Jump to content

Noen med erfaring med NASA bm-1 batteri måler

Rookie_332

Recommended Posts

Har koblet opp alt bortsett fra å koble alle minusene fra de forskjellige forbruks enhetene a kjøleskap , lys, plotter, VHF, etc. Jeg har 3 forbruks batterier på 900* 135ah og ett start batteri på 1000* 190 ah (litt over dimonsjonert men det var det de hadde inne men måtte ha 1000 start amp . Jeg har 2*ankervinsj og baug propell på forbruk burde jeg her kobble om de på start da de kun stort sett brukes når motoren går og jeg har så pass ah på 190 der og også for skilt dette fra bm-1 måleren og? Så ergo rest minus da blir koblet opp mot bm-1. Det står i manualen at alle minus for forbruker må taes bort fra batteri og kobles på sjønt og kun en minus fra skjønt til batteri hvis jeg evt ikke klarer å få alle minus vekk fra batteri og over på skjønt vil det da kun bli en missvisning på det forbruket da noen omkabling kan bli litt jobb ? evt omkabling på dette da også er kjøleskap og lette forbruks hva bør evt kv på kabelen være for å være sikker kan mulig bli strekk på 2-3 m ok mye her men håper på info ?

Her var det mye info ja...:smiley:. Kan bare si at jeg har BM-1 og har bra erfaring med den. Men den brukes kun opp mot forbruksbatterier, og jeg har shunten plassert slik at alle brukere på minus-siden er koblet etter shunten. Det vil si at det er kabel fra batterienes felles minuspol til shunten, deretter kan alle brukeres minuspol kobles til etter det. Vet ikke hvordan du ser på det, men jeg er egentlig bare interessert i å monitorere strøm inn/ut og kontinuerlig spenning på forbruksbatteriene. Har vinsj på forbruksbatteriene, men har ikke baugpropell i det hele tatt. Startbatteriet har jeg et eget lite voltmeter på, det holder lenge til å holde oppsyn med det.

Lucky Strike skrev 1 time siden:

Det vil si at det er kabel fra batterienes felles minuspol til shunten,

For å presisere det, så skal også minus fra startbatteriet kobles etter shunten. Altså KUN en kabel fra forbuk minus til shunten, absolutt ingenting annet.  Gjør du noe annet, vil battmeteret vise feil.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lucky Strike skrev 1 time siden:

Her var det mye info ja...:smiley:. Kan bare si at jeg har BM-1 og har bra erfaring med den. Men den brukes kun opp mot forbruksbatterier, og jeg har shunten plassert slik at alle brukere på minus-siden er koblet etter shunten. Det vil si at det er kabel fra batterienes felles minuspol til shunten, deretter kan alle brukeres minuspol kobles til etter det. Vet ikke hvordan du ser på det, men jeg er egentlig bare interessert i å monitorere strøm inn/ut og kontinuerlig spenning på forbruksbatteriene. Har vinsj på forbruksbatteriene, men har ikke baugpropell i det hele tatt. Startbatteriet har jeg et eget lite voltmeter på, det holder lenge til å holde oppsyn med det.

Takk for tilbakemeldingen jeg håper å få oversikt på hva totalt % eller ah det er igjen på forbruks banken så jeg kan tegne meg ett bilde for hvor mye jeg har igjen ? 

Lars H. skrev 1 minutt siden:

For å presisere det, så skal også minus fra startbatteriet kobles etter shunten. Altså KUN en kabel fra forbuk minus til shunten, absolutt ingenting annet.  Gjør du noe annet, vil battmeteret vise feil.

Ah takker der hadde jeg gjort feil ??

Det står iflg om dette i manualen:

If higher currents than the 20-hour rate are drawn from the battery, the 
available capacity is reduced. For example, if it is steadily discharged at 10 
times the 20-hour rate (50 Amps from a 100Ahr battery), the available 
capacity falls to about half of the stated capacity. The battery will be flat 
after about 1 hour instead of the expected 2 hours. (However, if the battery 
is left to recover with the heavy load removed, most of its remaining 
capacity will return after perhaps 20 hours' resting or at a discharge rate 
close to the 20-hour rate.) The BM1/BM2 makes due allowance for these 
effects when estimating the battery's state of charge and the expected time 
to discharge the battery fully.

Komodo skrev for 8 timer siden:

Ja, se der ja. Og da tar den jo heller ikke høyde for at batteriet gir mer enn stemplet ved lavere belastning enn C20. 

Oversettelse: BM1 / BM2 tar hensyn til disse
 effekter når du estimerer batteriets ladetilstand og forventet tid
 for å tømme batteriet helt.

Betyr ikke det at effekten blir tatt høyde for?

Jeg har en sånn liggende som skal monteres i båten med det første. Jeg har både baugpropell og ankervinsj på startbatteriet, så jeg tenker at ved å koble som vist i manualen skal det kunne fungere fint. Jeg har kun vanlige forbrukere koblet til forbruksbanken som er 2x115 Ah.

image.png.e4679cf61faf1142b63ea3a9463010ac.png

Angående peuckerts effekt, så står det ikke spesifikt noe om dette i manualer for dette instrumentet, kun det avsnittet jeg siterte tidligere i dag. Jeg antar at dette for å ta hensyn til peukerts effekten, og at det brukes en fast verdi (som ikke er oppgitt).

Nå har jeg lest litt i manualen for Victron BMV 712, og her står dette forholdsvis fyldig beskrevet. Som default brukes en verdi på 1,25 og det anbefales å ikke endre denne selv om det kan gjøres. F.eks tenker jeg verdien på det aktuelle batteriet kan legges inn.

Det står også at peukerts formelen ikke er mer enn en grov tilnærming av virkeligheten. "Please note that Peukert’s formula is no more than a rough approximation of reality, and that at very high currents, batteries will give even less capacity than predicted from a fixed exponent. We recommend not to change the default value in the BMV, except in case of Li-ion batteries: See section 6."

Jeg lurer da på hva den store forskjellen på f.eks Victrons instrument og dette fra NASA er når det gjelder beregning av denne effekten. Den er jo som det tyder på likevel ikke konstant, men kun gir en grov tilnærming.

Uansett har jeg tenkt at dette billige instrumentet vil være godt nok for mitt bruk.

Ja det koster ca tusenlappen mer og har flere funksjoner, har større shunt og diverse. Men i forhold til å måle forbruket og estimere gjenværende kapasitet ved varierende belastning, noen som vet om det er en vesentlig forskjell på disse to?

Er fullt klar over at romfartsorganisasjonen ikke har noe med dette å gjøre. 

• 2 år senere...

Henger meg på her med et tilleggsspørsmål. 

Er det noen som vet om denne fungerer med lithium batteri også? Kan ikke se hvorfor det ikke skulle gå bra, men det er noen som opplyser i produkt teksten at deres modell fungerer med lithium og bly batteri.  Jeg har nasa bm1  fra før og er godt fornøyd med den, så hvis det fungerer så blir den ikke "pensjonist" helt enda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...