Jump to content

Erstatting for Sønnak Nautilus Freeline/Marine 115Ah (61500) forbruksbatteri


Kenneth 81

Recommended Posts

R.O skrev for 9 timer siden:


hvor handlet du, ser at prisen varierer mye...

 

Jeg bestilte fra Batteributikken.com. Lav pris, god service og billig frakt. :thumbsup:

 

https://www.batteributikken.com/products/sr550-snnak-dual

 

Jeg bestilte batteriene i nettbutikken på søndag og fikk dem levert på døra på mandags ettermiddag for 119 kroner. Kjempefornøyd med den! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Jannmar skrev for 9 timer siden:

 

Og skikkelige batteritilkoblinger :thumbsup:

 

Jeg la nytt el-anlegg i båten i 2015, da ble det skikkelige koblinger og tjukke kabler over alt! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Jeg ser forsåvidt nå på bildet at jeg kunne vært litt mer grundig når jeg malte nedi batterirommet i forrige uke... Får ta en runde til når båten er på land igjen. :headbang:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Kenneth 81 skrev for 2 timer siden:

 

Jeg bestilte fra Batteributikken.com. Lav pris, god service og billig frakt. :thumbsup:

 

https://www.batteributikken.com/products/sr550-snnak-dual

 

Jeg bestilte batteriene i nettbutikken på søndag og fikk dem levert på døra på mandags ettermiddag for 119 kroner. Kjempefornøyd med den! :smiley:


Man skal være klar over at de der batteriene har vært på konstant tilbud i flere år. Jeg har nå mitt andre sett etter at jeg fikk nye batterier på reklamasjon etter 18 måneder. Det jeg da oppdaget var at leverandør hadde et sinnsykt stort lager av disse batteriene. Om de ble «dumpet» av sønnak på et tidspunkt vet jeg ikke, men vær veldig nøye på å sjekke spenningen på dem når du kjøper dem. Om de er «dumpet» så er det mange levrandører som har hatt de på lager lenge og kanskje ikke vedlikeholdsladet de. Jeg fikk meg mange store overraskelser når jeg målte spenning på de min leverandør hadde på lager. Det heter at disse batteriene er vedlikeholdsfrie, men selv sønnak sier at de skal etterfylles med vann. Det er et langt deksel over cellene som kan vippes opp. 

 

 

Link to post
Kjellg skrev 6 minutter siden:


Man skal være klar over at de der batteriene har vært på konstant tilbud i flere år. Jeg har nå mitt andre sett etter at jeg fikk nye batterier på reklamasjon etter 18 måneder. Det jeg da oppdaget var at leverandør hadde et sinnsykt stort lager av disse batteriene. Om de ble «dumpet» av sønnak på et tidspunkt vet jeg ikke, men vær veldig nøye på å sjekke spenningen på dem når du kjøper dem. Om de er «dumpet» så er det mange levrandører som har hatt de på lager lenge og kanskje ikke vedlikeholdsladet de. Jeg fikk meg mange store overraskelser når jeg målte spenning på de min leverandør hadde på lager. Det heter at disse batteriene er vedlikeholdsfrie, men selv sønnak sier at de skal etterfylles med vann. Det er et langt deksel over cellene som kan vippes opp. 

 

 

 

Kontrollmålte hvilespenningen når jeg satte dem inn. Den lå på noe over 12,7V (Ifølge ett gammelt multimeter) så tror de skal være i god form. Kjenner til det dekslet over cellene, akkurat likt med de gamle batteriene jeg tok ut. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Jeg kjøpte 2 av disse batteriene nå i vår hos en lokal butikk. Da jeg kom hjem, målte jeg batteriene til 12,1 og 12,3 V! Butikken svarte med at det var vanlig at enkelte batterier hadde lav spenning. Ringte da til Sønnak, som sa at hvis batteriet hadde stått med lav spenning over lengre tid, ville dette aldri bli et godt batteri. Butikken ville prøve å "reparere" batteriene. Etter en del diskusjon, fikk jeg nye batterier. Jeg hadde med multimeter, og målte spenningen til 13V. Butikken hadde ladet batteriene før jeg kom. Spørsmålet er hva batteriene var på før lading, de sa det var 12,6???? Spennende å se hvor lenge disse holder, mine tidligere har holdt over 10 år. Moralen blir å ha med multimeter og sjekke ved kjøp av nye batterier neste gang.

Link to post
GMM skrev 59 minutter siden:

Jeg kjøpte 2 av disse batteriene nå i vår hos en lokal butikk. Da jeg kom hjem, målte jeg batteriene til 12,1 og 12,3 V! Butikken svarte med at det var vanlig at enkelte batterier hadde lav spenning. Ringte da til Sønnak, som sa at hvis batteriet hadde stått med lav spenning over lengre tid, ville dette aldri bli et godt batteri. Butikken ville prøve å "reparere" batteriene. Etter en del diskusjon, fikk jeg nye batterier. Jeg hadde med multimeter, og målte spenningen til 13V. Butikken hadde ladet batteriene før jeg kom. Spørsmålet er hva batteriene var på før lading, de sa det var 12,6???? Spennende å se hvor lenge disse holder, mine tidligere har holdt over 10 år. Moralen blir å ha med multimeter og sjekke ved kjøp av nye batterier neste gang.


Akkurat dette jeg frykter. Om det er slik at Sønnak dumpet flere tusen batterier for 4-5 år siden og de har stått uten lading, så er det et problem. Ikke noe problem å få disse 115Ah batteriene til 1600kr nå i dag.  

 

 

Link to post

Nei,Sønnak har ikke dumpet batterier i markedet.
Grunnen til at batterier til båt "alltid" er på tilbud er pga konkurransen i markedet uansett hvilken merke man fører.
Men viktig å kjøpe batterier i fra forhandler som vedlikeholder de batteriene man har på lager som man ikke fikk solgt forrige sesong.
De batteriene som har spenning lavt på 12 tallet har stått oss forhandleren over vinteren uten å bli ladet opp.
Slike sesong batterier SKAL lades opp på høsten før lagring og lades opp en gang til før de selges neste år.
Dette syndes det mye mot og kundene opplever å få batterier med kortere levetid og lavere kapasitet.  

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
GMM skrev for 10 timer siden:

Jeg kjøpte 2 av disse batteriene nå i vår hos en lokal butikk. Da jeg kom hjem, målte jeg batteriene til 12,1 og 12,3 V! Butikken svarte med at det var vanlig at enkelte batterier hadde lav spenning. Ringte da til Sønnak, som sa at hvis batteriet hadde stått med lav spenning over lengre tid, ville dette aldri bli et godt batteri. Butikken ville prøve å "reparere" batteriene. Etter en del diskusjon, fikk jeg nye batterier. Jeg hadde med multimeter, og målte spenningen til 13V. Butikken hadde ladet batteriene før jeg kom. Spørsmålet er hva batteriene var på før lading, de sa det var 12,6???? Spennende å se hvor lenge disse holder, mine tidligere har holdt over 10 år. Moralen blir å ha med multimeter og sjekke ved kjøp av nye batterier neste gang.

Typisk eksempel på hvem du ikke skal kjøpe batterier av.
Det er da ingen som lader opp batterier som holder 12,6V ?
Du har sikkert endt opp med å få to batterier til som har vært lagret over tid i en butikk uten lade rutiner.
Jeg ville fått utført en test med en batteritester da det står klart og tydelig på etiketten til batteriet hva den skal klare i avgi av amper.
Det klarer ikke ett batteri som har vært lagret helt ned til 12,1V fordi det har begynt å sulfatere.
'Har man endt opp med slike batterier er kapasiteten for lav og aldringen av batteriet er i god gang så ett slikt batteri vil ikke oppnå lang levetid- 
 

Link to post
pipe skrev 11 minutter siden:

Typisk eksempel på hvem du ikke skal kjøpe batterier av.
Det er da ingen som lader opp batterier som holder 12,6V ?
Du har sikkert endt opp med å få to batterier til som har vært lagret over tid i en butikk uten lade rutiner.
Jeg ville fått utført en test med en batteritester da det står klart og tydelig på etiketten til batteriet hva den skal klare i avgi av amper.
Det klarer ikke ett batteri som har vært lagret helt ned til 12,1V fordi det har begynt å sulfatere.
'Har man endt opp med slike batterier er kapasiteten for lav og aldringen av batteriet er i god gang så ett slikt batteri vil ikke oppnå lang levetid- 
 

Ja, jeg ville egentlig ha pengene tilbake, men det gikk de ikke med på. Jeg ble sett på som en vanskelig og brysom kunde! Har du tips til hvilken batteritester jeg kan bruke, det er vel sikkert et mer avansert apparat.

Link to post
GMM skrev 28 minutter siden:

Har du tips til hvilken batteritester jeg kan bruke, det er vel sikkert et mer avansert apparat.

Det enkleste er å ta med batteriene til en annen forhandler for å få målt batteriene der.
Det tar bare noen sekunder pr batteri og man får med seg en utskrift.
Dette gjør de gratis.
Ikke aksepter at amper tallet på testen er under det som står på etiketten på batteriet.

Alternativ to er å kjøpe seg ett egent enkelt test instrument.
BT har ett instrument til kr 349
 https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000035744

Dette er enkelt å bruke selv om man ikke har tatt i ett slikt før,
Man leser av amper og hvilken norm det er målt etter på etiketten på batteriet.
Så stiller man inn amper og velger norm som på Sønnak batteriet er oppgitt i EN og trykker på test.

Alternativ tre er å komme til meg i Tønsberg hvis du bor i nærheten.
Har ett Midtronics testinstrument med papirutskrift slik mange batteriforhandlere bruker og kaffe på kanna. 

https://www.bema.no/batteritestere-og-backup/midtronics-batteritester-mdx-335p-m-integrert-printer-article691-967.html

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Ikke alltid slike testere vil avdekke slike «feil». Jeg reklamerte på batteri som hadde lav syrevekt i alle fall på 1 celle. Husker ikke nå hvor lav den var men den var over på det hvite feltet på skalaen. Men batteritesteren til sønnak viste at batteriet var helt i orden. Han tok til og med utskrift av det for å diskutere med meg. Heldigvis så kom jeg i mål med nye batterier. 

Link to post
DR_Nelson skrev 1 time siden:

50% rabatt og så koster de over 1700kr! Noen har blitt lurt her. Hos Sønnak koster disse 1600kr ink mva. 

 

Den rabatten er bare tull ja!

Ser ut som de har justert opp prisen siden søndag. Jeg betalte 1646 kr stk pluss 119 i frakt. Det ble en grei totalpris for å få dem levert på døra dagen etter jeg bestilte dem. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
pipe skrev for 19 timer siden:

Det enkleste er å ta med batteriene til en annen forhandler for å få målt batteriene der.
Det tar bare noen sekunder pr batteri og man får med seg en utskrift.
Dette gjør de gratis.
Ikke aksepter at amper tallet på testen er under det som står på etiketten på batteriet.

Alternativ to er å kjøpe seg ett egent enkelt test instrument.
BT har ett instrument til kr 349
 https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000035744

Dette er enkelt å bruke selv om man ikke har tatt i ett slikt før,
Man leser av amper og hvilken norm det er målt etter på etiketten på batteriet.
Så stiller man inn amper og velger norm som på Sønnak batteriet er oppgitt i EN og trykker på test.

Alternativ tre er å komme til meg i Tønsberg hvis du bor i nærheten.
Har ett Midtronics testinstrument med papirutskrift slik mange batteriforhandlere bruker og kaffe på kanna. 

https://www.bema.no/batteritestere-og-backup/midtronics-batteritester-mdx-335p-m-integrert-printer-article691-967.html

Takk for tips! Da har jeg flere alternativer!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...