Jump to content

Eksosblandebend Yanmar 3JH5E, er det utgått?


alidal

Recommended Posts

Har du sjekket yanmardeler.no?

Jeg kjøpte i høst originalt bend til min Yanmar 4JHE fra 1986 der, pluss original varmeveksler og eksosmanifold. Det er meget servicevenlige folk. Send dem en mail og spør.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg må åpne og se hvordan det ser ut innvendig før jeg bestiller nytt..

Så bare det stod i servicemanualen at det skulle skiftes annet hvert år. 

(burde jo ha sett det før båten er 10 år!) :nonod:

Har sett på ebay, men finner ikke den typen som jeg skal ha..

 

Link to post
Share on other sites

alidal skrev 1 minutt siden:

Tror jeg må åpne og se hvordan det ser ut innvendig før jeg bestiller nytt..

Så bare det stod i servicemanualen at det skulle skiftes annet hvert år. 

(burde jo ha sett det før båten er 10 år!) :nonod:

Har sett på ebay, men finner ikke den typen som jeg skal ha..

 


Jeg har en 4LHA og der står det også at det skal skiftes på x antall timer. Hadde av mitt etter 13 år og 1500 timer og fikk det sandblåst. Ingen synlig slitasje så jeg satt det bare på igjen. Var også og så på ebay men fant heller ikke et som var makent til ditt.  

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra at flensen på mitt 34 år gamle (3000 timer) bend på min Yanmar 4JHE var rustent, var også det indre røret der kjølevannet kommer inn rustet helt bort.

 

bend_rust.jpg.43f1d6ff675381ed9b37054cca50933c.jpg

 

bendx2.jpg.0a6aa86be2267edecde4c4d2a6deed71.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei marine lager rustfritt eksosbend til motoren din. Det er konstruert litt annerledes. Kjøpte  fra dem til min Volvo D1-30.  De selger via eBay og jeg fikk det på døra i løpet av en ukes tid. Kvalitetsprodukt. Til min båt kostet det ca kr 3800,- inn moms frakt etc.

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 5 timer siden:

Det hørtes da voldsomt ut!

Jeg har en yanmar 3JH3E, men har det andre bendet på tegningen din ( det som er merket optional).

Bendet har stått på motoren i 18 år (1.250 timer gangtid på motoren) og er like fint som nytt.

 

Her må jeg korrigere meg selv.

Jeg sjekket eksosbendet grundig da jeg kjøpte båten i 2016, altså for 4 år siden. Båten var da 16 år gammel og hadde gått ca. 600 timer.

Bendet var da helt feilfritt.

Jeg hadde da allerede kjøpt et nytt bend fordi jeg regnet med at det måtte skiftes. Hadde lest manualen, tidligere eier hadde aldri byttet bend og jeg hadde da liten greie på eksosopplegg i båt med innenbordsmotor.

Det nye bendet ligger fremdeles i garasjen.

Jeg har ikke sjekket bendet siden den gang.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

blueline skrev 45 minutter siden:

Hei marine lager rustfritt eksosbend til motoren din. Det er konstruert litt annerledes. Kjøpte  fra dem til min Volvo D1-30.  De selger via eBay og jeg fikk det på døra i løpet av en ukes tid. Kvalitetsprodukt. Til min båt kostet det ca kr 3800,- inn moms frakt etc.

Hei marine? Aldri hørt om, har du noe kontaktinfo? 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...