Jump to content

Erfaring med 2m bred flytebrygge?

bris

Recommended Posts

Hei. Båtlaget vårt vurderer å kjøpe brukte oppdrettsbrygger på 2 x 12 m. De er jo litt smale, og tyngdepunktet er litt høyt. Vi ønsker å legge de i lengderetning, med andre ord 24 m utover. Videre tenker vi å ha utriggere på hver side. Selger mente at den kanskje blir for ustødig, og anbefaler å kjøpe en til å legge den slik at anlegget blir som en T. Altså på tvers ytterst. Dette har vi neppe plass til, og heller ikke økonomien går opp. Har noen erfaring med denne type brygge og utriggere på begge sider uten noen vinkel på enden?

Det kommer vel helt an på hvor utsatt plassen er (vind, strøm, bølger, hvor store båter, muligheter for moringer osv). Jeg ligger på tilsvarende brygge, men beskyttet i indre oslofjord... brukt er brukt... hvor mye levetid er det igjen i flyteelementer, flyteelementer, utriggere... sammenlign med tilbud på nytt, som er tilpasset plassen og tåler 20-30 år. Er det gratis så er det jo verdt et forsøk.. om båtene er godt forsikret.

Redigert av Code0 (see edit history)

Hei

Ikkje legg avgjerande vekt på dei to førre svara.

Det er uråd å vurdera bryggene, når du ikkje legg inn bilete.

Som nemnt over vil tilhøva på staden òg vera av stor betyding, men dei vet me ikkje noko om.

Dersom dette er "typiske" oppdrettsanleggsflytebrygger, m. galvaniserte rammer og rister, og plastpontongar med isopor inni, så er dette brygger av god kvalitet.

Eg har to slike, som til saman er 24 meter lange. Bryggene er 2 eller 2,2 m breide.

Bryggene blei kjøpt brukt for tre år sidan, og eg er overtydd om at bryggene har fleire tiår att. Dette med minimalt vedlikehald.

Bryggene blei opplevd som ranke/ustabile når me monterte bryggene. Når bryggene blei kopla saman, og fortøyd, opplever eg dei som mykje meir stabile.

Utriggarane vil stabilisera bryggene ytterlegare.

Ver merksam på at det kan vera mykje jobb å få festa utriggarane, dersom delene ikkje passar saman.

Eit båtlag i same vågen, som eg var medlem i før, gjorde denne jobben for ti år sidan. Det innebar m.a. spesiallagde galvaniserte beslag. Eg trur det blei dyrt, og mykje jobb.

Ask

Tusen takk Ask. Det var akkurat denne tilbakemeldingen jeg var på jakt etter. Det er slike oppdrettsbrygger som du nevner, vi har i sikte. De virker skikkelig solide. Vi har jo lurt litt på innfesting av utriggere. Ser at noen skrur fast C-profiler. Dette må vi nok forske mer på. Det blir nok slike på båtlaget vårt. Hvis noen har gode forslag på innfesting av utriggere, så er jeg kjempeglad for det. 

7390DAC3-9440-4F76-A48E-67D8EF32F89D.png

Hei

Båtlaget eg nemnte fekk laga, og galvanisert, nokre store bøylar som dei brukte til å klemma fast trykkimpregnert treverk langs langsidene av bryggene. Eg trur treverket har dimensjon 4*4. Uteriggarane blei festa til desse.

De vil jo helst ikkje bryta galvaniseringa på bryggene.

Nemnte båtlag er på heimstaden min, og eg skal ikkje dit på ein stund. Elles kunne eg sendt deg nokre bilete.

Ask

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...