Jump to content

Drittjobb ahead!


Popeye70

Recommended Posts

Plutselig sluttet pumpa på Jabsco-toalettet å pumpe. Får ikke trykket håndtaket ned etter å ha løftet det opp. Det lar seg ikke rikke. Sylinderen står fullt av «guffe» etter eldstedatters dobesøk. Når jeg skrur av toppen på pumpehuset så går håndtaket opp og ned i friluft, men det klarer ikke dytte væske ned sylinderen. Problemet ligger mellom pumpesylinderen og veksleren mellom «til tank» og «rett i sjøen», da problemet er der uansett hvilken vei jeg prøver å sende dritten. Mistenker problem ved overgangen ut av sylinderen og inn i utløpsslangen, der det er en ventil. 
 

Så nå sitter jeg og gruer meg til demonteringsjobb med dritt utover baderomsgulvet. I verste fall trenger jeg reservedeler, og da får jeg ikke fikset problemet før til uken. Så her sank stemningen, gitt... 🤢🤮

 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Kan du kjøpe en billig våtsuger på Biltema (399) og suge ut mesteparten av dritten med den?

 

Altså ut av pumpen etc.

 

Samt kjøpe bleier som du legger rundt der væsken legger ut? De er jo laget for å absorbere nettopp det der.

 

Drittjobb uansett, men kanskje mindre drittjobb på den måten?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ser den.. 

hvis du skrur av toppen og tar pumpa helt ut så kanskje du klarer å stake opp kanalene med en ståltråd/ flaskebørste/ fleksibel grein/ whatever du har for hånden...?? Mulig dritten ikke sitter så godt??

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, begge to. Bleier har vi kanskje liggende hjemme selv om det er 6-7 år siden siste sluttet med bleier. Får liksom aldri kastet sånt - det stæsjes i en bod og blir liggende.

 

Jeg prøvde å «røre» litt med «buksestanga» fra en kleshenger, men fikk ikke noe dreis på det. Fikk uansett sjekket at ikke noen har pumpet en våtserviett eller noe sånt inn i sylinderen. Det er «løs dritt» så langt jeg får sjekket.

 

 Vi ligger på Oscarsborg nå og dropper å bruke doen resten av turen (hjem i morgen). Så skal jeg fikse sakene på onsdag-torsdag, rekker ikke før. Men da rekker jeg å skaffe utstyr og hjelpemidler før jeg setter i gang.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ingen toalett er problemfri.

 

Jeg husker ikke hva som gikk galt med den elektriske doen som fulgte med båten, men vi hadde i allefall såpass problemer at jeg bestemte meg for å bytte ut hele greia (kanskje vonde erfaringer fra et tidligere do hvor jeg kjøpte reservedeler til en høyere kostnad enn hva et nytt toalett ville ha kostet, men fortsatt ikke fikk løst problemene). 

 

Jeg kjøpte elektrisk toalett av billigste sort fra Seatronic, jeg reklamerte tvert etter at sønnen min hadde brukt det, men ikke greide å få spylt ned, husker ikke om det var neste dag eller to dager senere. 

 

Jacsbo silent flush var vel det dyreste de hadde, har vel vært nødt til å skru den opp tre ganger. En gang var det en gjest som låste seg inne på do etter passering av Helsingør på vei nordover, og ble der nesten til vi  var kommet til Göteborg. Han gjorde grovrengjøring med tørkepapir og kastet det i doen, da stoppet selvfølgelig pumpa. En annen gang stoppet den pga hår som hadde akkumulert seg. Var vel det samme tredje gang, men da måtte kvernbladet også byttes ut. 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Hadde nesten samme problem som trådstarter i forrige båt med manuelt toalett. Pumpestanga satt fast liksom. 

 

Går an å vente noen timer til eller en dag for å se om noe løsner evnt om papiret løser seg mer opp.Så prøve å lirke på stanga igjen.

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, Cato said:

Helt sikker på at ventilen for vann/bare tømme skåla er helt i posisjon? Gir lignende symptomer om den står litt ute av stilling


Har testet alle mulige varianter, så jeg tror ikke det er den som er problemet. Da jeg hadde tatt av toppen sjekket jeg at «kroken» som opereres av ventilen/hendelen fungerte.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Stakkars deg Popeye !


bare å skru fra hverandre....enklest !

 

for å forhindre i framtiden, Do «the Mediterranean style» dvs bøtte ved siden, der alt legges som ikke har vart spist.

var litt ekkelt i starten.......men forhindrer stopp, nesten til 100%

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vi fikk raskt et tilsvarende problem med vår "nye" båt i fjor vi også. Det løste jeg enkelt, ut med det gamle og inn med komplett nytt toalett. Skiftet for sikkerhets skyld ut det på toalettrommet foran også når jeg først var i gang, samt tok med alt av septikrør i samme slengen. Ren profylaktisk behandling altså. 

Nytt komplett manuelt Jabsco koster ca 1700 kroner, som for meg framstår som en av de  rimeligere investeringene man kan gjøre i en båt. Og da varer det noen år. Ikke noe å tenke på en gang ...

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Papir er vel ofte synderen. Her var faren min helt Nazi i barndomen, fikk utdelt tørk på vei inn, maks to tørk var et mantra jeg tok med meg til mine unger. Ungene klager, kona tror jeg sier OK men gjør som hun vil (vel vitende om at det ikke er hun som må fikse det). Selv syntes jeg heller ikke det er stas å begrense tørk til et minimum. Men dette er en gordisk knute - nå er det totalforbud mot papir i toaletten, og sorte hundeposer er kjøpt inn. Alt papir skal i poser.... Dette hjalp ikke deg nå, men det er vanskelig å få folk til å begrense papirbruk, og har du i tillegg gjester ombord kan det være lurt å være helt konsekvent, gjerne med et lite skilt på doen. Tett dass er drepen for en båttur.... 

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet joker ventil på Jabsco toaletten i fjor, var ikke så ille jobb det. Gummihansker og godt med papir er et must, men var ikke noe jeg ville kviet meg med for å gjøre igjen. 
 

Er ikke sikkert det er joker ventilen, men overrasker meg ikke om du finner «noe» her...

5CFAD823-F19E-4488-B8DE-1E1D49F34974.jpeg.20be300c696f843ba35a2902d853327f.jpegE8607057-A9BD-43DD-B508-DE2B72027DFD.jpeg.291d6608faeca560738178820a514246.jpeg

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Gunga Din said:

 

for å forhindre i framtiden, Do «the Mediterranean style» dvs bøtte ved siden, der alt legges som ikke har vart spist.

var litt ekkelt i starten.......men forhindrer stopp, nesten til 100%

Svært ofte skyldes problemet "urinsten", som forebygges med veldig god spyling ved hvert dobesøk, ferskvannsspyling eller litt eddik i ny og ne.

 

Dopapir kan kanskje utløse problemet, men dersom det sitter mye urinsten fast på pakninger og ventiler og dersom slanger er "åreforkalket", så vil man før eller senere få problemer, uansett om man skyller dopapiret ned eller kaster det i søpla, og uansett hva slags toalett man har. 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Eddikk tar gummien i jokerventilen er min erfaring. 
 

jeg holder rent med mye vann, tømmer ofte, og skyller med ferskvann regelmessig. Bruker også lettoppløselig papir.  Allikevel bygges urinstein opp. Sånn er det bare. Da må man bytte deler oftere. De er ikke dyre ifht hva vi ellers legger på båt. Bytta en do år. 2500kr. Den gamle var fra 2005. På tide med andre ord

 

har hatt stopp i de fleste deler av septiksystemet gjennom årene. Minst behagelige var vel å stake opp et utløp fra utsiden. Da  vi kom fra Skotland for et par år siden var utløpet tett. Vi trodde tanken var tom, men den var full. Oppdaget dette da septik med fin stråle fra luftehullet spylte på dekket til nabobåten :lol:  :eek: (De var ikke ombord da..)

 

Regelen om papir i pose er klok, men hygienikeren ombord er ikke helt enig ennå..

 

er ikke noe bedre med elektrisk do er min erfraring. Bare mer klin å fikse. Lykken er morellsteiner.. :eek:

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 17 minutter siden:

Regelen om papir i pose er klok, men hygienikeren ombord er ikke helt enig ennå..

 

Jeg lar papiret gå i dassen, men om en skulle legge det i en bøtte, vil jeg foreslå en rull med bæsjeposer for hund. Legg papiret i slik pose etter bruk og knyt igjen posen. Det burde vel være godt nok for "hygienikeren ombord"?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Framtia said:

Foreslår trykkluft og Gopro, gleder meg til opptaket på YouTube :-)


Du er jo eksperten på slanger og rør i D385, Framtia, så jeg lurte på om du ville komme på en kaffe i båten på tirsdag ettermiddag... :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...