tami Startet 9.Mai.2020 Del på Facebook Startet 9.Mai.2020 (redigert) Har en KAD 43 med merkelig oppførsel. Har blitt bittelitt tregere å starte. Går helt rent på tomgang og 12-1300 omdreininger de 10 minuttene jeg bruker på å oppå 80 grader. Tar så båt opp i plan. Alt normalt. Legger båt i plan med 3000 omdreininger. Om jeg da prøver å øke turtall skjer ingenting. Ned av plan og opp igjen. Da når jeg 3400-3500 men når jeg går ned til 3000 og ligger der så er det ikke mulig å få mer turtall. Turtall dupper av og til bittelitt (rykk) for så å komme tilbake til 3000 omdreininger. Har tenkt at det skyldes hendler men har prøvd dette på begge styreposisjoner og ved fullt pådrag drar vaiere langt nok. Nye dieselfilter, nytt luftfilter. Dyser overhalt for 60 timer siden. Hva kan dette skyldes? Er d dieselpumpa? 1600 timer Redigert 9.Mai.2020 av tami (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.Mai.2020 Del på Facebook Svart 9.Mai.2020 Har du gjort noe annet arbeid på motoren enn bytte av filtre siden sist motoren virket normalt? Enten er det for lite diesel, luft i dieselen eller motoren får for lite luft. Sjekk om det er noen tilstoppinger i diesellinja, f.eks i sugerøret opp fra tanken. Og sjekk at alt ble tett når du byttet filteret. Videre bør du sjekke turboen og for luftlekkasje mellom turbo og ladeluftkjøler. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
tami Svart 9.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2020 Ikke gjort noe annet arbeid nei. Og motor har gått normalt noen timer siden filterbytte. Skal sjekke dieseltilførsel og evt luftlekkasje som du nevner. Om det er lekkasje her så vil vel d være enkelt å se/høre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.Mai.2020 Del på Facebook Svart 9.Mai.2020 Og sjekk gjerne turbo også, ikke uvanlig at disse feiler. Har motoren stått stille over vinteren eller har den vært brukt jevnlig? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 10.Mai.2020 Del på Facebook Svart 10.Mai.2020 Som Brigg skriver, så er det to ting: luft og diesel, her høres det ut som turbo ikke er helt med, kompressor er vel med til 2700-2800omd? Da skal turbo "ta over", så kan vel i ditt tilfelle virke som turbo ikke leverer tilstrekkelig med luft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tami Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 Feil funnet :-) Heldigvis av den enkle og billige sorten. Vannmåler ga seg og i søk etter hva som var feil kontrolerte jeg giver på vanntanken. Vanntank er lokalisert like ved dieseltank og uten å merke med meg hadde jeg kommet borti kraner på både tildiesel og retur. Begge stod halvåpne. Når de ble åpnet så fikk dieselen fri flyt og turtall kom seg :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.