Jump to content

4 uker i båten med familien. Leie ut huset? Noen gjort det før?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Noen som har seilt sin egen sjø om sommeren, og leid ut huset uke for uke? Hvordan har det vært?

 

Jeg bor midt i smørøyet mtp. sommer på Sørlandet. Har storr hus i Grimstad,  i et rolig og barnevennlig boligfelt. Har 5-6 soverom, 2 kjøkken, 2 bad, masse parkeringsplass, stor og flat hage tilrettelagt for barnelek - og ligger skjermet til. 10 minutters gange på fine veier til flotte (!) strender. Grillhus i hagen, svømmebasseng (4 m rundt, 1,2 m dybde) etc. 

 

I og med at fruen studerer fullt og sommerjobben ble kansellert pga korona, og jeg kan dra med meg jobben overalt, så vurderer vi å ta med våre 3 barn og nyte Sørlandets skjærgård.

 

Ved å leie ut så må vi hjem en gang i uken og sjekke ved utsjekk regner jeg med, og klargjøre for neste utleie.

 

Vet ikke helt hva vi kan leie ut før, men kanskje 15000 per uke i juli? Da er det plass til 1-2 familier, eller en familie pluss besteforeldre etc. Er hovedstue oppe, og kino/ kjellerstue nede. 2 innganger, men dør mellom enhetene.

 

Er 15 minutter til Arendal med sine severdigheter, restauranter, Vitensenter etc. 35 minutter til Dyreparken. Så relativt greie avstander. 

 

Kan til og med leie ut med båtplass, da min båt er borte.

 

Vi begynte å snakke løst om dette i går, for kunne vi fått 45000 til 60000 i skattefri inntekt i sommer så hjelper jo det på all den tiden kona studerer (ett år igjen). Samt at vi har jo lyst til å prøve oss på flere uker i båten.

 

Hva er din erfaring hvis du har gjort dette før?

Hvor ville du lagt ut huset til sommerleie (Finn/ airbnb)?

Noen måte vi kan unngå å få feil leietakere?

Hvordan har du evt. løst overgang fra utleie til utleie hvis du ikke er hjemom selv?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har stor forståelse for tanken, ikke minst da dette markedet er meget potent i år av naturlige grunner. Helt skattefritt er det vel ikke hvis du gjør det etter boka? Tror du må skatte 22% av 85% av beløp over 10.000, men til å leve med.

 

Finn er vel det beste stedet å annonsere vil jeg tro.

 

Skal du leie ut uke for uke ville jeg for egen del ha tatt et depositum og vært selv tilstede ved overtagelser til/fra leietagere/e. Prøv å leie ut to ganger to uker så sparer det deg for mye ekstra arbeid og usikkerhet!

 

Mine to cent.

 

ps

Vi leier ut vårt hus på Kreta, men KUN til folk vi kjenner/har møtt, aldri til ukjente.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, det er mulig noen skatteendringer jeg ikke har fått med meg. Har ikke leid ut hus som feriebolig før. Sist gang jeg leide ut var det som hybel, og den gangen skattefritt. 

 

Ideelt er 2 uker om gangen ja. Helt klart. 🙂

 

Jeg må vel ta en prat med forsikringsselskapet mitt også. Høre hva de dekker ved evt utleie. Ser ut for meg som at utleie via Airbnb har forsikring gjennom dem, men om den er stolbar og har grei dekning og oppgjørstid vet jeg jo ingenting om.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg leier selv ut to hybler fast.

 

Dersom man ønsker egen uteleieforsikring så kreves det normalt 3mnds depositum og koster 500kr i året.

Men jeg vet ikke hvordan dette fungerer når man leiet ut hele huset.

Så det er nok lurt å ta en telefon til forsikringen.😊 

Link to post
Share on other sites

Jeg har leid ut gjennom AirBnb i to sommersesonger og det fungerer meget bra, ikke noe problemer for min del. Så det anbefales, meget god kundeservice osv. Men sett deg litt inn i hvordan du skal sette opp annonsen, det kan være greit å ikke leie ut til alle.... men det funker greit å sette opp begrensninger. På denne måten kan du sørge for at kun de med topp tilbakemelding kan leie hos deg.

Link to post
Share on other sites

Takk @Sjøholken. Har du noe tips til steder hvor jeg kan lese om hvordan annonsen bør settes opp? Evt. noen konkrete tips ut fra din egen erfaring?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det er heldigvis rimelig selvforklarende, i hvert fall mye av det.

Det er mulig å sette det opp at du må godkjenne alle bookinger, for eksempel. Anbefaler deg å ta en titt, lag deg en annonse, du trenger ikke å gjøre den aktiv før du er fornøyd.

Jeg har gjort dette med skuta mi, som ett flytende hotell, og det passer ikke akkurat til alle, oppdager flere ganger at gjester ikke har lest alt jeg har skrevet og de føler seg lurt av dette. Så greit å være litt kresen, selv om Airbnb ikke ønsker at du skal være det.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 6 timer siden:

Ja, det er mulig noen skatteendringer jeg ikke har fått med meg. Har ikke leid ut hus som feriebolig før. Sist gang jeg leide ut var det som hybel, og den gangen skattefritt. 

 

En hybel var, og er, skattefri så lenge utleieverdien utgjør max 50% av totalen.  

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@Mouche, det er greit å vite dersom det skulle bli aktuelt igjen. 

 

Slik jeg forstår regnestykket for utleie av egen bolig for korttid (mindre enn 30 dager / år) så blir det slik:

 

(Utleiesum totalt - 10000,-)×0,85×0,23

 

Altså ved utleieinntekt kr 60000

Så skattes det 9775,-

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

@Mouche, det er greit å vite dersom det skulle bli aktuelt igjen. 

 

Slik jeg forstår regnestykket for utleie av egen bolig for korttid (mindre enn 30 dager / år) så blir det slik:

 

(Utleiesum totalt - 10000,-)×0,85×0,23

 

Altså ved utleieinntekt kr 60000

Så skattes det 9775,-

 

 

 

Hvis du endrer 0,23 til 0,22 så er vi enige. 0.23 (23%) var satsen for skatt på alminnelig inntekt i 2019.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Slike artikler lover jo godt for ditt "prosjekt":

 

I Finn-undersøkelsen havner Lofoten på førsteplass over nordmenns drømmedestinasjoner i eget land. På annenplass havner Nord-Norge generelt, mens Svalbard havner på en tredjeplass.

Sørlandet havner på fjerdeplass, og mange planlegger å leie hytter langs kysten i sommer. Særlig er områdene rundt Kragerø, Kristiansand, Hvaler, Risør og Arendal populære.

– Så populære at mange av hyttene ble fullbooket allerede tidlig i april, sier Berge i Finn reise.

 

https://www.dn.no/reiseliv/mange-nordmenn-planlegger-for-norgesferie-lofoten-pa-topp/2-1-805852

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

😀

 

Jepp, det lover godt. Kanskje derfor det er så få hus på min størrelse som ligger ute. De er kanskje allerede utleid?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Leide ut i 13 år. 

Vi har to boenheter og leide ut 6 og 8 uker.

Første året kunne vi ingenting... siste året var vi ganske dyktige... 

Første året leide vi ut til alle og siste året leide vi ut kun til to geografiske områder av Norge. 

Sender deg de to områdene på IM fordi jeg ikke orker en diskusjon om disse forskjellene... 

De 218 familiene vi leide ut til og de vi organiserte for andre ble det jeg vil påstå "tilstrekkelig statistisk underlag" for å mene det jeg gjør. 

 

Vi aventerte siste uke mai og forskuddsbetaling innen 20 mai. Alt leid ut innen mai... 

 

Det du trolig ønsker minst... er å møte en slik familie som vi (og andre) traff første året. 

De hadde en bil som var lett å kjenne igjen, heldigvis.. ellers hadde vi tapt mye penger... De hadde leid minimum 6 hus i byen vi bodde i. De møtte opp hos oss 4 timer før avtalt oppmøte (vi praktiserte ut 10.00 og inn 14.00) og sa; hører du driver og leier ut, kan du vise oss huset, (uten å presentere seg...) 

Det vi IKKE visste da, var at de gjorde det samme hos minst 5 andre... 

Han kom tilbake kl 18 (da hadde vi ventet på den familien i 4 timer) men i bilen bak kom en venninne av oss som også leide ut den sommeren... hun fulgte etter disse "svina" til vårt hus... hun trakk meg tilside og fortalte at hun var mistenksom... jeg konfronterer mannen og han eksploderer... truer med politiet og da blir jeg skikkelig sur så jeg ringer kammerset og avisa... Så med politiet, journalisten og en svindlet utleier tilstede truer han meg... for så å skryte av at han er advokat.. 

Jeg bar bagasjen hans ut til bilen mens politimannen tok personalia. Det ble ett nusselig stykke i avisa med sladdet bilnummer... ikke mye å bytte på når en har den eneste bilen av den typen med den fargen... i landet 👎

 

Kortversjonen: lei ut tidlig, penga først, ikke dyr og ikke røykere. 

 

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...