Jump to content

Sprekk i tak på snekke.


laffenxxx

Recommended Posts

Gammel snekke hvor mast har lagd sprekker i yttertak . Det ligger ett tynt 3-4 mm glassfiberlag som har en struktur på oversiden. Under, men helt inntil overtaket ligger det et nytt lag i tilsvarende tykkelse. Dette er ikke festet sammen utover at det er brukt gjennomgående skruer på mastfeste. Så er spørsmålet hvordan dette skal løses. Det vises at det har vært noen lekkasjer på taket, men det er vel ikke mere å vente etter 39 år. Her er det jeg ser som mulighet :

1.Skære opp undertaket å plaste opp igjen dette fra undersiden med glassfiber, dette vil da lime taket sammen. Her vil jeg da beholde strukturen i platen på oversiden.

2.Skjære gjennom overtaket hvor jeg da trekker dette 5 cm utenfor mastfeste , lager en aluplate som gjenges opp og som da plastet inn fra oversiden til nytt mastfeste. Dette vil da lage en forhøyning på taket.

3. Sette en ventil inn i skadet område , legge en aluplate over som skrues i listene over cabin og feste mast i denne platen . Ville det være lurt å sette på et rustfritt gjengestål mellom vindskjerm og mast for støtte?       Noen synspunkter ?

20200501_180206.jpg

20200504_193605.jpg

20200504_193637.jpg

Link to post
Share on other sites

Om du er familiær med å støpe, er det å foretrekke,men er en del arbeid med nedsliping, mating, støping og maling.

 

På denne ville jeg lagt alu doblingsplate over og under i Tec7, og bolte igjennom begge.

Platene bør da være ca 40-50mm større enn mastefoten i alle retninger. 4-5mm tykke.

Det er viktig at platen over har en hel streng med Tec-7 rundt ytterkanten. Den gjør da tettingen. Ellers bør det være heft på så stor del av platen som mulig.

Plata under hjelper å stive det skadede området. En skrue i hvert hjørne, trekker det sammen inntil limet tørker.

Bruk maskeringstape rundt før du trekker dette sammen, så blir det pent også.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...