Jump to content

Redusert effekt KAD 43


tami

Recommended Posts

Har en KAD 43 med merkelig oppførsel.  
 

Har blitt bittelitt tregere å starte.  Går helt rent på tomgang og 12-1300 omdreininger de 10 minuttene jeg bruker på å oppå 80 grader.  
 

Tar så båt opp i plan.  Alt normalt. Legger båt i plan med 3000 omdreininger. Om jeg da prøver å øke turtall skjer ingenting.  Ned av plan og opp igjen.  Da når jeg 3400-3500 men når jeg går ned til 3000 og ligger der så er det ikke mulig å få mer turtall.  Turtall dupper av og til bittelitt (rykk) for så å komme tilbake til 3000 omdreininger.  

 

Har tenkt at det skyldes hendler men har prøvd dette på begge styreposisjoner og ved fullt pådrag drar vaiere langt nok. 

Nye dieselfilter, nytt luftfilter.  Dyser overhalt for 60 timer siden. Hva kan dette skyldes? Er d dieselpumpa? 1600 timer

Redigert av tami (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du gjort noe annet arbeid på motoren enn bytte av filtre siden sist motoren virket normalt?

 

Enten er det for lite diesel, luft i dieselen  eller motoren får for lite luft. 

 

Sjekk om det er noen tilstoppinger i diesellinja, f.eks i sugerøret opp fra tanken. Og sjekk at alt ble tett når du byttet filteret. 

 

Videre bør du sjekke turboen og for luftlekkasje mellom turbo og ladeluftkjøler. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Og sjekk gjerne turbo også, ikke uvanlig at disse feiler. Har motoren stått stille over vinteren eller har den vært brukt jevnlig?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Som Brigg skriver, så er det to ting: luft og diesel, her høres det ut som turbo ikke er helt med, kompressor er vel med til 2700-2800omd? Da skal turbo "ta over", så kan vel i ditt tilfelle virke som turbo ikke leverer tilstrekkelig med luft.

Link to post
Share on other sites

Feil funnet :-)  Heldigvis av den enkle og billige sorten. 

 

Vannmåler ga seg og i søk etter hva som var feil kontrolerte jeg giver på vanntanken. Vanntank er lokalisert like ved dieseltank og uten å merke med meg hadde jeg kommet borti kraner på både tildiesel og retur. Begge stod halvåpne. Når de ble åpnet så fikk dieselen fri flyt og turtall kom seg :-) 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...