Jump to content

Noen med erfaring med bruk av Raymarine autopilot for ratt?


Baug

Recommended Posts

Har brukt denne på en 37 fots seilbåt i et par år, uten rorgiver. For kystseilas er det ingenting å si på funksjonalitet, presis og absolutt til å stole på. For havseilas så merker jeg at den er i det minste laget når sjøen bygger seg opp.

Men for en skute på 31 fot så skal den kankje funke da og, hvis litt havseilas skulle friste en gang ;)

Link to post
Share on other sites

Fungerer greit. Etter min erfaring varer drivenheten ca 5000nm på åpent hav før den takker for seg. Har tatt knekken på nok av disse til at det bør være et noenlunde statistisk signifikant resultat.
 

75630004-3EAE-40AD-AA95-C6EF474DCE33.jpeg.745a4ca164c6734ee80151fe397c03ac.jpeg

 

Jeg har nå den større modellen med drivenhet rett på rorstamme, og den lille (+ vindror) i backup. En ganske annen opplevelse, men også en ganske annen pris. Ville ikke brukt penger på det til normal båtbruk.

Link to post
Share on other sites

En kompis seilte fra Norge, rundt Hebridene, vest av Irland og til Kanariøyene med en 27 fot Albin med rattstyring. Holdt i hvert fall det strekket i august/september.

 

Må legge til, han var imponert. Dritten surra og gikk kontinuerlig, holdt hele veien. De hadde mye drittvær, kan bekreftes, jeg rapporterte vær hele veien.

 

Kan dog ikke sammenlignes med de som koster myyyye mer.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...