Jump to content

TAMD 40B -Kjølevann ut av radiatorlokket


Cato

Recommended Posts

Har en TAMD 40B som har begynt å lekke kjølevann ut av radiatorlokket ved kjøring på marsjfart. Motoren har ikke ekspansjonskammer, og det ser ikke ut til at mengden ferskvann på motoren endres (bortsett fra det som forsvinner ved lekkasjen). Temperaturen er normal - ca 70grader ved lettkjøring - stiger til 80-85 grader ved marsjfart.

Har byttet selve radiatorlokket uten at det ble noen forskjell.

Har noen opplevd noe tilsvarende og funnet en god løsning på problemet?

Er det noen som har bygget om til ekspansjonskammer -stor/ liten operasjon?

Link to post

For det første, har du fyllt på for mye kjølevæske vil motoren kvitte seg med overskuddet når vannet varmes opp gjennom slangen fra radiatorlokket. Hvis du da "etterfyller" i den tro at du har for lite væske vil motoren igjen kvitte seg med overskyddet.  Forviss deg om at det ikke dette som skjer i ditt tilfelle. Ellers kan lekkasje fra radiatorlokket komme av:

 

1) Gåen topppakning ved at cylindertrykket går over i kjølevannet. Typisk er at du vil se at det bobler eller koker når du tar av radiatorlokket under gange.

 

2) Lekkasje i saltvannskrets i varmeveksler. Typisk her er at du vil se at kjølevannsnivået sakte stiger for til slutt å flomme over når du fjerner radiatorlokket under gange. Du vil også kunne kjenne saltsmak på kjølevannet.

 

La oss høre hvordan det går.

Lykke til

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Du rem,er toppakningen gåen da burde han jo ha funnet at motoroljen er grå.

 

Hvis toppakningen har lekkasje ut til vannkappa, vil ikke oljen bli grå. Da går komptrykket i vannkappa. Men hvis du har grå olje da er det lekkasje i pakningen mellom vannkappe og en oljekalal. Prøvkjør med radiatorlokket bare halvt tilskrudd, hvis lekkasjen gir seg da har du en toppakning på gang.

 

Arne :puke:

Link to post

Nå er jeg en enkel sjel Arne.Så hvis radiatorlokket er bare halvt tilskrudd så stopper stigning av vannet på varmeveksleren?Og hvor blir det av vannet da??

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener med vannkappa.Såvidt jeg vet så er det bare i varmeveksleren at salt og ferskvann møtes.Så stiger nivået på ferskvannssiden så burde det være naturlig å se etter feil ved varmeveksler.Forsvinner derimot kjølevannet så ville det være

naturlig å mistenke toppakning.(Antagelig er du nå glad for at jeg ikke er maskinist :puke:)

Link to post

Hei. Sjekk en ting før du går løs på varmeveksleren. Setet på "radoatorlokket" på VP motorer er av lettmetall. Hos meg hadde det tæret groper i dette og ved varm motor (min gikk på 92 grader før systemrens, 82 etter) så freste det ut vann rundt lokket. Jeg gjorde etpar operasjoner samtidig, skiftet setet, sjekket termostater(ok) og kjørte systemrens på fersk og saltvannsiden. Etter dette tetter lokket og kjølevannsnivået er konstant ved kald motor.

 

Desverre så høres det mest ut som lekkasje i varmeveksler, men det er billig å skru av lokket og se om setet er slett og fint. En annen ting. Pass på at du ikke fyller for høyt med kjøleveske. Det er angitt riktig nivå med klistrelapp på motoren. Hvis den mangler så kikk på an tilsvarende motor, eller i instruksjonsbok.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Tenkte at jeg skulle komme med en liten oppsummering av hva som har skjedd siden sist.

 

I første omgang kjøpte jeg nytt radiatorlokk, og gikk nøye over seter osv på varmeveksleren. Dette kunne jeg spart meg da lekkasjen fortsatte på samme måte som før. :confused:.

Beslutningen ble så tatt om å forsøke en runde med systemrens på saltvannssiden.

Koblet av inntaksslangen en helg jeg skulle ligge  fre-søn på samme sted. Kjørte så gjennom noen bøtter med ferskvann før blandingen med systemrens og vann ble slurpet inn og motoren stoppet.

Søndag ettermiddag ble motor startet opp igjen, og  med stor spenning forventet vi at det skulle komme en hel masse grums ut av kjølevannet. - Intet synlig grums kom ut! :confused:

Da jeg kjørte hjemover samme dag kjørte jeg ganske hardt for å se hvordan temperatur/lekkasje oppførte seg nå. Temperaturen lå nå stabilt noen grader lavere enn den hadde gjordt i det siste ca 82 grader :cool:, men lekkasjen fra ferskvannet ut av radiatorlokket var ikke borte :drink:.

Etter at jeg hadde fundert noen dager besluttet jeg at varmeveksleren skulle åpnes. Tok av endelokket på varmeveksleren slik at jeg kunne se inn i enden på rørkjøleren. Staket så opp alle rør (mange) noen var forsatt tette etter rensen, men det var lett å få ut guffa (mykt).

Monterte løse deler og foretok en ny testkjøring.

Temperaturen er nå svært stabil men det er forsatt tendenser til lekkasje.

Over tid nå har det lekket ut ca 1 liter kjølevæske uten at jeg har etterfylt - tanken var at det som skal ut kommer ut, og så stopper det. Da dette ikke holdt stikk fylte jeg opp til normalt nivå igjen. Etter dette fungerer alt normalt -ikke lekkasje :cool:  og stabil temp :cool:

 

Mvh

Cato

Link to post

Mest sannsynlig er dette Topp pakningen som er gåen, er du virkelig uheldig er det toppen.

Har hatt samme problem selv med samme veksler (TMD40B).

Det som skjer er at det bygger seg opp luft i kjølesystemet som i begynnelsen fortrenger vann. Dette gjør at den første literen eller to ser ut til å "lekke" ut. Når det er fortrengt såpass mye vann at det ikke lenger blir løftet opp til lokket for å renne over, forsvinner resten av vannet over tid sammen med damptrykket som selvfølgelig må finne letteste vei ut av systemet.

 

Tror nok ikke det er så mye annet å gjøre enn å løfte toppen...!

 

Svein

Svein H

Link to post

Enig med Sveinvh.  

 

Hadde det samme med min ene motor på slutten av sesongen i fjor.  Det begynnte med at motoren blåste ut noen liter med kjølevann etter en tur.  Jeg skjønte ikke hvorfor, så jeg regnet med at den kanskje hadde vært litt varm uten at jeg hadde registrert det, så jeg bare etterfyllte.  Neste tur gikk fint, for da gikk jeg ikke over 1300 rpm, men når jeg neste gang igjen dro opp i et par tusen omdreininger spyttet den ut vann igjen.  Så, etter noen turer med etterfylling ble det plutselig så rar lyd i motoren.  Den gikk som en en eller tosylindret semidiesel, og ikke som en sekser (på lavt turtall).  I fjor vinter byttet jeg toppakning, og ved demonteringen viste det seg at toppakningen hadde røket mellom to sylindre, slik at det var lekkasje der.  Samme lekkasjen gikk også ut til kjølvannskappen.  Ny toppakning, og allt i orden.  Når jeg først hadde toppen av, ble den levert til Sylinderservice as for overhaling, og det ble byttet ventilføringer etc, og ventilene ble slipt.  Dette ga en turtallsøkning på den motoren med 200 - 300 rpm på fullt pådrag, sammenlignet med før toppakningen røk.

 

 

Nå har jeg lavere turtall på den andre motoren, så det er fare for at den toppen skal ut for overhaling i vinter, slik at den også kan oppleve en ny vår.  Jeg regner med at jeg kan dra ut en knop eller to på den jobben.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...