Jump to content

Hvor mye strøm kan solcellene mine levere?


Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har 6*50W monokrystalinske paneler som er gunstig plassert på targa. Tenker at det burde  kunne gi en maksimal ladestrøm på rundt 15A.  Ar det noen god måte å finne ut hvor mye de faktisk kan gi på en skyfri midtsommerdag uten å på forhånd tappe ned batteriene? 

Jeg kan lese av spenning og strøm på MPPT-regulatoren men den viser jo bare hva regulatoren til enhver tid tror batteriene vil ha. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Profondo skrev 45 minutter siden:

Panelene dine kan da maks gi 5stk*60watt=300 watt delt på batterispenning 14 volt blir 21.4 ampere

Nei, det kan de aldri og som ingeniør er jeg ikke helt ukjent med Ohms lov og utregning av effekt :giggle:
Om du leser spørsmålet en gang til så vil du se at det ikke er de teoretiske verdiene jeg er ute etter da de ikke er mulige å oppnå.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Profondo skrev 43 minutter siden:

Panelene dine kan da maks gi 5stk*60watt=300 watt delt på batterispenning 14 volt blir 21.4 ampere

 

Skal du ha håp om å oppnå det resultatet må panelene stå vinkelrett på sola og ikke ligge flatt på taket. Helst bør du være ved ekvator og... :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Jeg har 6*50W monokrystalinske paneler som er gunstig plassert på targa. Tenker at det burde  kunne gi en maksimal ladestrøm på rundt 15A.  Ar det noen god måte å finne ut hvor mye de faktisk kan gi på en skyfri midtsommerdag uten å på forhånd tappe ned batteriene? 

Jeg kan lese av spenning og strøm på MPPT-regulatoren men den viser jo bare hva regulatoren til enhver tid tror batteriene vil ha. 

 

Det er vanskelig å regne ut hva de faktisk kan gi da det avhenger av en del faktorer (vinkel til sola, hvor mye solenergi som faktisk finner veien gjennom atmosfæren og til panelene, tap i regulator og kabling og så videre...)

 

Det enkleste er nok å sette på nok forbrukere til at de trekker mer strøm enn hva panelene kan gi og så enten sette ett amperemeter og måle (eventuelt bruke ett tang-amperemeter).

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Mitt 100W panel gir drøyt 6.5A inn på batteriet under nær perfekte forhold (blå himmel, panel rett mot solen mellom Arendal og Gøteborg). Da er det tilkoblet en Victron 75/15 MPPT-regulator og verdien er lest ut fra regulatoren. Du har 3 ganger så mange W, og med samme forhold burde du klare ~3 x mitt panel.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Da har vi fått avklart at du er ingeniør og at du kan ohms lov, det er bra👍! Hvordan panelene er koblet til regulatoren og type regulator vil ha mye og si på virkningsgrad i tillegg til at sola faktisk skinner med riktig vinkel på panelet😁

Link to post
Share on other sites

Profondo skrev 28 minutter siden:

Kult om du prøver ut effekt forskjellen på parallell,serie parallell og eventuelt serie kobling av panelene om regulatoren tåler spenningen.

 

Så interessert er jeg nok ikke, det blir for mye jobb å kable om på undersiden av alle panelene 🙄

Link to post
Share on other sites

Oppfattet spm som dagsproduksjon og ikke øyeblikksproduksjon. Jeg har også sett såvidt  over 630W som er summen av nominell kapasitet, men det sier jo lite om hvor mange Wh/Ah en får i netto over en dag. Mener nominell kapasitet som regel er oppgitt ved 25 grader, 80% av 1000W/m2 innstråling og optimal vinkel, så det er realistisk å få slike verdier fra tid til annen.

Link to post
Share on other sites

Ser en på diagrammet til playbal er jo dataene til høyre øyeblikksbilder. Regner en på amp og volt her, ser en at i det øyeblikket leverer panelet ca. 268W. Inn til batteriene er det litt tap gjennom regulatoren, men kun ca. 5W eller ca. 2%. Det må sies å være en ganske så OK regulator!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...