mausund Startet 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2020 Vil det ha noe for seg med mesan på en Askeladden p66 for å holde baugen mot vind eller fins det andre metoder å løse den på. Har ikke baugpropell Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Du kan bruke et drivanker. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 On 5/9/2020 at 9:08 AM, Høvdingen said: Du kan bruke et drivanker. Blir ikke det veldig tungvindt?! rekner med TS tenker i forbindelse med fiske! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
EmilS Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Liten båt med ganske høyt styrehus dette. Det vil sikkert gå bra med litt høy mast og stort mesanseil. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Lag en "targa" av rør som er så pass høyt at du ikke skaller hode i det og plasser den på hekken. Så sveiser du på ei mesanmast midt på targaen for å feste mesanen i. Sitér dette innlegget Link to post
-frank- Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Jeg er veldig spent på om trådstarter gjorde noe ut av dette? Jeg sliter med det samme på en mindre båt hvor jeg vurderer det samme. Frank Sitér dette innlegget Hansvik 455 - Yamaha 90 Link to post
Sjøvind Svart 5.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Litt spenstig å anbefale høy mast med mesan på en liten båt uten ballast eller? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Sjøvind skrev for 10 timer siden: Litt spenstig å anbefale høy mast med mesan på en liten båt uten ballast eller? Om du lager det enkelt, så veier det "ingenting". Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 bellen skrev 26 minutter siden: Om du lager det enkelt, så veier det "ingenting". Nei, masten veier gjerne ikke noe...men en vindkule i et mesanseil " veier"...det skal jeg love deg... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Ida Marie III skrev 38 minutter siden: Nei, masten veier gjerne ikke noe...men en vindkule i et mesanseil " veier"...det skal jeg love deg... My point exactly Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 -frank- skrev for 16 timer siden: Jeg er veldig spent på om trådstarter gjorde noe ut av dette? Jeg sliter med det samme på en mindre båt hvor jeg vurderer det samme. Frank Om formålet er å legge baugen mot været når du fisker, så er et lite drivanker forut mye enklere, og tryggere... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Nei, masten veier gjerne ikke noe...men en vindkule i et mesanseil " veier"...det skal jeg love deg... Trenger heller ikke “ti kvadrat" med mesanduk heller. På en slik båt holder det nok med rundt 0,5 kvadrat. Og du klarer ikke å slå rundt båten med det. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 bellen skrev for 1 time siden: Trenger heller ikke “ti kvadrat" med mesanduk heller. På en slik båt holder det nok med rundt 0,5 kvadrat. Og du klarer ikke å slå rundt båten med det. Nei det er mulig...men hvor effektivt det blir med et "lommetørkle" som mesanseil er jeg usikker på ...en slik båt uten kjøl legger seg på tverre av vinden med en gang.. og drifter godt.. Personlig ville jeg gått for et enkelt drivanker... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Ida Marie III skrev 4 minutter siden: en slik båt uten kjøl legger seg på tverre av vinden med en gang.. og drifter godt.. Det er derfor mesan kan være en god ide. Drivanker er bare klur, med mindre man er langt til havs og har tenkt å drive en stund. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Big Horn Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 2 hours ago, bellen said: Trenger heller ikke “ti kvadrat" med mesanduk heller. På en slik båt holder det nok med rundt 0,5 kvadrat. Og du klarer ikke å slå rundt båten med det. Skal man ha baugen mot vinden må nødvendigvis vindfanget være større akter enn baugen. Skal nok noe mer enn en halv kvadratmeter til for å kompensere for overbygget... Vil tippe du trenger 2-3 kvm før det blir noe særlig effekt, og da begynner vi å snakke krefter dersom det plutselig kommer en rosse.... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 index skrev 57 minutter siden: Det er derfor mesan kan være en god ide. Drivanker er bare klur, med mindre man er langt til havs og har tenkt å drive en stund. Nei, jeg tror fortsatt ikke det er en god idé med mesanseil på en flatbunnet/V bunnet båt med påhenger... Big Horn skrev 36 minutter siden: Skal man ha baugen mot vinden må nødvendigvis vindfanget være større akter enn baugen. Skal nok noe mer enn en halv kvadratmeter til for å kompensere for overbygget... Vil tippe du trenger 2-3 kvm før det blir noe særlig effekt, og da begynner vi å snakke krefter dersom det plutselig kommer en rosse.... ??? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 (redigert) 1 hour ago, index said: Det er derfor mesan kan være en god ide. Drivanker er bare klur, med mindre man er langt til havs og har tenkt å drive en stund. Et drivavker behøver ikke være mer en et par pøser eller en murerdunk og 10 meter line, og vil fungere som ønsket uten noe klut. Pøsene eller dunken kan også være drenert med ganske store hull, så de tømmer seg selv når de dras opp. Lite undervannsskrog / flat bunn krever mye mindre drivanker enn en seilbåt for å holde nesa mot vinden! Redigert 6.Januar.2021 av Big Horn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Joda. Men når man fisker mellom holmer og skjær så vil man ikke ha drivanker ute. Man trenger å flytte seg iblant. Et mesanseil derimot kan stå oppe hele tiden. Men mesan uten kjøl er ikke optimalt. Den bør i alle fall ikke være stor. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enslagsgjest Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Baugpropell eller autopilot er nok løsningen her. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Guest Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 (redigert) Vi er i 2021, at ingen har anbefalt en frontmontert minn kota(humminbird) eller motorguide (Lowrance) er jo helt tragedie. De motorene der, er revolusjon når det gjelder Sportfiske. Styr alt fra plotteren, telefon eller fjernkontrollen Redigert 6.Januar.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Totalt bortkastet å montere mesan på en båt som dette. Uten snev av kjøl og regulerbar fremdrift (sluregear) vil det ikke være til noe hjelp! Islendingene bruker ofte drivanker under fiske for å holde baugen mot vinden på sine line og juksabåter, og er som Høvdingen sier, det eneste som kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 @rogeri drivanker var det eneste som hadde fungert, se på det her. Vi snakker om en sportsfiskerevolusjon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.