Jump to content

Hvilken type Volvo Penta-drev er dette? Og hvilken propell kan benyttes?


Gjovik2020

Recommended Posts

Jeg har en 1980 Fjord 21" med Volvo Penta drev som sårt trenger en ny propell. Jeg er helt grønn når det kommer til slike ting og lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med å identifisere hva dette drevet heter, om jeg har kort eller lang aksel og hvor jeg evt kan få kjøpt propell til denne til en alright pris? Propellen er merket med "15 L 15".

 

Har også et per andre spørsmål;

- Badeplattformen/stigen er synlig på det første bildet. Det har begynt å flasse en del lakk og lurer derfor på hva som er greieste måten å få det tilbake til "bruks-stand"? Pussemaskin, tre-olje og noen lag med lakk? 

- Skal bytte olje på overnevnte drev og har fått beskjed om å bruke gear-olje med 75-90 viskositet. Hvor mange liter går det på dette drevet?

 

 

Screenshot_20200409-213111_Snapchat.jpg

20200508_162148.jpg

20200502_173204.jpg

Redigert av Gjovik2020
Endret tittel i henhold til forumregler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 45 minutter siden:

Dette er et SP280 drev, og det skal være motorolje på dette drevet. 

Hvilken viskositet? mineral, del-syntetisk eller syntetisk?

 

Kjenner jeg blir litt bekymret når det kommer så mange forskjellige meninger rundt hva man skal fylle :)

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg må dra opp igjen denne tråden for å spørre om noen vet hvilken propell jeg må ha til dette drevet?

Jeg bestilte denne: https://www.marinepartsnorge.no/propeller/aluminiums-propell/potalu-volvo-penta/pav-produkter/propell-alu-3-blader-15x15-kort-hub-sol8712-150-15/  siden jeg tydeligvis har kort aksling. Men denne propellen ble for lang slik at jeg ikke får plass til ringen med "ørene" som låser den ytterste delen på propellakslingen. Ser ut som at selve hub'en på propellen jeg har kjøpt er 12cm, mens den gamle er 9

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...