Jump to content

Erstatting for Sønnak Nautilus Freeline/Marine 115Ah (61500) forbruksbatteri


Kenneth 81

Recommended Posts

Mine 2stk Sønnak Nautilus Freeline/Marine 115Ah fra før jeg kjøpte båten (så minst 6 år gamle) har tatt kvelden og trengs å byttes ut. (Helst snarlig da båten skal på vannet på onsdag. :sweat:)

 

Hva slags batteri anbefales? Det er ikke plass til noe større batteri uten å måtte bygge om batterirommet (maks ca 350mm x 350mm, så 2 batteri på 350mm x 175mm passer).

Budsjetter er på ca 3-4000 kroner så jeg må nok holde meg til gode gammeldagse bly/syre-batterier?

 

Batteriene lades enten fra dynamoen, eller fra en CTEK-lader som er koblet rett på forbruksbanken. (Dynamoen er koblet til startbatteriet (bly/syre-batteri) og lader forbruksbanken via ett BEP laderelé.)

Dynamoen er en 55A Hitachi på en Yanmar 4JH2-HTE.

 

Det ser ut som det nærmeste tilsvarende Nautilus 115Ah Sønnak har nå er Sønnak Dual SR550 (115Ah). Er disse noe tess eller bør jeg finne noe annet?

20200506_192039.jpg

20200506_192132.jpg

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

MIMA IV skrev for 21 timer siden:

I den prisklassen ville jeg gått for disse batteriene fra Sparelys

Benyttet de over flere sesonger selv i en Nidelv 28 og var godt fornøyd med de.

 

Det frister med AGM-batteri men:

"AGM og GEL batterier kan også brukes i båt og bobil. Men det er viktig at dynamo er tilpasset lading av GEL og AGM batterier. Dersom dynamo ikke er tilpasset lading av slike batterier, vil de raskt bli ødelagt og miste sin kapasitet. Dynamo kan tilpasses, ved å sette på egen styringselektronikk for dynamo, f.eks. Java sea Top Charge TC-TO"

 

Skal jeg bygge om dynamo med ny regulator så går budsjettet litt for langt over bord for denne gang dessverre... :worry:

 

 

paulseen skrev for 20 timer siden:

Jeg kjøpte nettopp 2xSønnak Dual SR550 til min båt - god pris hos Herholdt Andersen. De skal være bra! 

 

Heller mot de batteriene ja, men må se om jeg finner dem litt nærmere Skedsmokorset enn Tønsberg. :thumbsup:

 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er i samme ærend, og med samme plass begrensning. Sønnac har noen 650. (Mener jeg å huske de het). De er høyere, men samme avtrykk. 142Ah, så da får du litt mere, med mindre høyde er en begrensning i batteri rommet?

 

Eller så har jeg sett på disse: https://seatronic.no/skanbatt-fritidsbatteri-12v-115ah

 

Bra pris, antar kvaliteten er helt OK. Om de lever et år kortere enn batterier som er 50% dyrere vet jeg ikke...

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del har hatt fire stk av dem (Nautilus/Dual, det er vel samme batteri), og har vært like misfornøyd med levetid og kapasitet på alle. Nå bruker jeg Biltema sine, som oppleves som en helt annen kvalitet. Heldigvis.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

R.O skrev 15 minutter siden:

Jeg er i samme ærend, og med samme plass begrensning. Sønnac har noen 650. (Mener jeg å huske de het). De er høyere, men samme avtrykk. 142Ah, så da får du litt mere, med mindre høyde er en begrensning i batteri rommet?

 

Eller så har jeg sett på disse: https://seatronic.no/skanbatt-fritidsbatteri-12v-115ah

 

Bra pris, antar kvaliteten er helt OK. Om de lever et år kortere enn batterier som er 50% dyrere vet jeg ikke...

 

 

 

Frister å gå opp til 140Ah da jeg har god plass i høyden, men den prisforskjellen.... Den var ikke liten!

Kanskje man bare skal gå for billigst mulig og håpe på det beste... :smiley:

 

 

index skrev 4 minutter siden:

Jeg for min del har hatt fire stk av dem (Nautilus/Dual, det er vel samme batteri), og har vært like misfornøyd med levetid og kapasitet på alle. Nå bruker jeg Biltema sine, som oppleves som en helt annen kvalitet. Heldigvis.

 

Har hatt Biltema start-batteri i ett par-tre år nå uten problemer. Må kanskje vurdere det på forbruksbanken og. Vanskelig å finne noe god info på nett om hva som er bra eller ikke... :worry:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Kenneth 81 skrev 46 minutter siden:

 

Det frister med AGM-batteri men:

"AGM og GEL batterier kan også brukes i båt og bobil. Men det er viktig at dynamo er tilpasset lading av GEL og AGM batterier. Dersom dynamo ikke er tilpasset lading av slike batterier, vil de raskt bli ødelagt og miste sin kapasitet. Dynamo kan tilpasses, ved å sette på egen styringselektronikk for dynamo, f.eks. Java sea Top Charge TC-TO"

 

Skal jeg bygge om dynamo med ny regulator så går budsjettet litt for langt over bord for denne gang dessverre... :worry:

 

 

 

Heller mot de batteriene ja, men må se om jeg finner dem litt nærmere Skedsmokorset enn Tønsberg. :thumbsup:

 

 

Når jeg kjøpte 3 stk av denne gjorde ikke jeg noe med dynamo. De batteriene holdt godt på strømmen de årene vi hadde båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag 2x100 på forbruk, og har mistanke om at de ikke er helt 100%. Monterte batterivakt for noen dager siden, så nå skal jeg se litt hva forbruket er før jeg setter inn nye. Har også plass til 3x115 med kun enkel tilpassing.... I år antar jeg alle båthavner er smekk fulle, så man må rigge seg godt for uthavner....:)

Link to post
Share on other sites

Kenneth 81 skrev On 7.5.2020 at 16.31:

Det ser ut som det nærmeste tilsvarende Nautilus 115Ah Sønnak har nå er Sønnak Dual SR550 (115Ah). Er disse noe tess eller bør jeg finne noe annet?

Det finnes ingen batterier som er så gode at de overlever dine lageringsrutiner så det er nok ett fett hva du ender opp med.
Kjøp de av de som kan minst mulig om batterier så kan det hende du får reklamert på de.
Kanskje BT er stedet?
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 21 minutter siden:

Det finnes ingen batterier som er så gode at de overlever dine lageringsrutiner så det er nok ett fett hva du ender opp med.
Kjøp de av de som kan minst mulig om batterier så kan det hende du får reklamert på de.
Kanskje BT er stedet?
 

 

De gamle har overlevd godt over 5 år, så håper de nye varer like lenge. 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Mine gamle 115 Ah Nautilus skiftet jeg etter 10 år , da jeg trodde de hadde tatt kvelden i løpet av vinteren. Kjøpte nye åpne bly Sønnak dual purpose 115 Ah nå i vinter på tHansen. Viste seg at det ikke bare var batteriene , men laderen  hadde også tatt kvelden. En 25 A Ctek lader som var 15 år gammel , så under tvil ble det en ny Ctek M15.

Kanskje det var laderen som var skylden i at batteriene ble utladet til 10 V da jeg fant en smeltet elektronikkdel da jeg åpnet laderen. Dette er lader til over 3000 kr. så den lar seg kanskje fikse?

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 8 timer siden:

Det er lov til å håpe men lar du batteriene tape seg ned til 7 og 10 V hjelper det ikke håpe.
Det tar drepen på alle batterier uansett merke og alder på batteriene.
 

 

Normalt står batteriene i båten med vedlikeholdslader på over vinteren, og jeg har aldri hatt dem under 12V før (Så vidt jeg vet).

 

Grunnen til at de har blitt tappet ned så hardt aner jeg ikke da hovedbryteren har stått av og forbrukerne som er koblet direkte også står av.

 

Desverre har de stått uten lading i en periode da noen har dratt ut landstrømledningen for å lade sin egen båt.... :headbang:

 

Ny rutine blir å enten ta ut sikringen til VHF, lensepumpe og dieselvarmer i tillegg til å skru av hovedsyrømbryter og prøve å få sett til båten oftere, eller å ta med batteriene hjem på vinteren.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev 52 minutter siden:

Det enkleste du kan gjøre er å koble fra batteriene etter at du har toppladet batteriene før vinteropplag. Da kan du være rimelig sikker på at det går greit.

 

 

Tror det blir fremtiden ja. Kanskje sette dem i garasjen så det blir enklere å sjekke hvilespenning og topplade dem ved behov. Som bonus så får jeg to årlige styrketreningsøkter da... :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

atletico1 skrev for 4 timer siden:

Mine gamle 115 Ah Nautilus skiftet jeg etter 10 år , da jeg trodde de hadde tatt kvelden i løpet av vinteren. Kjøpte nye åpne bly Sønnak dual purpose 115 Ah nå i vinter på tHansen. Viste seg at det ikke bare var batteriene , men laderen  hadde også tatt kvelden. En 25 A Ctek lader som var 15 år gammel , så under tvil ble det en ny Ctek M15.

Kanskje det var laderen som var skylden i at batteriene ble utladet til 10 V da jeg fant en smeltet elektronikkdel da jeg åpnet laderen. Dette er lader til over 3000 kr. så den lar seg kanskje fikse?

 

Det burde være fullt mulig å fikse laderen om man får tak i den ødelagte delen. Men om man ikke får fikset alt, f.eks. fordi den synlig ødelagte delen har gått pga. en annen skjult feil, så risikerer man jo å ødelegge flere batteri så da kan det jo fort bli dyrt å prøve å reparere.

 

Jeg vet ikke hvor gammel Ctek'en min er, men det er jo fullt mulig at den begynner å bli sliten den og. Den sto i båten når jeg kjøpte båten for 6 år siden så den er minst så gammel.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Batteriet i båten såvel som batteriet til elvinsjen er begge fra 2007 og er fortsatt i live, ikke som nye, men gjør jobben fortsatt. Tar de ut av båten, lader de opp og har de i kald garasje. Sjekker et par ganger i løpet av vinteren og gir dem en liten boost med en billig og enkel lader. Det siste bare for sikkerhets skyld. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev Just now:

Batteriet i båten såvel som batteriet til elvinsjen er begge fra 2007 og er fortsatt i live, ikke som nye, men gjør jobben fortsatt. Tar de ut av båten, lader de opp og har de i kald garasje. Sjekker et par ganger i løpet av vinteren og gir dem en liten boost med en billig og enkel lader. Det siste bare for sikkerhets skyld. 

 

Er nok det som blir rutinen fra nå av ja. :thumbsup: Skulle bare ønske det var lettere å få batteriene ut av rommet sitt, men får ta det som en treningsøkt så går det nok bra! :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 4 minutter siden:

Så lenge de står kaldt så kan de jo bare bli stående der de "hører hjemme"?

 

Tenker litt fram og tilbake på det. Ulempen med å la dem stå i båten er at det fort kan gå litt for lenge mellom hver gang de får ettersyn. Står de i garasjen så vil de nok få litt mer oppmerksomhet. Har heldigvis en hel sommer til å bestemme meg på. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

MIMA IV skrev for 21 timer siden:

 

Når jeg kjøpte 3 stk av denne gjorde ikke jeg noe med dynamo. De batteriene holdt godt på strømmen de årene vi hadde båten.

 

Må klare å bestemme meg i løpet av helgen. Har egentlig ikke satt av penger til batteri på båtbudsjettet i år i det hele tatt så frister å gjøre det billigst mulig, men hadde jo helt klart vært kjekt å få litt mer kapasitet. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...