Jump to content

Kart over barnevennlige uthavner og gjestehavner på Østlandet og Sørlandet


henrikjo

Recommended Posts

Etter å ha vokst opp på Nøtterøy med mange uforglemmelige turer i farfars Nidelv 28 opp igjennom årene har jeg lenge hatt lyst til å kjøpe vår egen båt med overnattingsmuligheter. Nå har vi endelig fått mulighet til det og har akkurat kjøpt oss en Bayliner 275. Vi har to små barn (2 og 7), bor på Nøtterøy og har båten liggende i Kjøpmannskjær. 

 

Siden jeg er veldig glad i å planlegge har jeg opprettet et Google My Maps for å ha en enkel oversikt over potensielle reisemål. Da barna er såpass små, tenker jeg at båtlivet blir veldig mye bedre og avslappende for alle parter om det finnes en liten strandflekk i nærheten, og interessepunktene oppfyller i all hovedsak dette kriteriet. 

 

Stedene i kartet er funnet forskjellige steder, mange er plukket fra tips som er gitt her på forumet tidligere, noen er fra diverse guider på nett, noen er fra eget hode og noen kommer fra timesvis med titting på flyfoto og sjøkart :-)

 

Noen av stedene er det lagt inn litt informasjon om stedet, og jeg kommer sikkert til å fylle ut litt mer her underveis. Grunntanken bak kartet er for meg å ha samlet all informasjonen på et sted, slik at det er et enkelt oppslagsverk når jeg er utpå (eller rett før). Er punktet avmerket i kartet, kan du være rimelig trygg på at det er en barnevennlig plass.

 

Det er på ingen måte en uttømmende oversikt, og jeg blir veldig glad om noen har lyst til å bidra :-) Linken er lagt ut med redigeringsmuligheter, så det er bare å fylle inn nye punkter i kartet. Men fint om dere fortsatt opprettholder grunntanken om at alle stedene er barnevennlige (må ikke nødvendigvis ha strand, men fint om det ikke er utelukkende 50m klipper på alle kanter). Eventuelt kan dere lage et nytt kartlag, med tips til gode "voksenhavner"

 

Foreløpig er det lagt inn mest uthavner fra Tønsberg og nedover langs kysten til Kristiansand, men dette er absolutt "work in progress", så det vil nok etterhvert dukke opp flere uthavner på Østfold-siden og ikke minst barnevennlige gjestehavner i området. 

 

Håper noen finner nytte i denne oversikten, uansett er jeg åpen for tilbakemeldinger! Jeg er også glad for eventuelle tips og triks for skape god stemning for småbarnsfamilier på båttur. Utover sommeren håper jeg også å kunne bidra med litt erfaringer og mishaps fra en nybegynner på sjøen :)

Redigert av henrikjo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Wow - denne har jeg ikke sett før nå. Kjempebra. Tenkte jeg kunne dele denne tråden på "Status Østlandet/Sørlandet". Denne kan være veldig nyttig for mange. Jeg tar den ihvertfall med meg som en link når vi imorgen skal avgårde til sørlandet fra Tjøme:flag_bp:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 21 timer siden:

Wow - denne har jeg ikke sett før nå. Kjempebra. Tenkte jeg kunne dele denne tråden på "Status Østlandet/Sørlandet". Denne kan være veldig nyttig for mange. Jeg tar den ihvertfall med meg som en link når vi imorgen skal avgårde til sørlandet fra Tjøme:flag_bp:

Så hyggelig at flere har nytte av oversikten 😀 Det er bare å dele i de kanalene dere ønsker 👍

Link to post
Share on other sites

Først, - takk! God hjelp for småbarnsfamilier. 

 

Så, litt på siden, vi har barn bittelitt eldre enn dine, og skal ha vår første båt vi kan sove over i, og bruke langs kysten fra Oslo og sørover. Er det lov å spørre deg om dine erfaringer med båten? Fordeler og ulemper? Har lest på dette forumet at noen mener den kan bli lite sjødyktig i norsk vær og vind. Vi skal ikke ut på åpent hav, men vil ha en båt vi føler oss trygge i.

 

På forhånd takk, fra ny båtfamilie. 

Link to post
Share on other sites

Bra jobb.
Ser våre favoritt steder når barna var små er med men også mange jeg ikke viste om.
Nå er jeg ikke i målgruppen lenger men hadde vært glad for dette tiltaket når jeg var.
Syntes mod bør vurdere om denne tråden skal være låst fast øverst til glede for veldig mange.
Det er ikke alltid lett å finne en liten strand når man går forbi alt fjell som dominerer kystlinjen

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...