hekkankeret. Det viktigste er at båten ikke stikker avgårde, og det sørger det store ankeret i baugen for – så det viktigste for min del er at dette sitter, så får det heller være at hekkankeret blir satt litt omtrentlig.

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 2 timer siden:

Har sluppet ut akteranker for å bremse pendling på svai noen få ganger.

Forutsetter jevn dybde og ren bunn (så det ikke hekter i stein), og slipper det bare rett ned, som ett lodd.  Er dog ikke ofte brukt, da det har begrenset effekt, og det er jo uansett greit at utsikten varierer litt :wink:

Den er god 😉👍

Link to post
Share on other sites

magnuje skrev 54 minutter siden:

https://www.morganscloud.com/2020/03/22/shorefasts-part-1-when-to-use-them/
 

Litt teori. blir store krefter i sving med et slikt oppsett. Gjelder jo også landfortøyning. Intuitivt skulle man tro at man lå tryggere med et ekstra festepunkt i bunn eller i land. Men kreftene blir altså mye større enn kun på svai. 

Ok du må logge inn etc . Kunne du nevne kort hoved trekk her 😁

Link to post
Share on other sites

Ja koster 22 usd per år men er helt klart masse nyttig info der. Kreftene blir over 4 ganger så store på ankerkjetting med bruk av tau i land eller dregg. Jo mindre vinkel mellom anker og feste, jo mindre krefter. 180 grader, altså 2 ankre, gir størst krefter. 90 grader, altså tau vinkelrett på anker, gir mye mindre krefter. Slakk er også viktig i systemet. 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Euklid said:

Jeg synes det greieste i slike tilfeller er å sette baugankeret først, og så bakke bakover for å få satt hekkankeret.

Forskjell på båter. 

 

Som jeg skrev trenger man dobbelt så mye tau/kjetting som man ønsker å bruke på første anker som settes, så om man har mer tau i baug enn hekk kan det være smart å begynne i baug.

 

Båter er generelt sett designet for å gå forover, på min båt og mange andre båter har man dårlig styring når man bakker. Har man slengt ut et anker og båten kommer litt ut av posisjon har man også begrenset med muligheter til å "hente seg inn". Derfor er det, for mange av oss, veldig mye enklere å droppe et hekkanker mens vi enda har styrefart fremover enn å prøve med noe bakking.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Kanskje der å bruke anker både foran og bak kan være noe å prøve på min Bavaria 35 sport også! Dette er jo en planende båt og kjølen er jo ikke noe å snakke om her

 Så når jeg legger meg på.svai med ankerer foran har båten en tendens til å legge seg på tvers av bølgene og/eller vri seg mye att og frem.

 

De gangene jeg ligget på svai er kun korte perioder med god kontroll på vind og bølger. Men ganske irriterende å.ha anker foran og likevel ende på tvers av bølger...

 

Jeg har 20kg Brucekopi foran og 8mm kjetting, samt 15kg Brucekopi bak og 6mm kjetting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...